GKN Twinster: Nový pohon všech kol pro Focus RS III
Jak známo, nový Ford Focus RS dostane poprvé ve své historii pohon všech kol. Má se jednat o velmi sofistikovaný systém s funkcí vektorování točivého momentu mezi koly zadní nápravy, schopný přenášet vzad více točivého momentu než na přední kola. Nyní se ukazuje, že se jedná o novou generaci produktu Twinster, vyvinutého firmou GKN Automotive.
Ta zatím, stejně jako Ford samotný, s technickou prezentací moc nespěchá, máme ale k dispozici první obrázek a trochu základních informací. Dvouspojkové techniky využívající Twinster sestává ze tří komponentů - z torque-vectoring modulu (RDM), přenosové jednotky (PTU) a hřídelí (CVJ), umožňujících rozdělovat točivý moment zcela nezávisle mezi obě zadní kola. Díky novým poměrům ozubení lze navíc dostat na zadní kola více točivého momentu než na ta přední.
Zadní kola se tedy mohou točit rychleji, což má být korunováno módem "Drift", jenž by měl umožnit Focusu fungovat de facto jako zadokolka - jezdit řízeným smykem zadních kol. Kromě tohoto režimu ale Twinster dokáže díky různým algoritmům fungovat v dalších módech. Pro Focus RS jsou po osmnáctiměsíčním vývoji k dispozici ještě další tři, z nichž řidič může volit. GKN u svého systému vyzdvihuje zejména "dynamickou" filozofii, kdy je k vektorování použito čistě síly motoru, bez asistence brzd, které mohou vůz zpomalit. Zabrání se také riziku nadměrného opotřebení brzdové soustavy.
Silnými stránkami Twinsteru má být okamžitá reakce na vzniklou situaci a od klasických čtyřkolek odlišný způsob, jakým vůz reaguje a jak se ovládá. Bližší informace o fungování systému nebo jeho váze budou nejspíš zveřejněny s blížícím se datem uvedení na trh na jaře 2016. Proslýchá se však, že by celá jednotka měla být překvapivě lehká.