Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fungují zklidněné ulice? Británie přehodnotí zóny řídké dopravy

Marek Bednář
Diskuze (2)

Britský premiér Rishi Sunak žádá přezkoumání, zda rezidenční ulice se zákazem vjezdu tranzitní dopravy skutečně plní svůj zamýšlený účel a nestojí za více problémy než přínosy. Labouristé podle něj nerozumí potřebám lidí.

Snaha o ochromování automobilové dopravy, schovaná pod líbivé slovo „zklidňování“, je vlastní nejednomu magistrátu velkého města. Ve Velké Británii dotáhli tento proces do stavu, kdy vytyčili tzv. low-traffic neighbourhoods (česky řekněme „zóny řídké dopravy“). To jsou ulice či oblasti, kam mají motorová vozidla zakázán vjezd buď úplně, nebo alespoň nemají-li v zóně cíl své cesty.

Ulice v těchto oblastech mohou být uměle zaslepené např. sloupky, květináči či branami, které se dají otevřít v případě potřeby průjezdu IZS. Cyklisté a pěší mohou těmito ulicemi proudit bez omezení. Principy těchto zón v Británii existují již od 70. let minulého století, rozmach však zóny zažívají od roku 2020 ve městech, jako je Londýn, Oxford, Birmingham, Southampton či Bristol.

Podle proponentů tyto zóny v posledních letech zlepšily kvalitu života v oblastech, kde byly zavedeny, protože zabránily objíždění kolon rezidenčními ulicemi. Řada motoristů je však podle novin Sunday Telegraph vnímá jako válku s auty.

Britský Autocar uvádí, že v Londýně, kde je 100 takových zón a řadu z nich hlídají kamery, vzrostl právě kvůli nim v roce 2021 počet zaznamenaných dopravních přestupků „v pohybu“ o 55,4 % na 3,25 milionu oproti roku 2020. Pokuta za neoprávněný průjezd takovou zónou dosahuje až 160 liber, necelých 4500 Kč.

Navíc podle studie britského ministerstva dopravy se v deseti zónách snížené dopravy ve vnitřním Londýně v roce 2021 zvýšil počet celkově najetých mil o 41 milionů oproti roku 2020. Ve dvou oblastech, kde tyto zóny zavedeny nebyly, se zvýšil méně – „jen“ o 29 milionů mil.

Premiér Rishi Sunak, který je zároveň předsedou konzervativců, nyní podle novin podporuje lidi, aby „používali svá auta ke všemu, co je pro ně důležité“. Proto žádá ministerstvo dopravy o přezkoumání zón řídké dopravy napříč Británií, a to na základě obav, že zóny vytváří dopravní zácpy v jiných ulicích a zhoršují průjezdnost pro doručovatele, vozy IZS či tzv. senior taxi.

Zčásti je to reakce na nesouhlas labouristů s některými jeho kroky v oblasti dopravy. „Kritizují mě za zmrazení spotřebních daní na paliva, nechtějí zakročit proti ekoaktivistům narušujícím dopravu, velšská labouristická vláda blokuje 44 z 59 plánů staveb silnic,“ citují noviny Sunaka.

„To jsou všechno příklady přístupu, o němž si nemyslím, že by porozuměl potřebám rodin napříč naší zemí, tomu, jak žijí své životy. Velká většina lidí v této zemi používá svá auta k pohybu a jsou na nich závislí,“ vysvětluje Sunak svou snahu nahlížet na dopravu realisticky.

Dodává, že mu záleží na tom, jaký svět zanecháme našim potomkům, ale kroky musí být „pragmatické a přiměřené a aniž by zvyšovaly náklady či znepříjemňovaly život lidem, zejména v této době, kdy se rodiny už potýkají s dopadem inflace vyšší, než by si kdokoliv z nás přál,“ citují ho dále noviny.

Kromě toho Sunak, který je britském premiérem od loňského podzimu, podle webu Autocar naznačil, že by se zákaz prodeje nových aut, které nejsou plug-in hybridy, od roku 2030 mohl odsunout. Důvodem je rovněž obava, že by to byla zbytečná finanční zátěž pro spotřebitele.

Video se připravuje ...

Marek Bednář
Diskuze (2)

Doporučujeme

1. 8. 2023 21:05
Ten jejich kykansky premier
Je paradoxně jeden z nejlepších co kdy měli. Nestačím zírat.
Avatar - xxc
1. 8. 2023 17:19
Také zóny sú aj na Slovensku
Ja som tak minule šiel po jednej ulici a zastavilo pred mnou auto, začalo pomaly otvárať bránu a ujo nervózny, že tu bývajú oni, že tu nemám čo hľadať. Tak mu hovorím, nevedel som, dajte si tam nejaký zákaz vjazdu 🙂 a išlo to aj bez kamery a pokuty