Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla chce ušetřit na výrobě aut způsobem, který ostatní nepoužívají kvůli vysokým nákladům

Marek Bednář
Diskuze (54)

Čím větší díl auta odléváte, tím složitější a dražší to je, zejména co se týče výroby formy. Automobilka Tesla chce takto vyrábět celé spodky aut včetně dutých částí. Pomoci má 3D tisk z písku.

Automobilka Tesla díky sérii inovací stojí před průlomem, který jí umožní transformovat způsob výroby aut a dělat to s polovičními náklady. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na nejmenované, avšak dobře informované zdroje.

Jenže způsob, který si pro snížení nákladů vybrala má svá rizika. Týká se vysokotlakého lití téměř celé spodní struktury elektromobilu v jednom kuse. To znamená, že z lisu vypadne centrální část karoserie pro baterii spolu s předním i zadním pomocným rámem a hromadou dalších dílů, zatímco běžnější naopak je vyrábět jednotlivé díly odděleně a pak je na montážní lince sestavit dohromady.

Tesla už v této oblasti má jedno prvenství, a to v použití obřích lisů s tlakem 6 až 9 tisíc tun k výrobě předních a zadních pomocných struktur Modelu Y. Procesu říká „gigalití“ a spojení do jednoho tlakového odlitku by bylo dalším krokem. Je součástí Muskova plánu v příští dekádě chrlit desítky milionů levných elektromobilů.

Video se připravuje ...

Problém je v tom, že „výroba odlitků je velmi složitá, tím víc, čím jsou větší a složitější“, říká Terry Woychowski, šéf automobilové divize společnosti Caresoft Global, zabývající se hledáním řešení v průmyslové výrobě. Automobilky se dosud vyhýbaly tlakovému lití dílů větších než 1,5 m2 – zlepšilo by to efektivitu, ale je to drahé a váže se k tomu spoustu rizik.

Vysoké náklady souvisí zejména s tvorbou formy. U velkých forem může jakákoliv úprava po vyhotovení stát 100 tisíc dolarů (cca 2,3 milionu korun) a těch úprav je zejména ve stádii výroby prototypu auta spousta, než se najde takový tvar, který vyhovuje všem požadavkům na tuhost, komfort i bezpečnost vozu.

Vyrobit novou formu je ještě dražší – podle specialisty na slévárenství, kterého vyzpovídala agentura Reuters, klidně 1,5 milionu dolarů (cca 34 milionů korun). Jiný specialista uvedl, že celý proces navrhování, výroby a úprav formy běžně přijde zhruba na 4 miliony dolarů (cca 91 milionů korun).

Navzdory tomu byla Muskova vize už od začátku najít způsob, jak tlakově odlít celý spodek auta v jednom kuse. Tesla se kvůli tomu obrátila na firmy, které formy vyrábějí 3D tiskem ze speciálního písku, pojeného kapalným pojivem. Takový proces má stát zlomek toho, co výroba kovové formy, a je také výrazně rychlejší.

Další překážka je ve faktu, že prvky pomocných rámů a nosníky auta bývají duté pro snížení hmotnosti a zlepšení chování struktury auta v případě nehody. Vyrábí se svařováním či lepením z několika dílů, což nechá prázdný prostor uprostřed.

Tesla je ale chce odlívat jako celek – součástí formy má být písková výplň středu, které se po odlití dílu odstraní. Tedy, teoreticky – hliníková slitina, použitá k výrobě dílu, se chová jinak při kontaktu s kovovou a s pískovou formou. V druhém případě je obtížné dosáhnout vlastností, které Tesla požaduje. To se však podařilo vyřešit úpravou složení materiálu i postupu chlazení odlitku.

A konečně, tlakové lití velkých dílů by vyžadovalo lisy s větším tlakem – 16 tisíc tun i více. Ty by mohly být extrémně drahé a vyžadovat dokonce i stavební úpravy výrobních hal, a podle některých expertů v nich dokonce není možné pracovat s oněmi pískovými středy, potřebnými pro lití dutých dílů.

Muskova automobilka tedy stojí před spoustou velkých, drahých rozhodnutí, která budou mít dalekosáhlé dopady. Pokud se všechno podaří, může to být revoluce ve výrobě automobilů.

Marek Bednář
Diskuze (54)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
19. 9. 2023 09:13
Re: Musk inovuje za pochodu metodou pokus omyl
Lodí se nic vozit nemusí, jsou tu ropovody anebo je to 20x kratší trasa z Arábie na jih itálie než z Chile do Číny :-)

To že vy ekologové jste díky snakcím zvýšili světové emise o 15x protože rusák musí tankerem dovézt LNG a ropu do Indie a Číny, co z toho vyrobí naftu a tu Vám pak přepropadá je další sranda, vid Borisove. Ta nafta musí objet půlku světa aby si jí tady sazometový Lojzík nalil do nádrže, to samý když jí sem dovezou z USA.

A lodní doprava miteriálů z ruska, včetně fejkových namjutých lodí plujících pod vlajkami banánových států se zvýšila cca 20-40x a navíc sou to nejstarší vraky co šlo kde vyhrabat a co produkují za jednu trasu tolik emisí jako 500 000 aut s Euro 6 :-) :-) :-) :-)

Tak směle pokračujte, čím víc sankcí, tím víc emisí.
Sankce slouží k tomu aby se obešly a to za každou cenu. Nikdo jinak dělat nebude. Nikoho ještě sankce nezastavily. Nikdy v historii.
Kuba už žije pod sankcemi 60 let
18. 9. 2023 22:31
Re: Docela by mě zajímala...
Sorry, nepochopil jsem, že si zde cheš povídat o tom co by jak mohlo být a jak si to představuješ a skutečnost tě nezajímá...
To si opavdu myslíš, že auta budou např za 10 let vypadat stejně jako dnes? Že se to vše nežene k jednoduchým, snadno smontovatelným celkům viz tohle co dělá Tesla a plánuje dál?
A že na pojištění nebude mít vliv automatická jízda atd?
Vždyť je to v malém tady už teď:https://www.koop.cz/…omobilu/koopilot
Avatar - JFK
18. 9. 2023 20:51
Re: kdo se boji, sere v sini
A jak jsi přišel, že mi to nevadí, dutá ha ha lol hlavo?
18. 9. 2023 20:42
Re: Docela by mě zajímala...
Když nemáš nic k opravám a furt tě něco uráží, nereaguj a znovu - založ si vlastní vlákno k neopravitelným Teslám, tak levným, že to nikomu nebude vadit.

Já se v tomto vlákně bez tvého pláče, prudké inteligence a mouder klidně obejdu a vystačí mi Freddka, Renoo a třeba i kopapaka, kteří jsou schopni normálně diskutovat, neuráží se a je až k neuvěření, že všichni pochopili téma mého primárního příspěvku hned na první dobrou a necítí potřebu mě školit o mých neznalostech technických základů. :-)
18. 9. 2023 19:55
Re: Musk inovuje za pochodu metodou pokus omyl
Ale lod vezouci ropu ze ktere je nasledne benzin pohani nekonecna moudrost soudruha Baricela….