Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford vyvíjí karbonovou kapotu, bude o 50 % lehčí

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Uhlíková vlákna nezůstanou výsadou závodních vozů a drahých supersportů. Ford je chce používat v budoucnu v masové produkci.

Modrý ovál se pochlubil prototypem stříbrného Focusem kombi s karbonovou kapotou, která je o více než polovinu lehčí než ocelová. Představil jej na akci Composites Europe v německém Düsseldorfu. Karbonovou kapotu chce v horizontu několika let začít sériově vyrábět i v levnějších modelech, jakým je dnes právě Focus. Zatím se jedná o poměrně drahý materiál, ale produkce ve větším množství jej zlevní. Nehledě k dalším výhodám: s karbonovými díly klesne hmotnost vozu (v průměru o 340 kg podle jednotlivých řad do závěru této dekády) a tím i spotřeba paliva.

Karbon je sice křehký, ale pětkrát pevnější než ocel. Na impregnaci polotovaru (textilie) Ford používá resin, tedy pryskyřici velmi dobře známou modelářům. Mezi dvěma vrstvami uhlíkových vláken je v kapotě instalovaná speciální pěna, která zmírňuje následky zranění chodců při srážce.

Jedná se o první hmatatelný výsledek projektu Hightech.NRW, který odstartoval v září 2010 díky vedení spolkové země Severní Porýní-Westfálsko. Jeho úkolem bylo a stále je právě vyvinout levnější metodu pro výrobu karosářských dílů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), které mohou být lakovány a hlavně, jejich výroba bude mnohem kratší než dnes. Ford v tomto ohledu spolupracuje s Ústavem automobilního a dopravního inženýrství univerzity v německých Cáchách (Aachen) a dále s firmami Henkel, Evonik, IKV, Composite Impulse a Toho Tenax. Projekt poběží až do září 2013. To ovšem není vše. Na začátku tohoto roku uzavřela automobilka partnerství se společností Dow Automotive Systems, věnují se dalšímu vývoji nových materiálů včetně jejich návrhů a přípravy výroby.

„Není žádným tajemstvím, že zmenšení hmotnosti vozidla může přinést obrovské výhody pro spotřebu paliva, ale proces pro rychlou a cenově dostupnou výrobu automobilových dílů z uhlíkových vláken ve velkých počtech nikdy nebyl k dispozici," řekla Inga Wehmeyer, výzkumná inženýrka pokročilých materiálů a procesů z evropského vývojového střediska Fordu. „Díky partnerství s odborníky prostřednictvím projektu Hightech.NRW Ford pracuje na řešení, které podporuje nákladově efektivní výrobu komponentů z uhlíkových vláken,“ dodala ještě.

„Existují dva způsoby, jak snížit spotřebu energie ve vozidlech: zlepšení účinnosti přeměny energie paliva na pohyb a snížení množství práce, kterou musí vykonat pohonné jednotky,“ řekl Paul Mascarenas, technický ředitel a viceprezident Fordu pro výzkum a inovace. „Ford našel recept na první problém konverze v podobě downsizingu motorů díky řadě EcoBoost. Jeho součást tvoří také elektromobily. Snížení hmotnosti a zlepšení aerodynamiky jsou pak klíčem k redukci zátěže.“

Osobní fordy s karbonovými kapotami si určitě nebudeme moci koupit příští rok. „Zákazníci nemohou očekávat, že se vozy s karosářskými panely z uhlíkových vláken dostanou do prodeje v blízké budoucnosti,“ zklamala možné zájemce Inga Wehmeyer. „Materiály i postupy jejich vzniku, které jsme vyvinuli pro kapotu prototypového Focusu, budou s největší pravděpodobností použity v sériové výrobě později.“

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
10. 10. 2012 22:29
Re: de sing
Vdaka US trhu je to najpredavanejsie auto sveta a pre US management je ten dizajn chapany ako spravny. Predaje minimalne na CZ trhu (nedavne vysledky) su katastrofalne -53%ny prepad.
10. 10. 2012 20:12
USA clanek
...cetl jsem nejaky clanek z Usa magazinu, ze Ford a nejaka spolecnost dohromady vymysleji prave neco podobneho karbonu....aby se to dalo pouzit a bylo levnejsi nez hlinik, ktery bude drahsi cim vic se na autech zacne pouzivat......tak asi je to prvni vysledek spoluprace.

edit: tuten to myslim byl :D

[odkaz]
10. 10. 2012 19:19
Re: de sing
přesně tak ;)
10. 10. 2012 17:53
Re: de sing
Mně se nový Focus taky moc nelíbí. Byl jsem teď v USA a těch nových Focusů tam opravdu jezdí strašně moc, zejména jako bílé hatchbacky. Nevím, co se Američanům na tom autě tak zamlouvá.
Avatar - twistedTSD
10. 10. 2012 17:11
Re: de sing
Jenže já jsem Evropan, ne Amík, a vzhled Focusu je pro mě opravdu nepovedený. Zvlášť hatchback. ;-\