Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Afriky, Welkom – Gibernau získal vítězství pro Katoa

Miroslav Kudělka
Diskuze (1)
GP Afriky je za námi a za slunečného a teplého počasí jsme byli svědky zajímavých soubojů, především ve 125 a MotoGP, zatímco 250 se staly poněkud jednoznačnou záležitostí Manuela Poggialiho. Ve 125 se z vítězství radoval Dani Pedrosa (Honda) a ve třídě M

GP Afriky je za námi a za slunečného a teplého počasí jsme byli svědky zajímavých soubojů, především ve 125 a MotoGP, zatímco 250 se staly poněkud jednoznačnou záležitostí Manuela Poggialiho. Ve 125 se z vítězství radoval Dani Pedrosa (Honda) a ve třídě MotoGP potvrdil své kvalifikační postavení Manuel Gibernau (Honda RC211V)

Do závodu 125tek nejlépe vyrazil Japonec Youchi Ui (Aprilia) z pole position a ne čele pole strávil téměř celý závod. Za ním se po startu seřadili Andrea Dovizioso (Honda), Pablo Nieto, Stefano Perugini, Steve Jenkner a Alex de Angelis (všichni Aprilia). Dani Pedrosa (Honda) odstartoval vlažně na 9. pozici, ale již na konci prvního kola jel 6. Ještě v prvním kole pro poruchu odstoupil vítěz prvního letošního závodu Perugini. O jeho odstoupení zůstala na čele šestice výše zmíněných jezdců, kteří se dokázalo odpoutat zbytku pole a jeli si vlastní divoký závod. Pořadí se ve skupince tradičně neustále měnilo, až na vedoucí pozici, kterou si stabilně udržoval Ui. Tato situace vydržela až do posledního kola závodu. To již ale měl odtroubeno k útoku Pedrosa. V předposledním kole se posunul na třetí místo před Jenknera, v posledním hravě zvládl Doviziosa a o chvíli později předjel do té doby jasně vedoucího Uie. To byl začátek Japoncova konce, protože jeho doménou je jízda na čele a ne ve skupině jezdců. V okamžiku se do něj pustil také Dovizioso, jehož ataku ještě dokázal odolávat, ale v poslední zatáčce situaci nezvládl a na jejím výjezdu se dostal mimo trať. Musel zvolnit a přehnali se přes něj jak Dovizioso tak i Jenkner a na Uie zbyla jen bramborová medaile za čtvrté místo.

Vítězství se tedy dočkal Pedrosa před Doviziosem a Jenknerem. Za čtvrtým Uiem dojel Nieto a s již viditelnou ztrátou dojel šestý de Angelis.

V celkovém hodnocení se ujal vedení Pedrosa se 33 body před Jenknerem s 32 a Doviziosem s 31. Čtvrtý je Perugini s 25 a na páté místo se posunul Ui s 23 body.

Závod třídy 250 se od startu nejlépe vyvíjel pro Randy de Punieta (Aprilia), který také dokázal využít své pole position a ujal se vedení. Těsně jej následoval Fonsi Nieto (Aprilia) a záhy jej předjel, aby si o pár zatáček později zase pořadí vyměnili. Za touto dvojicí jel Toni Elias, Franco Battaini, Manuel Poggiali a Anthony West (všichni Aprilia). Našim se na startu dařilo střídavě. Jarda Huleš (Yamaha) odstartoval skvěle a do prvního kola najížděl 16., ale na jeho konci klesl na 18. místo. Kuba Smrž (Honda) naopak na startu ztratil, neboť jej zbrzdil jezdec stojící na roštu před ním, kterému zhasl motor a odjížděl až jako 20.

Již ve druhém kole začala pomalá cesta Fonsiho Nieta pořadím dolů, když jej předjel Battaini, naopak na čtvrté místo se již posunul Poggiali. V dalších čtyřech kolech se pomalu prokousával polem až v 6. kole předjel i vedoucího de Punieta a ujal se vedení. Ve svém druhém vystoupení ve 250 se představil jako vyzrálý jezdce a po zbytek závodu již nedal nikomu šanci i přesto, že de Puniet celkem bez potíží držel jeho tempo. Na předjetí však neměl. Battaini si zase zahrál na osamělého jezdce, který byl pomalejší než vedoucí dvojice, ale výrazně rychlejší než ostatní. Postupem času se přes jezdce na Apriliích dostala dvojice Hond v rukou Roberta Rolfa a Sebastiana Porta, kteří sváděli tuhou bitvu o čtvrté místo.

Pro druhé letošní vítězství v řadě si dojel Poggiali těsně před de Punietem a osamělým Battainim. Čtvrté místo nakonec vybojoval Porto před Rolfem. Pěkné šesté místo vybojoval West, který také ve druhém závodě potvrdil letošní vysoký výkonnostní standard. Naopak poněkud zklamáním jsou výkony dvojice Nieto a Elias, kteří byli před sezónou považováni za horké kandidáty na titul. Nieto dojel 7. a Elias o pozici níže. Kuba Smrž ani na třetí pokus nedokázal dorazit do cíle, když v 10. kole vyjel z trati. Jarda Huleš sice cíl viděl, ale až jako 16. a body mu opět unikly.

Celkově vede Poggiali s plným počtem 50 bodů před Battainim s 27 a Portem s 26 body. Čtvrtý je Japonec Aoyama a pátý de Puniet, oba s 20 body. Smrž je s jedním bodem 21.

