GM, DaimlerChrysler a BMW připravují společně hybrid
Tři velké automobilové skupiny spojily síly, aby ukončily převahu japonské Toyoty na poli hybridních pohonů. Nový hybridní systém společně vyvíjený v úzké kooperaci tří konkurujících si koncernů bude velmi flexibilní. Na rozdíl od dnes nejrozšířenějších hybridních hnacích ústrojí je součástí nové konstrukce také čtyřstupňová mechanická převodovka.
Kvůli dvěma pracovním režimům (low a high) elektronicky řízených převodovek, které simulují ústrojí s plynule proměnným převodem ECVT, je tento druh hybridního pohonu označován jako dvourežimový. Novinka, která by měla poprvé na trh přijít v roce 2007, obsahuje vedle dvou elektromotorů pro rychlejší akceleraci resp. rekuperaci energie, také mechanickou čtyřstupňovou převodovku.
Hybridní hnací ústrojí kombinující dva režimy ECVT a čtyři rychlostní stupně bude pracovat v jednom ze šesti módů.
První z nich je určen pro rozjezd vozidla a zapojena na převodovka ECVT a dva nejnižší převodové stupně. U druhého módu jsou využívány vyšší rychlostní stupně v kombinaci s ECVT.
Třetí pracovní mód představuje kombinaci prvního mechanického převodového stupně a obou elektromotorů. Čtvrtý mód kombinuje vlastnosti druhého mechanického převodového stupně se zapojením jednoho elektromotoru (pro akceleraci/brzdění), pátý mód je kombinace třetího mechanického převodového stupně se dvěma elektromotory, šestý pak spojuje čtvrtý mechanický stupeň s jedním elektromotorem.
Rozměry celého ústrojí jsou podobné jako v případě běžné automatické převodovky s hydrodynamickým měničem, což usnadní flexibilní zabudování do mnoha modelů. Na rozdíl od automatické převodovky lze v případě nového hybridu využít jak neomezeně velké množství převodových poměrů získané převodovkou ECVT, tak také čtveřici mechanických převodových stupňů.
To, který pracovní bod bude nakonec zvolen pro jízdu, řídí elektronický systém, optimalizující celý systém hospodaření s energií.
Ve srovnání s konvenčním hybridním ústrojím, známým z Hond, Toyot nebo Lexusů, je výhodou možnost využívat jak plynulého převodu ECVT tak pevného mechanického převodu.
Nejprodávanější hybridy současnosti jsou podle tvůrců novinky obvykle vybaveny pouze jedním děličem momentu a žádným mechanickým převodovým ústrojím. Díky jedinému pracovnímu režimu bývají tyto hybridy označovány termínem jednorežimové. V tomto případě je nezbytné přenášet značné výkony elektrickou cestou, která je asi o 20 % méně účinná než klasické mechanické převody. To s sebou nese obvykle zvětšování elektromotorů, což se následně odrazí na ceně, hmotnosti, možnostech zabudování a celkové efektivitě.
Kombinace dvou režimů převodovky ECVT a čtyř mechanických stupňů omezuje nevýhody jednorežimového hybridu a usnadňuje efektivní využití vynaložené energie. Výhody vyniknou v pozdějších aplikacích, kde bude třeba hybridním vozem tahat těžké přívěsy nebo budou implementovány do terénních vozů s nároky na velkou stoupavost.
Existující spalovací motory mohou být použity bez zásadních změn, protože hybridní převodové ústrojí neomezuje prostorové možnosti zástavby uvnitř vozu.
Nejdříve bude k dispozici aplikace pro vozy s motorem vpředu a pohonem zadních nebo všech kol. Později není vyloučeno ani nasazení verze s motorem vpředu a pohonem přední nápravy.