Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

FSO Ogar: Polské auto velikosti Passata se spícími světlomety hodnými sportovního vozu!

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
Polská automobilka FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) sídlící ve Varšavě je u nás známá hlavně zásluhou vozu Polski Fiat 125p. V 70. letech však vznikala v Polsku řada projektů modernějších automobilů. Jedním z nejzajímavějších byl Ogar.

Polski Fiat 125p mnozí dodnes považují za jakousi alternativu Fiatu 124, u nás známého díky své ruské licenci VAZ 2101. Pravdou je, že se jedná o technicky i tvarově příbuzné vozy. Fiat 125 vznikl vlastně sloučením prvků z modelu 1500, z něhož vycházel podvozek a právě 124, z kterého vzešla karoserie.

Polski Fiat 125p se nakonec ve výrobě udržel od roku 1967 do 1991 a mnozí Čechoslováci na něj nedali za dob minulého režimu dopustit. V porovnání s vozy Škoda 100/110 či pozdějšími 105/120 a jejími deriváty působila 125p jako „západní“ auto, kterým vlastně i v podstatě byla.

Kříženec Roveru SD1 s Austinem Allegro

Automobilový průmysl v zemích RVHP měl jednu vlastnost. Často, když „východní blok“ představil nový vůz, zpravidla byl nový pouze v něčem. Třeba Škoda 100/110 tak byla opravdu jen lehce modernizovanou Škodou 1000 MB. Novější řada 105/120 sice měla zcela novou karoserii (dnes bychom řekli podlahovou plošinu), avšak stále stejnou mechaniku, tedy na začátku výroby v roce 1976. Podobně VAZ 2105 či 2107 měl technický i tvarový základ v původní řadě 2101 a tedy ve Fiatu 124.

V roce 1977 představili Poláci, konkrétně FSO, zcela nový vůz pojmenovaný Ogar. Jeho tvary a řešení karoserie v podobě třídveřového hatchbacku jakoby ani nepocházely z východního bloku. Vůz tak spíš vypadal jako produkt British Leyland (zahrnoval například značky Austin, Rover, Morris aj), konkrétně Ogar tak trochu připomínal právě Austin Allegro, který se dovážel v malém množství také na někdejší československý trh. Allegro bylo čtyřdveřovým sedanem se splývající zádí, Ogar se měl nabízet se třemi dveřmi, přičemž s velmi dlouhými bočními působil jako sportovní verze Allegra.

Pod dodnes velmi zajímavý tvarový návrh Ogara se podepsal Polák Cezary Nawrot, který se zabýval průmyslovým designem. Kromě Ogara navrhl i další prototypy FSO. Třeba krásný roadster Syrena Sport, který se do výroby pochopitelně nedostal. Stejný osud měla i Syrena Mikrobus.

Tím nejzajímavějším na Ogaru byla jeho přední část. Ta pro změnu zase připomínala další vůz z produkce British Leyland a sice slavný Rover SD1. A to svými rozměrnými obdélníkovými světlomety a současně nezvykle nízkou a plochou přídí. Té navíc tvůrci využili a Ogara vybavili přídavnými spícími světlomety, tehdy zcela běžnými u sportovních vozů. U auta střední třídy však šlo o nezvyklý designový prvek, u něhož je otázkou, zda by se jej podařilo zachovat, pokud by se vůz dostal do sériové výroby. Vzhledem ke složitosti celého řešení a nárokům na přesnost výroby si troufneme říci, že nikoliv. Už i proto, že pevné světlomety byly dvouohniskové. Zda suplovaly funkci třeba mlhových světlometů, nám není známo.

Součástí přední části byly také nezvykle rozměrné nárazníky. Tedy na evropské poměry. Naopak auta v USA měla takové v 70. letech zcela běžně, navíc i evropská auta tam prodávaná je musela mít. Šlo a takzvané pětimílové nárazníky, označené podle rychlosti, do které musely ochránit karoserii vozidla. V polském tisku lze najít spekulace, že společnost FSO možná počítala s vývozem Ogara do USA, tak možná z toho důvodu byl osazen zmíněnými nárazníky…

Pod povrchem 125p

A zatímco karoserie vozu vypadala velmi zajímavě a i z dnešního pohledu ji nelze upřít osobitost a nápad, po technické stránce měl být připravovaný Ogar v dobrém slova smyslu klasickým vozem. Mechanické komponenty byly totiž převzaty z modelu 125p. To znamená klasická koncepce pohonu s podélně uloženým motorem v přídi a hnanou zadní tuhou nápravou. V době vzniku však bylo uvedené řešení vlastně plně v souladu s trendy a to i ve třídě dostupných sportovních kupé. Vždyť Opel Manta a Ford Capri, tedy dvě velmi úspěšná kupé 70. a 80. let měly pohon vyřešený stejně.

