Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GIOM 1 žije. Jak jezdí sporťák, který v 70. letech na Slovensku postavila parta nadšenců?

Jan Zajíc Jan Zajíc 14. 7. 2020 • 03:34
37
2
Zobrazit náhledy (37)
GIOM 1 GIOM 1 GIOM 1 GIOM 1 GIOM 1 GIOM 5 GIOM 1 GIOM 1 GIOM 2 GIOM 1 GIOM 3-1 BMW Alpina GIOM 2 GIOM 2 GIOM 3 a GIOM 4 GIOM 3-1 BMW Alpina GIOM 3-1 BMW Alpina GIOM 3-1 BMW Alpina GIOM 3-1 BMW Alpina GIOM 3-1 BMW Alpina GIOM 3-1 Lada GIOM 3-1 Lada GIOM 3-1 Lada GIOM 3-2 Alfa Romeo GIOM 3-2 Alfa Romeo GIOM 3-2 Alfa Romeo GIOM 3-2 Alfa Romeo GIOM 3-2 Alfa Romeo GIOM 4 GIOM 4 GIOM 4 GIOM 5 GIOM 5

GIOM 1 je fascinující auto s velice zajímavým příběhem o jeho vzniku. Zrodilo se totiž v garáži jedné party nadšenců. A navíc na začátku 70. let v socialistickém Československu.

Na svou dobu a místo vzniku nezvykle vypadající a nízký sportovní vůz se zrodil v roce 1972 ve slovenských Piešťanech. Stála za ním skupina nadšenců a šikulů, která sama sebe pojmenovala jako "garáž 10 motoristů". Odsud ostatně zkratka GIOM.

Auto vzniklo opravdu doslova „na koleni“. Jeho konečná montáž proběhla v garáži Františka Němce za pomoci devíti přátel. Ti pocházeli z řad studentů technických škol, vyučených automechaniků a ve skupině byl i jeden lakýrník. Později tým postavil i další vozy.

GIOM 1 ale nevznikl tak úplně na čistém listu papíru. Jeho tvůrci chytře využili velkosériové díly z produkce Škody, konkrétně řady 100/110. Detailně celý příběh zrození netradičního sporťáku, vysokého pouhých 960 mm, popsal náš starší článek:

K pohonu GIOMu původně sloužil sériový litrový motor Škody 100, spojený se standardní čtyřstupňovou převodovkou. Pro účely automobilových závodů však jednotka byla nahrazena 1,6litrovým čtyřválcem Fiat s výkonem 95,7 kW. Sériová převodovka ze škodovky dostala pátý převod a další úpravy.

František Němec se s vozem zúčastnil několika závodů. V roce 1974 například ovládl absolutní pořadí prvního ročníku závodu do vrchu známého jako Dobšinský kopec. A ve stejném roce vůz zřejmě změnil majitele. Pak se stopa auta ztrácí.

Jak ovšem dokládají videa zveřejněná na YouTube, GIOM 1 stále žije. O jeho renovaci se totiž postaral jistý Ján Ondrejka, který občas usedne za volant v rámci některého ze slovenských závodů do vrchu.

A my si tak díky tomu můžeme udělat představu, jaké pozdvižení nizoučký GIOM 1 na začátku 70. let v tehdejším Československu u motoristických nadšenců asi vzbuzoval.

Jak už bylo naznačeno výše, parta zapálených motoristů po jedničce stvořila několik dalších aut. 

GIOM 2 představoval kupé se splývavou zádí, které zaujalo použitým motorem. Šlo totiž o dvoulitr ze závodního BMW 2002 TI. Umístěn byl za zadní nápravou a dával výkon 162 kW. Koncem vozu zřejmě byla havárie v roce 1975.

Následovala trojka, tentokrát ve dvou exemplářích. GIOM 3 byl ovšem plnokrevnou závodní plackou bez střechy a oken.

GIOM 4 pak byl pokusem o silniční sportovní auto. Tým tvůrců se vrátil k podvozku Škody 100, který doplnil vlastní laminátovou karoserií. Vůz stále vypadal jako závoďák, měl ovšem vše potřebné, aby dostal značky. O pohon se zřejmě staral zachráněný dvoulitr BMW Alpina z GIOMu 2. Dočíst se ale lze také o motoru ze Škody 130. Mimochodem, čtyřka prý stále existuje.

Poslední GIOM 5 stojí na podvozku Škody 105 a zaujme hranatějším designem, který byl na svou dobu opět velice moderní. O pohyb se podle dostupných informací staral poladěný čtyřválec ze Škody 130.

video

Související články

Témata
14. 7. 2020 23:03
Tesla CyberCupe
Kdyby to bylo na elektřinu, tak by se dalo říci, že jde nový sportovní model od Muska. Tesla Cyber Cupe
14. 7. 2020 23:03
Tesla CyberCupe
Kdyby to bylo na elektřinu, tak by se dalo říci, že jde nový sportovní model od Muska. Tesla Cyber Cupe

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku