Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GAZ 69 od Truck Garage: Ruská klasika s osmiválcem Hemi

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 7. 12. 2015
30
12
Zobrazit náhledy (30)
Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz Gaz
Zrenovovat starší teréňák a vybavit jej silným osmiválcem umějí nejen v Americe, ale i v Rusku. Dokážete si představit spojení legendárního GAZu 69 a Chryslerova Hemi?

Petrohradští Truck Garage se věnují extrémním úpravám terénních aut pro ruské podmínky. Aktuálně představují zajímavou kreaci: dvoudveřový 69 s motorem Hemi! Auto vyvinula firma Tundravoz Vjačeslava Paputského. Zvenčí je svému historickému předobrazu hodně podobný, zachovává jeho rustikální styl. Pochopitelně dostane zcela nový nastavitelný podvozek, pohon všech kol bude mít i uzávěrku zadního diferenciálu ARB a čtveřici kotoučových brzd Teraflex.

Agregát objemu 6,4 l poskytuje výkon 342 kW (465 koní) a je spřažen se samočinnou převodovkou. Limitovaná edice je omezena na 12 kusů, každé auto ale bude vypadat jinak. Truck Garage nabídnou různé barvy, pevnou i plátěnou střechu, ochranný rám a alternativně i motory 5,7 a 6,1 l. Jedná se o repasované jednotky dovezené z USA, které mají najeto maximálně 30.000 km Sedmnáctipalcová kola obují až pětatřicetipalcové pneumatiky, aby se auta skutečně nezalekla ani těžkého terénu. Na mohutném předním nárazníku najdeme i naviják, bez toho se v Rusku mimo zpevněné cesty prostě neobejdete.

Zcela nový interiér (fotky bohužel zatím chybí) je sice navržen v retro stylu, ale nechybí mu moderní prvky včetně kožených sedaček. Rádio sice vypadá jako ze šedesátých let minulého věku, nicméně zvládne i propojení s chytrým telefonem. Volant i pedály představují modernu. Gazík ovšem není žádným levným zbožím, ceny začínají na čtyřech milionech rublů (1,46 mil. Kč). Jen motor totiž přijde v přepočtu na 300 tisíc korun...

GAZ 69 získal v bývalém Sovětském svazu přezdívku „kozel“. Vývoj nástupce „čapajeva“ 67B začal už po druhé světové válce, vedl jej Grigorij Mojsejevič Vasserman. První prototypy vyjely v říjnu 1947. Sovětští konstruktéři použili „spodový“ čtyřválec 2,12 l/41 kW (55 k) z osobní Pobědy včetně třístupňové přímo řazené skříně bez synchronizace jedničky, tu doplňovala dvoustupňová redukce. Obě tuhé nápravy byly od sebe vzdáleny 2,3 m a odpružené půleliptickými listovými pery, základ konstrukce tvořil žebřinový rám. Auta měřila 3,85 m a v terénu jim pomáhal nejen přiřaditelný pohon předních kol (standardně šel točivý moment dozadu), ale i jedenadvaceticentimetrová světlost. Základní model byl dvoudveřový a pojal dva pasažéry, případně dalších šest mohlo sedět na podélných lavicích vzadu. Čtyřdveřová varianta A byla pětimístná. Rozjely se na zhruba 90 km/h, ale už při třetinovém tempu braly čtrnáct litrů benzinu... Není divu, že měly dvě nádrže: jednu o objemu 48 l pod podlahou a druhou přídavnou (27 l) pod sedadlem spolujezdce.

Továrna v Gorkém (dříve i nyní Nižném Novgorodu) spustila sériovou výrobu v září 1953. V prosinci 1954 byla produkce zahájena také v Uljanovsku, kam se o necelé dva roky později zcela přesunula. Devětašedesátky s plátěnými střechami a sklopným čelním sklem vznikaly až do prosince 1972 a zrodilo se jich přesně 634.285. Modernizované modely měly větší motory 2,45 l/53 kW (72 k) a dosáhly 100 km/h.

GAZy, respektive UAZy 69 používaly všechny armády Varšavské smlouvy včetně té naší, československé. U nás také jezdily v různých podnicích, za volanty sedávali myslivci, zemědělci, vodohospodáři, geologové a další. V Rumunsku je vyráběla továrna Auto Romania (Aro) dokonce až do poloviny 70. let. Existovaly v řadě speciálních modifikací, mnohé nepřekročily stadium prototypu, kupříkladu kolopásová verze vyvinutá u NAMI. Vycházel z nich i obojživelný automobil GAZ 46 MAV.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

GAZ
ericn
| 7. 12. 2015
Jo vypadá to zajímavě, ta šedá metalíza tomu sekne ;-)
Avatar - tomtoylc
GAZ
tomtoylc
| 7. 12. 2015
takéto projekty sa mi páčia ! :yes:
Avatar - Barrichello
jaky puvod ma tohle auto?
Barrichello
| 7. 12. 2015
>:D >:D >:D
Pěkné zážitky.

Já znam z vyprávění bohužel smutnější, kdy nezkušená řidička vzala s tímhle Gazíkem do lesa kamarádku a svojí dceru, auta převrátila na bok a ta malá holka z toho vypadla ven, bohužel tak neštastně že rovnou na kamen a zabila se.
jaky puvod ma tohle auto?
topten
| 7. 12. 2015
:yes:
jednou jsem v GAZikoj vez 2 holky a vzadu byla myslim takova mekka lavice a na ni ještě polstarky. a jak na tom holky sedely, tak se přes hrboly tak krasne natrasaly, ze jsem přes ty hrboly jezdil schvalne.
holkam to dělalo vylozene dobře, tak co bych pro ne neudelal >:D
v tom zrcatku to vidim jako dnes :-)
Avatar - T613
jaky puvod ma tohle auto?
T613
| 7. 12. 2015
vyjadřoval jsem se toliko k GAZ-64/67. Historii GAZ69 nemám prostudovanou do hloubky. Poslední ruské auto, které jsem si do hloubky prostudoval byla Poběda. Co tam se děly za šílenosti..