Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GIOM 1 žije. Jak jezdí sporťák, který v 70. letech na Slovensku postavila parta nadšenců?

Jan Zajíc
Diskuze (2)

GIOM 1 je fascinující auto s velice zajímavým příběhem o jeho vzniku. Zrodilo se totiž v garáži jedné party nadšenců. A navíc na začátku 70. let v socialistickém Československu.

Na svou dobu a místo vzniku nezvykle vypadající a nízký sportovní vůz se zrodil v roce 1972 ve slovenských Piešťanech. Stála za ním skupina nadšenců a šikulů, která sama sebe pojmenovala jako "garáž 10 motoristů". Odsud ostatně zkratka GIOM.

Auto vzniklo opravdu doslova „na koleni“. Jeho konečná montáž proběhla v garáži Františka Němce za pomoci devíti přátel. Ti pocházeli z řad studentů technických škol, vyučených automechaniků a ve skupině byl i jeden lakýrník. Později tým postavil i další vozy.

GIOM 1 ale nevznikl tak úplně na čistém listu papíru. Jeho tvůrci chytře využili velkosériové díly z produkce Škody, konkrétně řady 100/110. Detailně celý příběh zrození netradičního sporťáku, vysokého pouhých 960 mm, popsal náš starší článek:

K pohonu GIOMu původně sloužil sériový litrový motor Škody 100, spojený se standardní čtyřstupňovou převodovkou. Pro účely automobilových závodů však jednotka byla nahrazena 1,6litrovým čtyřválcem Fiat s výkonem 95,7 kW. Sériová převodovka ze škodovky dostala pátý převod a další úpravy.

František Němec se s vozem zúčastnil několika závodů. V roce 1974 například ovládl absolutní pořadí prvního ročníku závodu do vrchu známého jako Dobšinský kopec. A ve stejném roce vůz zřejmě změnil majitele. Pak se stopa auta ztrácí.

Jak ovšem dokládají videa zveřejněná na YouTube, GIOM 1 stále žije. O jeho renovaci se totiž postaral jistý Ján Ondrejka, který občas usedne za volant v rámci některého ze slovenských závodů do vrchu.

A my si tak díky tomu můžeme udělat představu, jaké pozdvižení nizoučký GIOM 1 na začátku 70. let v tehdejším Československu u motoristických nadšenců asi vzbuzoval.

Jak už bylo naznačeno výše, parta zapálených motoristů po jedničce stvořila několik dalších aut. 

GIOM 2 představoval kupé se splývavou zádí, které zaujalo použitým motorem. Šlo totiž o dvoulitr ze závodního BMW 2002 TI. Umístěn byl za zadní nápravou a dával výkon 162 kW. Koncem vozu zřejmě byla havárie v roce 1975.

Následovala trojka, tentokrát ve dvou exemplářích. GIOM 3 byl ovšem plnokrevnou závodní plackou bez střechy a oken.

GIOM 4 pak byl pokusem o silniční sportovní auto. Tým tvůrců se vrátil k podvozku Škody 100, který doplnil vlastní laminátovou karoserií. Vůz stále vypadal jako závoďák, měl ovšem vše potřebné, aby dostal značky. O pohon se zřejmě staral zachráněný dvoulitr BMW Alpina z GIOMu 2. Dočíst se ale lze také o motoru ze Škody 130. Mimochodem, čtyřka prý stále existuje.

Poslední GIOM 5 stojí na podvozku Škody 105 a zaujme hranatějším designem, který byl na svou dobu opět velice moderní. O pohyb se podle dostupných informací staral poladěný čtyřválec ze Škody 130.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

14. 7. 2020 23:03
Tesla CyberCupe
Kdyby to bylo na elektřinu, tak by se dalo říci, že jde nový sportovní model od Muska. Tesla Cyber Cupe
14. 7. 2020 23:03
Tesla CyberCupe
Kdyby to bylo na elektřinu, tak by se dalo říci, že jde nový sportovní model od Muska. Tesla Cyber Cupe