Na rozdíl třeba od Fordu Capri se ovšem u Ogara počítalo jen se čtyřválcovým motorem, konkrétně o objemu 1,5 litru s rozvodem OHV, který byl také znám z modelu 125p. V Ogaru poskytoval výkon 60 kW, což bylo na úrovně méně výkonných verzí Manty a Capri. Díky příznivé aerodynamice udával výrobce největší rychlost 155 km/h, spotřebu paliva pak od 7 do 10 litrů na 100 km.

Výroba Ogara se nakonec nerealizovala. V roli nástupce Polski Fiatu 125p se objevil pětidveřových hatchback Polonez. Ten byl svého času považován za nejmodernější osobní vůz ze zemí RVHP. A to i přesto, že v útrobách stále vycházel ze zmíněného 125p. K nám se Polonez nikdy oficiálně nedovážel, byť se o dovozu původně uvažovalo. Setkat jste se s ním ale mohli kromě Polska třeba v Bulharsku, kde ve 2. polovině 80. let jezdilo Polonezů docela dost. Ale o něm třeba někdy jindy.

Foto: Jakub "Flyz1" Maciejewski, https://gratywolomin.wordpress.com

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
19. 9. 2018 14:50
Re: Možná by nebylo na škodu založit rubriku: Projekty RVHP
Po pierwsze, to jest tylko prototyp, przy którym szczegółowych rozwiązań projektowych jeszcze się nie rozstrzyga, a wskazuje tylko główne założenia. Po drugi nie zgadzam się, że auto jest ohydne, bo moim zdaniem na tamten czas było bardzo ciekawe. Po trzecie wreszcie, Polacy nie muszą myśleć przy projektowaniu po włosku, ponieważ sami mają długie tradycje wzornictwa przemysłowego na najwyższym, światowym poziomie, sięgające lat 30-tych XX wieku, a polskie produkty na ogół zawsze były estetyczne, a nawet ciekawe. Niestety fakt ten, z powodu późniejszego nadejścia epoki komunizmu, nie jest jeszcze w świecie do końca znany. Dodam jeszcze, że kilku polskich projektantów pracuje dla różnych światowych koncernów motoryzacyjnych, w tym m. in. Justyn Norek i inni.

[odkaz]
18. 5. 2018 13:29
Re: Možná by nebylo na škodu založit rubriku: Projekty RVHP
Souhlasim s tim, ze to auto vypada fakt ohavne, Polaci holt nemaji designove citeni Italu, sami to uznali, kdyz jim Poloneze navrhli taliani...

Nicmene k tem politickym kecum je treba trochu pochopit o cem Kankunnen pise - jsem si celkm jisty, ze mel v tech RVHP projektech na mysli projekty ciste automobilove, ne nejake jine, takze RP v pdf nechme prechytrelym necitelnym nickum a bavme se k veci ;-)
18. 5. 2018 11:19
Re: Možná by nebylo na škodu založit rubriku: Projekty RVHP
Tvl, tak zbastlenou příšernost aby člověk pohledal. A zakládat nějakou novou rubriku není třeba, existuje archív rudého práva v pdf, takže kdo potřebuje, může si ten tragický rozdíl mezi plány a realitou osvěžit kdykoliv.
18. 5. 2018 10:16
BL
Tak nevim jestli fakt, ze produkt vypadal jako od British Leyland melo byt jako plus - snad ne :-)
18. 5. 2018 09:14
Nic moc
Moc nechápu to nadšení autora proto toto divné vozidlo s velmi nepovedenými zadními blatníky... Pěkné mi nepřipadá ani trochu, to FSO Wars (nebo jak se ten 5dv. hatchback nižší střední třídy připomínající první předokolkový Kadett) byl o parník hezčí a povedenější, jeho "nevýroby" bylo opravdu škoda... :-O