Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM koupilo partnera Tesly. Chce vyrábět auta novou technologií

Marek Bednář
Diskuze (2)

Americká firma Tooling & Equipment International našla cestu, jak zlevnit výrobu forem pro odlévání obřích kusů konstrukce auta najednou. Významně pomohla Tesle, nyní je dceřinou společností koncernu General Motors.

Obecně nepříliš známá společnost Tooling & Equipment International (TEI) roky pomáhala americké automobilce Tesla posouvat hranice toho, jak velké části šasi aut se dají efektivně odlévat v jednom kuse. Tesla totiž dlouhodobě vyvíjí snahu odlévat co největší kusy aut v jednom celku; říká tomu „gigalití“ a samozřejmě touto cestou jde v honu za úsporou času i peněz.

To však v letošním roce skončilo, píše agentura Reuters. Firmu TEI totiž koupil koncern General Motors, pochopitelně ve snaze získat konkurenční výhodu nad ostatními automobilkami včetně Tesly. Vůbec to neskrývá – firmu pohltil „pro vylepšení portfolia inovací a zajištění přístupu k unikátní licí technologii“, uvádí v prohlášení.

Tlakové lití velkých částí struktury auta je problematické a potenciálně velmi drahé zejména kvůli potřebě rozměrných forem. Jejich výroba a následné případné úpravy jsou velmi drahé, a čím je forma větší, tím jsou náklady vyšší. Proto se mu dosud většina automobilek vyhýbala.

Nyní to ovšem vypadá, že je navzdory riziku vysokých nákladů ve fázi příprav na spuštění sériové výroby tento způsob láká čím dál víc. Má totiž potenciál šetřit náklady a urychlovat montování auta. Zájem projevila řada automobilek včetně gigantů jako Ford, Toyota či Hyundai.

Právě díky TEI a třem dalším subdodavatelům nyní Tesla podle Reuters zvládá vyvinout auto od základu během 24 měsíců, což je poloviční čas oproti běžné praxi u jiných automobilek. Firma TEI s Teslou spolupracovala od roku 2017 a pomáhala pracovat na Modelu Y, Modelu 3, cybertrucku a tahači Semi.

Video se připravuje ...

Byla ale nezávislým subdodavatelem, takže v roce 2021 pracovala i na lití spodních částí karoserie Cadillacu Celestiq; ten se má dostat na trh v příštím roce. TEI za tyto odlitky získala ocenění od Americké slévárenské asociace.

Už tehdy spolu firmy podepsaly garantovaný dlouhodobý kontrakt a TEI investovala do nové výrobní linky jen půl hodiny jízdy od detroitského sídla General Motors. Dnes je dle slov GM „samostatnou obchodní jednotkou s General Motors jako mateřskou společností“.

Klíč k úspěchu bude patrně tkvět v tom, že TEI našla cestu, jak vyrábět formy pomocí 3D tisku z průmyslového písku s pojivem. Tento způsob je totiž oproti tradiční výrobě ocelových forem rychlejší, a hlavně, provádění potřebných úprav je rychlejší a levnější.

Kolik peněz za takovou firmu mohl koncern zaplatit? Patrně relativně málo, vzhledem k tomu, jaký v technologiích této firmy vidí nejedna automobilka potenciál. Podle jednoho zdroje to bylo do 100 milionů dolarů (2,24 miliardy korun), jiný odhadl zhruba 80 milionů dolarů (1,79 miliardy korun).

Marek Bednář
Diskuze (2)

Doporučujeme

26. 11. 2023 21:34
Co ja vim
Co ja vim tak ten gigacasting ma Tesla od italske IDRA
Avatar - Horký Rom
26. 11. 2023 15:51
moc líbí
Marek Bednář :yes: