Fuso eCanter v Česku: Provozní zkouška
První zkušební testy elektrického rozvážkového vozu Fuso Ecanter proběhly při rozvozu plzeňského piva.
Dva týdny jezdilo Fuso Ecanter po Praze, aby v rámci dopravce LK Trans zajistilo převoz nápojů Plzeňského Prazdroje. Česká provozní premiéra tohoto vozidla ve velmi náročných podmínkách navazuje na rozsáhlejší zkoušky v Německu, které odstartovaly již v prosinci roku 2017.
Českému dovozci vozů Fuso Canter, firmě Mercedes-Benz Trucks Česká republika, se podařilo zajistit dvoutýdenní zápůjčku jednoho Ecanteru.Vozidlo bylo osazeno klasickou skříňovou nástavbou a elektrickou zvedací plošinou pro nakládání a skládání nákladu. Plzeňský Prazdroj je jedním z největších zákazníků, kteří v Evropě provozují flotily vozidel Fuso Canter v oblasti rozvážky zboží.
Během dvou týdnů najezdilo elektrické distribuční vozidlo téměř 500 km. Během každého dne absolvovalo dva rozvážkové okruhy s celkovým denním nájezdem mezi 50 až 80 km. Hmotnost nákladu se většinou pohybovala mezi 2-2,5t. Vyzkoušena byla i jízda po dálnici. Spotřeba se pohybovala v průměru v rozmezí 0,8-1,0 kWh/km. Dobíjení probíhalo přes noc napojením do elektrické sítě 400 V.
Výsledky dvoutýdenního testování přinesly kladné hodnoty v oblasti spotřeby elektřiny a následně nákladů na ujetý kilometr. Hodnoty přepočtené na aktuální ceny elektřiny a nafty byly u elektromobilu přibližně poloviční proti stejnému typu vozidla se vznětovým motorem.
Vozidlo bylo v městském provozu velmi agilní. Díky elektromotoru probíhala jeho akcelerace výrazně dynamičtěji než u vozu s naftovým motorem. Paradoxně tato vlastnost může výrazně ovlivnit dojezd vozidla,
protože pokud se řidič nechá svést k dynamické jízdě, projeví se to velmi citelně na rychlém klesání kapacity akumulátorů. Předvídavá a plynulá jízda je předpokladem delšího dojezdu. Téměř bezhlučnost vozidla tvoří velkou výhodu při nočních nebo brzkých ranních závozech do centra města. Ukázalo se však také, že při provozu po pěších zónách a v uličkách v centru Prahy musí řidič dávat velký pozor, protože chodci bezhlučné vozidlo neregistrují.
Denis Milfait, manažer distribuce Plzeňského Prazdroje, k testování řekl: „Možnost vyzkoušet v praktickém provozu nákladní elektromobil jsme měli poprvé. Testování ukázalo, že takové vozidlo je pro městský rozvoz již nyní plně použitelné a ekonomicky výhodné. Navíc vzbuzovalo všude velký zájem okolí. Též jsme zaznamenali pozitivní ohlasy na provoz bez emisí. Vozidlo nás překvapilo tím, jak spolehlivě dokázal palubní systém průběžně vyhodnocovat aktuální spotřebu a kapacitu akumulátorů pro dojezd. Věřím, že se elektromobily v městském rozvozu rychle prosadí. Děkujeme společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR za to, že nám tento zajímavý test umožnila.“
Technické podrobnosti
Nákladní vůz Fuso Ecanter 7C16e o celkové hmotnosti 7,49 t se skříňovou nástavbou nabízel užitečnou hmotnost okolo 3,5 t. Vozidlo poháněl elektromotor Borg Warner o nejvyšším výkonu 129 kW s točivým momentem 390 N.m. Elektřinu čerpal ze šesti sada akumulátorů s celkovou kapacitou 82,8 kWh. Dojezd na jedno nabití podle hmotnosti nákladu a druhu provozu činí cca do 100 km.