Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fotogalerie Top Marques Monaco 2016: Luxus, supersporty, James Bond a létající matrace

jediný kus Cecomp Volcano Titanium
jediný kus Cecomp Volcano Titanium
nová Tesla neměla o zájemce nouzi
Aston Martin DB5 ze stáje Jamese Bonda
60 Fotogalerie
Diskuze (6)
Salon luxusních značek se v monackém knížectví konal již potřinácté. Britský organizátor tvrdí, že byl doposud nejúspěšnějším v historii a mimo jiné to dokládá tím, že jej během čtyř dnů navštívilo (podle nás optimistických) 42 tisíc návštěvníků.

Na TMM 2016 byla k vidění, a mnohdy i ke svezení, „auta každého druhu, pro každý vkus, ale ne pro každou kapsu“. S novinkami mezi nejdražšími sportovními a luxusními vozy jsme se už mohli seznámit o měsíc dříve v Ženevě, ale nikde jinde nepotkáte vznikající nové projekty a malovýrobce, o jejichž dalším osudu se teprve rozhodne. A tak velká „překvapení“ Ženevy jako GTA Spagna, Zenvo, Vencer, FB, W Motors nebo Sun Car se již o několik let dříve objevily na TMM. A v tom je kouzlo monackého podniku.

Letos bylo velkým tématem dvacáté páté pokračování filmů s agentem 007 Jamesem Bondem. Na různých stáncích si bylo možno v klidu prohlédnout (koupit) ikony filmů Spectre – jeden ze tří nebo čtyř (výrobce absolutně mlčí a nesdělil žádné informace ani dovozci) Astonů Martin DB10 a DB5, a samozřejmě auta padouchů, jeden z pěti existujících pro Jaguarů C-X75 (850 koní, více než 340 km/h), černý Ranger Rover Sport SVR a Land Rover Defender „Big Foot“. Sir Roger Moore, nyní žijící v Monaku osobně, ve filmu The Spy Who Loves Me řídil Lotus Esprit S1 (1976); dále jeden za tří filmových Lotusů Esprit Essex 2.2 Turbo (1980; For Your Eyes Only). Kromě toho společnost PropShop vystavila dokonalý zvenku i zevnitř (i když podle nich trošku ve filmu „ojetý“) třetinový Aston Martin DB5. Vzpomínáte, jak agentův vůz původně z Goldfingeru (1963) v podmračené skotské vysočině ve Skyfall (2015) skončil? Pro film vznikly 5 modelů. Tři rozstříleli, čtvrtý prodali v dobročinné aukci a pátý opatrují v depozitu Pinewood Studios. Aston prý byl s věrným modelem natolik spokojen, že souhlasil s výrobou stokusové sérii, jejíž první kusy se za 28.000 £ (+DPH) prodaly před dokončením filmu, poslední právě doprodávají. Stejná firma vyrobila sérii stříbrných prstenů s černým emblémem chobotnice impéria zla z roku 1963 (From Russia with Love) a v inovované podobě ve Spectre (jen tlouštík Batista neměl prsten, nýbrž náramek). Repliku stříbrného prstenu můžete za 145,99 £ (+DPH) nosit i vy. Firma se, mimo jiné, podílí i na dopravních prostředcích pro Star Wars.

Světovou premiérou bylo krásné italské retrokupé Effeffe Berlinetta. Bratři Frigeriové vydělali peníze na speciálních strojírenských zakázkách a subdodávkách pro automobilový průmysl. Podle pana Frigéria, s nímž jsem si povídal, si chtěli udělat radost a postavit gentleman´s (ráno do práce, večer do opery, v neděli na klubové závody) sportovní vůz ve stylu 50. let. S jeho vývojem pomáhal i počátkem 70. let v Brně úspěšný Carlo Facetti. Ke zhotovení Effeffe použili původní rukodělné technologie, oslovili šikovné staré pány, kteří se tímto řemeslem živili krátce po válce. Nosná klec svařená z ocelových trubek je oblečena do hliníkové, ručně vyklepávané karosérie. Přední kola jsou zavěšena nezávisle, zadní náprava je tuhá. Hliníkový laděný řadový DOHC čtyřválec 1962 cm3 Alfa Romeo může mít jednoduché nebo dvojité zapalování a výkon podle přání zákazníka (vystavený měl 185 k). Převodovka je pětistupňová, ručně řazená, na přání diferenciál s omezenou svorností. Brzdy jsou kotoučové. Kupé bez náplní váží 790 kg. Absentují veškeré posilovače a elektronika. Nastavení podvozku a zavěšení je manuální, aby si je šikovný řidič-gentleman mohl pomocí jednoduchého nářadí upravit sám. Plánují postavit několik kusů, pak se budou věnovat dalšímu projektu.

Italská automobilová inženýrská a vývojová kancelář Cecomp s kancelářemi i USA a Číně vystavila první funkční prototyp supercaru Volcano Titanium inspirovaný titaniovou stíhačkou SR-71 Blackbird. Jde o první auto s karosérií z titania se strukturou z osmistěnných mikrobuněk. Tento ultralehký kov má sice fantastické vlastnosti, ale na vyklepání karosérie bylo potřeba 10.000 pracovních hodin (20x víc oproti hliníkové), neboť má neuvěřitelnou tvarovou paměť a požadovaného tvaru se dosahuje těžko. Doplňky zhotovili z karbonu. Pohání jej laděný přeplňovaný hliníkový motor V8 Chevy 6162 cm3 680 koní při 6600 otáčkách (možnost ladění do 1200 k), maxima točivého momentu 819 N.m dosahuje při 3800 otáčkách. Nejvyšší rychlost je uváděna 350 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 2,8 s.

Drobných kosmetických změn (zadní okna, spoilery, interier) se dočkal již „sériový“ italský supervůz Evantra. Jeho výrobce, firma Mazzanti Automobili, chystá na červen světovou premiéru, půjde o druhou a podstatně výkonnější a vzhledově pozměněnou řadu.

Německý supersport Arrow (laděné Audi 4,0 V8 biturbo; Ženeva 2016) probudily k životu peníze čínského investora. Ke stovce existujících kupé Apollo a nové verze Apollo N přibudou další. Budou se vyrábět oba typy. Přítomen, dokonce ve dvou exemplářích, byl také továrnou posvěcený supersport Vengeance, přestavěný Aston Martin britské firmy Kahn.

Na opačném konci automobilového spektra si hraje sicilská firma Newtron Italia srl., založená roku 2007. Jedna ze dvou jejích divizí „Officine Amarcord“ vyvinula velmi kompaktní hybridní pohon (elektrika/benzín) pro konverzi klasických vozů. Začali s Fiatem 500 předělaným na čistý elektromobil - našli původní pětistovku, rozebrali ji, repasovali a vestavěli nový pohon. Atraktivní jsou především plážové Ghia Jolly (1958-74), ale jak polotajně přiznali, vzhledem k malému počtu originálů byly oba vystavené vozy jolly jen replikami. Nyní je hybridní systém plně funkční (použili jej i pro Mini a Mini Moke). Lze jej vestavět i do větších automobilů, dokonce i do auta, které jim dodá zákazník. Pochlubili se, že o zákazníky z Itálie, USA, emirátů nebo Číny prý nemají nouzi.

Na mezinárodní scéně se vynořil nizozemský Donkervoort Automobilen, nyní i s pobočkou v Německu, s roční produkcí 20 až 30 aut. Prezentoval nejnovější odlehčenou řadu D8 GTO (modely Touring a Performance) s karbonovými prvky nekompromisního roadsteru, moderní interpretací fenomenálního Lotusu Seven, poháněnými různě laděnými pětiválci 2480 cm3 od Audi Performance (340 resp. 380 koní při 5400-5500 otáčkách. Vůz dosahuje nejvyšší rychlostí 255, resp. 270 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,3/2,8 s.

Velký zájem vzbudila expozice evropského dovozce americké firmy Shelby. Ročně prodají několik kusů stále vyráběných roadsterů Cobra 289/427 (s tradičními motory Ford V8) v několika verzích, ale i kupé Cobra Daytona. Samozřejmě také Shelby CS GT40 MKII (limitované edice), největší zájem je ale o různé verze Shelby Mustang GT350 a rovněž pick-upy Ford F-150. Podobný, ale mnohem širší záběr na všechny americké klasické vozy má i britská firma Sutton Cars. V tomto případě jde o kusově stavěné repliky a přestavby.

Dubajská firma SA LEVEL Automotive DWC představila, zatím jenom jako projekt pojmenovaný Gabaro, totálně přestavěné kupé Audi R8, které by mělo být k mání za 399.000 euro (počítá se s výrobou čtyřiadvaceti vozů).

Jako z jiné planety byla ruská expozice Lada Niva Classic Club s replikou vítězné Nivy z Rally Faraónů (1983 a 1984) a také Dakar (Jacky Ickx v roce 1981). Firma importuje také nové Nivy, příští roku přijede s její čistě elektrickou verzí.

Tuningu dominovala rozlehlá expozice firem Gemballa, Larte Design, úplně nová německá značka Gruner (Tuning Project II z VW Golfu GTI) a málo známý německý GP-Supercars. Prezentoval se také Brabus, Klassen, Technitacto a turecký Dizaynvip specializující se na přestavby SUV a vanů na luxusní pojízdné (na přání pancéřované) kanceláře. Francouzská Monstaka, specializující se hlavně na tuning japonských vozů, se snažila sklidit obdiv upraveným Nissanem GT-R35 a GT1000 zrychlujícím z 0 na 200 km/h za 6,5 s.

Britská firma Supercar Broker vystavovala McLaren, kde „vše, co mohlo být z kevlaru, je z kevlaru“, a také jeden ze dvou existujících supersportů Porsche 918 Spyder v „jedovaté“ barvě acid yellow.

Mechanickým rychlostním adrenalinovým hrátkám se věnují výrobky i dalších firem – ve vzduchu (Finmeccanica Helicopter – bývalá AugustaWestland), tryskové individuální vznášedlo předváděla společnost Martin Jetpack, světovou premiéru prožila italská elektricky poháněná vznášející se „matrace“ ArcaBoard. Na silnici (motocykly Brough Superior, Midland Chopers, Midual, Segoni Special, MV Augusta nebo jízdní elektrokola Qolobok). Vodnímu živlu kraloval extrémně rychlý KORMORAN K7, sekundovaly četné jachty a čluny. Pouze odposlechem se podařilo odhalit přítomnost high-tech brněnské firmy Jetsurf, absolutní světové jedničky v oboru motorem poháněných surfů pro rekreační a závodní účely.

Ono vlastně celé Monako je taková jedna velká výstava Top Marques – na ulici tak narazíte na Koeniggsesagy, Lamborghini nebo zlatou mládež ve Phanthomu s ruskou SPZ. Na silnicích maličkého knížectví jsme však potkali také paní v kachně 2CV s bagetou vedle sebe nebo starého beatníka v Méhari a černém tričku...

Text a foto: Jiří a Zora Fialovi, Monte Carlo

Vstoupit do diskuze (6)