Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fuso eCanter v Česku: Provozní zkouška

Petr Dalecký
Diskuze (4)

První zkušební testy elektrického rozvážkového vozu Fuso Ecanter proběhly při rozvozu plzeňského piva.

Dva týdny jezdilo Fuso Ecanter po Praze, aby v rámci dopravce LK Trans zajistilo převoz nápojů Plzeňského Prazdroje. Česká provozní premiéra tohoto vozidla ve velmi náročných podmínkách navazuje na rozsáhlejší zkoušky v Německu, které odstartovaly již v prosinci roku 2017.

Českému dovozci vozů Fuso Canter, firmě Mercedes-Benz Trucks Česká republika, se podařilo zajistit dvoutýdenní zápůjčku jednoho Ecanteru.Vozidlo bylo osazeno klasickou skříňovou nástavbou a elektrickou zvedací plošinou pro nakládání a skládání nákladu. Plzeňský Prazdroj je jedním z největších zákazníků, kteří v Evropě provozují flotily vozidel Fuso Canter v oblasti rozvážky zboží.

Během dvou týdnů najezdilo elektrické distribuční vozidlo téměř 500 km. Během každého dne absolvovalo dva rozvážkové okruhy s celkovým denním nájezdem mezi 50 až 80 km. Hmotnost nákladu se většinou pohybovala mezi 2-2,5t. Vyzkoušena byla i jízda po dálnici. Spotřeba se pohybovala v průměru v rozmezí 0,8-1,0 kWh/km. Dobíjení probíhalo přes noc napojením do elektrické sítě 400 V.

Výsledky dvoutýdenního testování přinesly kladné hodnoty v oblasti spotřeby elektřiny a následně nákladů na ujetý kilometr. Hodnoty přepočtené na aktuální ceny elektřiny a nafty byly u elektromobilu přibližně poloviční proti stejnému typu vozidla se vznětovým motorem.

Vozidlo bylo v městském provozu velmi agilní. Díky elektromotoru probíhala jeho akcelerace výrazně dynamičtěji než u vozu s naftovým motorem. Paradoxně tato vlastnost může výrazně ovlivnit dojezd vozidla,  

protože pokud se řidič nechá svést k dynamické jízdě, projeví se to velmi citelně na rychlém klesání kapacity akumulátorů. Předvídavá a plynulá jízda je předpokladem delšího dojezdu. Téměř bezhlučnost vozidla tvoří velkou výhodu při nočních nebo brzkých ranních závozech do centra města. Ukázalo se však také, že při provozu po pěších zónách a v uličkách v centru Prahy musí řidič dávat velký pozor, protože chodci bezhlučné vozidlo neregistrují.

Denis Milfait, manažer distribuce Plzeňského Prazdroje, k testování řekl: „Možnost vyzkoušet v praktickém provozu nákladní elektromobil jsme měli poprvé. Testování ukázalo, že takové vozidlo je pro městský rozvoz již nyní plně použitelné a ekonomicky výhodné. Navíc vzbuzovalo všude velký zájem okolí. Též jsme zaznamenali pozitivní ohlasy na provoz bez emisí. Vozidlo nás překvapilo tím, jak spolehlivě dokázal palubní systém průběžně vyhodnocovat aktuální spotřebu a kapacitu akumulátorů pro dojezd. Věřím, že se elektromobily v městském rozvozu rychle prosadí. Děkujeme společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR za to, že nám tento zajímavý test umožnila.“  

Technické podrobnosti

Nákladní vůz Fuso Ecanter 7C16e o celkové hmotnosti 7,49 t se skříňovou nástavbou nabízel užitečnou hmotnost okolo 3,5 t. Vozidlo poháněl elektromotor Borg Warner o nejvyšším výkonu 129 kW s točivým momentem 390 N.m. Elektřinu čerpal ze šesti sada akumulátorů s celkovou kapacitou 82,8 kWh. Dojezd na jedno nabití podle hmotnosti nákladu a druhu provozu činí cca do 100 km.

Petr Dalecký
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - JohnST
13. 5. 2019 15:32
Re: Vysoká spotřeba
Vysvetlenie je velmi jednoduche. Je to blaf. Este treba dodat, ze neboli minusove teploty na ceste ujazdena vrstva snehu auto neprekonavalo stupania atd. Je to na silu pretlacanie niecoho co ma kopec nedostatkov. Jeden priklad za vsetky. Kupil som si akumulatorovu priklepovu vrtacku Bosch. Akumulator ma kapacitu 4Ah.(typ lion 18,8V) V prospekte sa pise, ze vrtacka vyvrta 150 dier do betonu priemeru 6mm do hlbky 40mm.
Vrtal som s nou diery do betonu 8mm hlbka 50mm.(stvorbrity vrtak Hilty) Pri 12 diere vrtacka zastavovala a kapacita akumulatoru klesla na 50% Kamos ma kosacku akumulatorovu a tiez je z nej na prasky.. Nefunguje to u vrtacky a u auta este k tomu nakladneho je to uplna hovadina.
Avatar - WinDiesel
13. 5. 2019 10:18
Re: Vysoká spotřeba
Myslím že nevysvětlí.
Ale třeba mají pivovary "pivní" generátory elektřiny, nebo mají na střechách fotovoltaiku nebo si postavily vlastní větrníky, nebo mají miniaturní jaderný reaktor. :-!
Avatar - WinDiesel
13. 5. 2019 10:18
Re: Vysoká spotřeba
Myslím že nevysvětlí.
Ale třeba mají pivovary "pivní" generátory elektřiny, nebo mají na střechách fotovoltaiku nebo si postavily vlastní větrníky, nebo mají miniaturní jaderný reaktor. :-!
13. 5. 2019 08:50
Vysoká spotřeba
Spotřeba 0,8-1,0 kWh/km mi přijde velice vysoká. Je cca 5-6x vyšší než u běžného osobního elektromobilu, přitom když v auto.cz testovali naftový Canter, spotřebu měl témeř srovnatelnou s osobákem. Něco tady nehraje
Konkrétně při testu naftového Canteru stejné velikosti naměřili spotřebu 9,6 ltr/100 km což finančně dělá nějakých 3 Kč/km
https://www.auto.cz/…chla-krosna-9613

Pokud e-Canter jezdí za polovic, tj. kilometr musí stát kolem 1,50 Kč, tak při spotřebě 1kWh/km by museli nakupovat kilowatthodinu za 1,50 Kč a tomu teda vůbec nevěřím. Vysvětlí mi někdo ten rozpor ?