Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM by mohl přenechat podíl v Opelu výměnou za investici, navíc Saab zdarma jako bonus

redakce AUTO.CZ
Diskuze (30)
Nový majitel podílu GM bude muset investovat minimálně 500 milionů dolarů (přes deset miliard Kč) do nového podniku vytvořeného z evropských aktivit GM.

Největší americká automobilová skupina General Motors je připravena přenechat kontrolní podíl v německé divizi Opel výměnou za příslib, že nový majitel podílu investuje minimálně 500 milionů dolarů (přes deset miliard Kč) do nového podniku vytvořeného z evropských aktivit GM. Informoval o tom na svých internetových stránkách list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s plány podniku.

Automobilka je podle listu rovněž připravena zdarma přenechat švédskou divizi Saab, která v únoru požádala o ochranu před věřiteli. Podle informací ze začátku tohoto měsíce je GM v kontaktu se zhruba 20 potenciálními zájemci o převzetí této divize.

Generální ředitel GM Fritz Henderson v pátek uvedl, že jeho firma nalezla více než šest potenciálních zájemců o německou divizi Opel. Ta nyní žádá o finanční pomoc zhruba 3,3 miliardy eur (téměř 90 miliard korun) z veřejných zdrojů. Německá vláda chce ale před rozhodnutím o poskytnutí pomoci vidět podnikatelský plán, který by prokázal životaschopnost podniku. Opel zaměstnává ve svých čtyřech německých závodech zhruba 25.000 lidí, automobily vyrábí rovněž v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

Automobilka GM se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu a nyní bojuje o získání dodatečné státní pomoci. GM již od americké vlády obdržela půjčky v hodnotě 13,4 miliardy dolarů a v současnosti žádá dalších 16,6 miliardy.

GM loni hospodařila se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a předloni prodělala dokonce 43,3 miliardy dolarů. Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.

Henderson v pátek uvedl, že GM má stále naději, že se jí podaří restrukturalizovat své aktivity bez soudní asistence. Dodal však, že se zvýšila pravděpodobnost, že bude muset požádat soud o bankrotovou ochranu před věřiteli. Mluvčí automobilky Opel minulý týden upozornil, že firma by mohla pokračovat v provozu a vyplácení mezd zaměstnancům i v případě, že její mateřské společnost vyhlásí bankrot.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (30)
Avatar - Stephen
28. 4. 2009 12:53
Re: OPEL EU
Velmi zajímavá informace, kdy že se stal Dodge součástí GM?!
Avatar - Hammunasakra
21. 4. 2009 18:05
Re: NEchtěla bych ...
Máme opravdu STEJNÝ pohled na věc ;-\
Pro Saab to do budoucna vidím :no:
21. 4. 2009 16:51
Re: NEchtěla bych ...
osobně si taky myslím, že automobilka typu Saabu samostatně přežít nemá moc šancí. Dlouhodobě. Jaguar si to může dovolit, je to exkluzivní značka.

Bohužel pro Saab, jeho situaci nechalo GM zajít až příliš daleko. Měli ho prodat tak před 5 lety. Místo toho sami nevěděli co si s ním počít, takže kdo nic nedělá nic neskazí...Ale bohužel skazil.

Právě jsem se dočetl, že pro modelový rok 2010 se má V6 (jediný benzinový) stáhnou z nabídky pro model 9-3. Je to sice zatím jenom pro US, ale myslím že to postihne i ostatní trhy. Ano, bohužel všelikajé ekoteror normy svazují, ale tímhle se Saab znova o krůček přiblíží bežné mainstreamové konfekci (bez urážky) a jeho místo by přece jenom mělo být trošku jinde.

Já osobně mám rád na silnicích pestrost. Proto mi je vždy velice líto každé jedné značky která zanikne. ;-\
Avatar - DaewooMaster
21. 4. 2009 15:13
Re: vysvětlená
Nevím, co si mám představit pod pojmem "těžká popelka v šoku", když třeba taková Škodovka neprodala ve svém rekordním roce 2008 ani polovinu aut, co "popelka" Daewoo. Portfolio Daewa je IMHO také mnohem vyváženější a pestřejší, mám-li zůstat u Škodovky, navíc až se GM zbaví Opelu, nebude mít v Evropě co nabídnout, pokud se podle Tebe zbaví "nehodící ho se portfolia", které ovšem nemá čím nahradit nebo doplnit. Tvá "těžká popelka v šoku" je druhou nejsilnější korejskou automobilkou (beru-li v úvahu fakt, že KIA patří Hyundaji :-)). A mám-li zmínit nějaká konkrétní čísla, tak např. za květen 2008 (kdy se zrovna Daewu moc nedařilo) byly prodeje korejců následující:

Hyundai Motor: 251 271
Kia Motors: 122 874
GM Daewoo: 90 127
Renault Samsung: 17 657
SsangYong Motor: 7 176

Jinak dotazoval jsem se o kousek výš na věrohodný zdroj Tvých informací? Tvé subjektivní pocity sice neberu na lehkou váhu, ale jako relevantní zdroj informací mi nestačí ani po vysvětlení... ;-)
Avatar - Hammunasakra
21. 4. 2009 14:17
Re: NEchtěla bych ...
Myslím (domnívám se), že těch 100 t. je spíše "zbožněOPTIMISTická" verze, typu "že by, kdyby, NAPROSTO vše a TOTÁLNĚ skvěle fungovalo" - 100 tisíc by (jen tak tak) stačilo.
Saab se musí "vyrovnávat" značkám, které "chrlí" další a další "vynálezy/novinky" nové technologie a motory - myslím že tomu NELZE dlouhodobě konkurovat (za poslední 10tiletí začal poměrně HODNĚ "zaostávat" a to se bez BIG/velkých možná OBROVSKÝCH investic "dohnat" NEdá ... si myslím já)
V6 nafta "jistojistě" NENí (opět) vlastní vývoj - bude to asi ten V6 o kterém se mluví, že se připravuje pro Cadillac.
Nedávno jsem na silnici potkala stařičký 99 (? - myslím) a jel velmi "suveréně" a byl skvěle "živý", ale saab kdesi cestou "zaspal" či "špatně odbočil" - to dnes NEstačí - navíc ze současných (asi 100x faceliftovaných) modelů nemám ZDALEKA tak "dobrý pocit", jako kdysi z toho modelu 99.
Jak sám "správně" píšete - saab je dnes vlastně spíše (schopný) "tuner", než plnohodnotná automobilka = stát SÁM na VLASTNÍCH nohou - to vidím skoro jako NEmožné ;-\
Ale třeba se "mýlím" ...
Pěkný den ;-)