Gordon Murray Design: Chystáme revoluci ve výrobě aut
Cílem designérů a inženýrů je významně snížit náklady na výrobu a přepravu a vyrobit vůz, který by odpovídal městskému prostředí. Byl by lehký, snadno ovladatelný a neměl by problém zaparkovat na minimálním prostoru.
Reklama na Times Square
Ne náhodou si Gordon Murray Design vybral světovou metropoli, jakou je New York, k prezentaci svého nadcházejícího výtvoru. Na slavném Times Square se na obřích obrazovkách v tomto měsíci objevily plány britských designérů a inženýrů. Městům přetíženým dopravou by mělo vozítko T.25 značně ulehčit. Takový byl záměr jeho tvůrců. Na jedno podélné parkovací místo se vejde několik T.25, a to zaparkovaných příčně, aniž by vyčnívaly z řady ostatních vozidel. Miniaturizace by však neměla být vykoupena daní v podobě nižší pasivní bezpečnosti posádky. V nárazových testech Euro NCAP by mělo T.25 získat čtyři z pěti hvězdiček.
Klíčovým prvkem ke snížení spotřeby a zachování slušné jízdní dynamiky bude snížení hmotnosti. Inženýři britské vývojářské společnosti uvádějí, že jejich T.25 v poměru hmotnosti k výkonu předčí i některé luxusní limuzíny s motory o zdvihovém objemu 2 litrů. Cena za opravu při případné srážce by také neměla být vysoká, a to díky koncepci snadno nahraditelných částí karoserie.
Zeleně smýšlející motoristy potěší fakt, že emise CO2 budou o více než polovinu nižší než u průměrného vozu prodaného v Británii. Ten vypustí do ovzduší 160,5 g CO2 na kilometr. T.25 by se tak měl dostat na méně než 80 g CO2 na 100 km. Minimalizaci opotřebení pneumatik (a snížení frekvence jejich výměny) zajistí nízká hmotnost vozu.
Výsledkem bude lidový vůz
Účelem celého snažení Gordon Murray Design není auto pro výstřední ekologické nadšence, ale naopak lidové vozidlo. Náklady na výrobu mají být podstatně nižší než u současných městských vozů. Toho chce britská firma dosáhnout snížením montážních úkonů (automobil se tedy bude skládat z menšího počtu dílů).
Přeprava T.25 bude ekonomičtější. Městský střízlík z Británie zabere až dvanáctkrát méně místa v lodním kontejneru, než průměrný osobní automobil. Pro T.25 totiž byl vyvinut nový systém přepravy, takzvaný „flat pack“. Jak už název napovídá, půjde v něm především o maximální úsporu místa. Přeprava šasi a karosérie bude uskutečňována zvlášť.
Výsledná cena T.25 by tedy měla být o poznání nižší než u dnešních městských vozidel. To samé by mělo platit o provozních nákladech, neboť nízké emise CO2 znamenají nízkou kombinovanou spotřebu. Marketingové materiály Gordon Murray Design hovoří sebevědomě o cíli vytvoření nové britské ikony pro 21. století. Na to, abychom mohli posoudit, zdali oprávněně, musíme počkat nejméně do začátku roku 2009. Právě v tomto období totiž britská společnost přislíbila předvedení prvních prototypů.
Pokud namítáte, že jste o firmě Gordon Murray Design ještě neslyšeli, pak vězte, že jde o velmi ambiciózní firmu, které dal jméno slavný konstruktér. Zaměstnává více než 300 lidí interně a přes 1100 externě. Společnost se specializuje nejen na design, ale také na tvorbu prototypů a kompletní vývoj.