Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM už v USA vyrábí komponenty pro velká hybridní SUV

Václav Pavlečka
Diskuze (4)
Přestože do začátku roku 2008 ještě zbývá pár měsíců, v General Motors už mají s přípravami na jeho začátek napilno. V Baltimore už začala produkce převodovek pro chystaná SUV Tahoe Hybrid a Yukon Hybrid. Výroba těchto „svalnatých“ SUV začne příští měsíc.

General Motors se chystá na výrobu úsporných obrů

Móda se ve Spojených státech amerických mění. Tedy rozhodně ta automobilová. Zatímco ještě nedávno byly v kurzu vozy s motory obřími objemy, americký zákazník se dnes už dívá po něčem jiném. Hledí na spotřebu, v kurzu jsou hybridní vozy i úsporné agregáty. Proto se i tamní producenti orientují tímto směrem.

U General Motors se instalací dvourežimového hybridního agregátu ve vozech Tahoe a Yukon podařilo uspořit 50 % normované spotřeby pohonných hmot. U těchto masivních vozů, kterým bije pod kapotou osmiválcové šestilitrové „srdce“, to znamená kombinovanou spotřebu kolem jedenácti litrů na 100 km. Záleží přitom, jestli má vůz pohon všech kol. Pro porovnání – nehybridní verze s osmiválcem o objemu 5,3 l spolyká na 100 km 16,8 l.

Americká automobilka oznámila, že na konci října rozjela v Baltimore výrobu převodovek pro oba tyto vozy. Ačkoliv v tiskové zprávě vlastenecky vyzdvihuje fakt, že továrna GM na výrobu převodovek pro hybridy je jediná svého druhu (vývoj + výroba) v USA, zbytek světa spíše zajímá, jak se bude situace s hybridy v USA vyvíjet. V příštím roce bude továrna v Baltimore produkovat převodovky pro dalších pět vozidel. Mezi nimi například další velké SUV Cadillac Escalade, nebo pick-upy Chevrolet Silverado and GMC Sierra Crew Cab.

Hybrid se dvěma režimy

Dvourežimové hybridní hnací ústrojí vyvíjejí společně koncerny GM, BMW a DaimlerChrysler. Jeho podstatou je vložení elektromotoru mezi spalovací motor a automatickou převodovku, přičemž elektromotor a převodovku bude možno kombinovat jak se zážehovými, tak se vznětovými agregáty.

V prvním režimu v nízkých rychlostech může být vozidlo poháněno třemi různými způsoby - silou elektromotoru, silou spalovacího motoru a kombinací obou předchozích. Režim jízdy na elektropohon, kdy je spalovací motor vypnut, s sebou pak samozřejmě nese nejvyšší úspory paliva i životního prostředí.

Druhý režim, určený zejména pro dálniční provoz, využívá krátkodobé asistence trakčního elektromotoru a plného výkonu osmiválcového motoru, kdykoli když to situace vyžaduje. Zde jsou pak využívány také konvenční cesty ke snížení spotřeby paliva resp. zvýšení účinnosti práce motoru (vypínání válců, časování ventilů, pozdní uzavření sání, atd.).

Nový hybridní systém má proti současným výhodu v menších zástavbových rozměrech, protože elektrická část ústrojí zabírá přibližně prostor konvenční automatické převodovky. Pomocný elektromotor je ovládán řídící jednotkou, která rozhoduje o tom, zda je třeba energii v elektrické části získávat nebo spotřebovávat. Sada planetových soukolí vyrovnává vzájemné otáčky obou zdrojů síly, takže akcelerace, připomínající převodovku CVT, je velmi plynulá.

300 V sada akumulátorů bude ve vozech zabudována tak, aby pokud možno neomezovala prostor, využitelný posádkou či nákladem, nejčastěji v zádi pod podlahou.

Václav Pavlečka
Diskuze (4)
31. 10. 2007 20:48
Re: No to je ale nesmysl!
No asi proto,aby auto dosahlo udavanych vykonu(soucet obou pohonnych jednotek).jediny kdo je tu :no: :no: :no: ses ty >:-[]