Vrchol dne, závod třídy MotoGP, začal poněkud rozpačitě. V zahřívacím kole se ze Suzuki GSV-R Kennyho Robertse dostal na trať olej a než jej traťoví komisaři odstranili uběhlo 45 minut. Další incident se odehrál krátce po startu, kdy ještě na startovní rovince havaroval Colin Edwards (Aprilia RS3). Narazil do Johna Hopkinse (Suzuki GSV-R), který situaci zvládl, ale Jeremy McWilliams (Proton KR) musel z trati do trávy a tam mu podklouzlo přední kolo a závod pro něj skončil ještě před první zatáčkou stejně jako pro Edwardse. N startu zaváhal také Shinya Nakano (Yamaha YZR-M1), který odjížděl jako poslední.

Nejlepší start předvedl ze třetí řady Troy Bayliss (Ducati Desmosedici) následován nejlepším v kvalifikaci Sete Gibernauem, Maxem Biaggim (oba Honda RC211V), Lorisem Capirossim (Ducati Desmosedici), Valentinem Rossim (Honda RC211V) a Norickem Abem (Yamaha YZR-M1). Zatímco Bayliss dělal vedení týmu radost skvělým nástupem, Capirossi ve třetí zatáčce vyjel z trati a propadl se na 13. místo. Na čele tak jel nováček Bayliss na nové Ducati, stíhaný třemi ostřílenými borci na Hondách. Čtveřice Bayliss, Gibernau, Biaggi a Rossi se začala rychle vzdalovat zbytku pole, které od 4. kola po chybičce Abeho vedl Tohru Ukawa (Honda RC211V). Za ním jeli těsně Abe, Nicky Hayden (Honda RC211V), Carlos Checa a Alex Barros (oba Yamaha YZR-M1). Capirossi se snažil dohnat svou ztrátu, ale v 9. kole, po dalším výletu z trati, odstoupil.

  Vedoucí čtveřice předváděla velice tvrdý a napínavý boj. Poněkud se roztáhla na dvě dvojice tvořené Baylissem a Gibernauem bojující o vedoucí pozici a Biaggim s Rossim, kteří se bili o třetí místo. V 11. kole udělal chybičku Bayliss, kterému zřejmě začaly vadnout pneumatiky a Gibernau jej předjel. Zatímco Španěl si udržoval odstup, Bayliss se pomalu propadal, až se o dvě kola později zařadil k dvojici Italů. Ve 14. kole jej celkem snadno předjel Biaggi. V tomto okamžiku začala asi nejzajímavější část závodu. Rossi předjel Australana o kolo později, ale ten mu to ihned vrátil, aby se zase o kousek dál prohodili. To jel Rossi na třetí pozici, ale nic neměl jisté, jelikož Bayliss na něj tlačil jako o život až v 17. kole Rossi chyboval a Bayliss jej zase předjel. Celý kolotoč začal nanovo. V zatáčkách od Baylissových bot lítaly roje jisker jak jimi dřel o asfalt a Rossimu trvalo další dvě kola než jej definitivně předjel. Baylissovy pneumatiky již zřejmě nedovolovaly takové tempo a pozvolna začal ztrácet. Naopak Rossi se vydal za Biaggim.

Závodilo se však také na dalších pozicích. Ve druhé skupině se s přibývající vzdáleností také začaly projevovat kvality pneumatik a ty měl nejlepší veterán Barros. Během 22. kola se celkem bez obtíží přehnal přes Ukawu i Abeho a posunul se na 5. místo. V tu samou dobu již na čele Rossi stupňoval tlak na Biaggiho, který vyústil v Biaggiho široký průjezd zatáčkou a Rossiho snadný postup na druhé místo. To chybělo do cíle 5 kol a na, v pohodě jedoucího, vedoucího Gibernaua ztrácel Rossi téměř tři sekundy. Úřadující šampión Rossi se ničím nezdržoval a pustil se do stíhání Gibernaua. Každým kolem se mu blížil a do posledního okruhu najížděli s těsným rozdílem necelých 0,4 sekundy. Rossi však měl tentokrát smůlu, protože Gibernau jel jako z partesu, k ničemu jej nepustil a dojel si pro zasloužené vítězství. Stalo se tak podruhé v jeho kariéře. Podařilo se mu tedy nejlepším možným způsobem uctít památku týmového kolegy a kamaráda Daijiro Katoa.

Vítězem se tedy stal Gibernau před Rossim a Biaggim. Pro čtvrté místo si dojel se ztrátou přes 12 sekund Bayliss a o dalších 6 později dojel pátý Barros. Loňský vítěz Ukawa dojel šestý. Výborné sedmé místo si opět připsal nováček Hayden. Pro body za 12. místo si dojel také Nobu Aoki na dvoudobém Protonu KR a porazil oba jezdec Suzuki i Kawasaku a Makoto Tamadu na Hondě RC211V.

V celkovém hodnocení si vedoucí místo drží Rossi se 45 body před Gibernauem s 38 a Biaggim s 36. Čtvrtý je nejlepší nováček Bayliss s 24, pátý je Barros s 19 a šestý další nováček Hayden s 18body o dva před sedmým Capirossim se 16.

Miroslav Kudělka
Diskuze (1)