Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors chce letos zvýšit produkci plug-in hybridů o 20 %

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 5. 3. 2013 • 17:25
Chevroletu Volt se zatím prodejně příliš nedaří, General Motors chce ale letos navýšit produkci všech plug-in hybridů.

Původní odhady odbytu Voltu hovořily o 45 tisících exemplářů ročně, ty optimistické celosvětové až o 60 tisících. Autorem těchto výroků je samotný šéf GM Dan Akerson. Realita je však trochu jiná, v roce 2011 se jich za mořem prodalo jen 7.671, loni pak 23.461. Spolu se sourozencem od Opelu přesáhl hranici 30.000 exemplářů, což potvrdil i tiskový mluvčí General Motors Jim Cain. Tituly severoamerického (2011) i evropského (2012) Automobilu roku zatím moc nepomohly, ale to se dalo jaksi očekávat. EREV od General Motors je technicky určitě vyspělý a v praxi možná použitelný, ale velkou úsporu ve spotřebě paliva nepřináší a navíc je příliš drahý. A koneckonců, kritickými slovy na jeho adresu nešetřili ani někteří američtí politici.

Koncern se ale nevzdává. Volt byl za poslední čtvrtletí v USA nejprodávanějším plug-in hybridem, předstihl tedy konkurenci od Toyoty. Jeho baterie lze dobíjet přímo z elektrické zásuvky a vydrží 61 km, pak se automaticky nastartuje zážehový motor, který je schopen je zároveň naplnit zpět na plnou kapacitu. Agentura Bloomberg oznámila: „GM hodlá v letošním roce vyrobit na 36 tisíc Voltů a dalších plug-in hybridů.“ Do těchto počtů jsou zahrnuty také jak Ampera, tak i chystaný luxusnější dvoudveřový Cadillac ELR s obdobnou technikou. To znamená navýšení produkce o 20 %. Volty a Ampery se rodí v továrně v Hamtramcku. Měsíčně má vznikat tedy až 3000 aut. Není tento odhad až příliš optimistický? Nezapomeňme, že linky se už několikrát zastavily, zákazníci nemají zájem. Consumer Reports sondoval, zda by si jej současní majitelé koupili znovu a celých 92 % se vyjádřilo kladně. Ale noví klienti příliš nepřibývají.

Jako reálné však označil toto číslo i Jim Hall ze společnosti 2953 Analytics. „V Evropě bude k dispozici celý kalendářní rok a v Kalifornii má Volt nárok na jízdu ve speciálních pruzích i přesto, když v něm sedí jen jedna osoba.“ Elektromobily a hybridy mohou totiž na západě Spojených států i do pruhů pro autobusy. I tak je to proti nejvyšším odhadům jen 60 % čísel. V Kalifornii se přitom Volt prodával velmi slušně a poptávka po něm byla, ale díky zmíněnému přerušení výroby místní dealeři neměli auta na skladě, což také není dobře.

Podle marketingové ředitelky GM pro malé vozy Cristi Landy by bylo nejlepší Volt zlevnit a s největší pravděpodobností se tomu letos tak stane. Volt aktuálně stojí 39.145 dolarů (zhruba 770.000 Kč). Podobně velký hybridní Prius (nikoli plug-in verze) přijde v USA na pouhých 24.200 dolarů, tedy necelých 476 tisíc korun. Toyota jich mimochodem loni dle tiskové mluvčí Carly Schaffner celosvětově prodala 892.519, byť je v těchto číslech započítán jak hatchback, tak i menší

Aqua/Prius c a MPV Prius v/+.

Rozdíl v cenách je i na našem trhu. Základní Prius stojí 599.900 korun, plug-in hybrid přijde na 909.900 Kč. Opel Ampera přitom koupíte za 1,16 milionu korun. Loni si Češi odvezli domů devět Amper, byť se nenabízela po celý rok. Priusů všech verzí přitom našlo majitele 57.

Související články

Témata
Články odjinud