General Motors ztrácí svou pozici na americkém trhu, Toyota stále roste
Červen byl pro americké automobilky na jejich domácím trhu dalším černým měsícem. Celý americký automobilový trh je i nadále v poklesu a nejeví známky oživení. To však nebrání japonským automobilkách v masivním nárůstu jejich prodeje. Scénář z června je proto de facto kopií uplynulých měsíců.
Jednička na americkém trhu, domácí koncern General Motors, oznámil za červen téměř čtvrtinový meziroční pokles prodeje. Ford vykázal pokles prodeje ve výši 8,1 procent, Chrysleru klesly prodeje o 1,4 %. Diametrálně odlišný obrázek nabízí trojice japonských automobilek. Nejvíce se v červnu dařilo Nissanu, jehož prodeje na meziroční bázi vzrostly o 22,7 %, Toyota hlásí nárůst prodeje o 10,2 % a Honda o 11,5 %. Publikované výsledky za červen mimojiné znamenají, že známe výsledky za první pololetí tohoto roku. Vyplývá z nich zejména to, že koncern General Motors téměř ztratil svou pozici jedničky na domácím trhu. Zatímco v prvním pololetí loňského roku prodal GM o 319 tisíc vozů více než Toyota, ve stejném období letošního roku už činí rozdíl v prodejích pouze 39 558 vozů.
Pokles prodejů amerických automobilek GM a Ford souvisí do značné míry s tím, že oba výrobci výrazně snížili prodeje vozů půjčovnám automobilů. Tyto prodeje totiž nepřinášely téměř žádný zisk. V případě Fordu například pokles prodeje vozů půjčovnám více než vysvětlil celý pokles prodeje této americké automobilky.
General Motors se však může radovat alespoň z nových crossoverů Saturn Outlook, GMC Acadia a Buick Enclave, u nichž prodeje předstihují výrobu. Nedařilo se naopak pick-upům Chevrolet Silverado a GMC Sierra, jejichž odbyt klesl o více než 20 %. Lépe na tom byly pick-upy Fordu řady F, kde činil pokles prodeje 0,5 %. Ford se na druhou stranu může spolehnout na dobře se prodávající model Focus, jehož prodeje v červnu vzrostly o 20 procent. Zajímavá situace nastala u koncernu DaimlerChrysler. Ten přišel s reklamní kampaní zdůrazňující nízkou spotřebu paliva jeho vozů a prodeje osobních vozů vyskočily o 55 procent. Tento růst nicméně více než vyvážil pokles prodeje lehkých nákladních vozů.
Toyota v červnu bodovala zejména pick-upem Tundra, jehož prodeje v červnu vzrostly o výrazných 146,3 %. Nadále se daří i klíčovému modelu Camry, kde se prodeje zvýšily o 12,5 %. Rostoucí prodeje Hondy táhnou zejména modely Civic, Fit a CR-V. Nissanu zvedl prodeje model Sentra, jehož se v červnu prodalo o 26,9 procent více než ve stejném období loňského roku.
Celý americký trh s automobily v červnu zaznamenal meziroční pokles o 3 % na 1,46 milionů prodaných vozů. Za celou první polovinu tohoto roku pak prodeje klesly o 1,5 % na 8,25 milionů vozů.