Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GTI na Blog.Auto.cz: Rychlostní limity jsou přežitek

Vitek Vitek 21. 12. 2012 • 09:28
261
Dejme si v nadcházející době klidu, radosti a pohody též několik svátečních pohodových úvah na téma motorismus. Zaměřme se dnes na téma z nejbolestivějších, na rychlostní limity.

Všechno to začalo před více jak sto lety nařízením, že v obci nesmí překročit automobilový stroj rychlost koně v čerstvém klusu. Až se mi chce napsat povzdech, jaká že to musela být pro tehdejší motoristy krásná doba, vždyť dnes by se snad v Praze pokut za čerstvý klus nedoplatil ani jezdec na oslu.

Argumenty pro rychlostní limity jsou obecně známé – bezpečnost provozu, ochrana životního prostředí, možná i snaha nedráždit sociálního hada arogantním letem nějaké té devětsetjedenáctky nízko nad déjedna. Ponechme tvorbu sociálního smíru povolanějším, oprostěme se nyní od zelené cesty a položme si centrální otázku: Jsou opravdu rychlostní limity potřebné, přispívají snad zaznamenatelnou měrou k vyšší míře bezpečnosti silničního provozu?

Skutečností, kterou je nutno v předmětném rámci zmínit především, je silný akcent na rychlostní limity kladené státní správou, resp. zákonem. To se promítá v poměrně složitě parcelované právní úpravě dopadající právě na porušení limitů:

OBEC

  • překročení rychlosti max. o 5 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení
  • překročení rychlosti o 6 až 19 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení, 2 body
  • překročení rychlosti o 20 až 39 km/h. – pokuta do Kč 2.500,- v blokovém řízení, 3 body, opakovaný přestupek do 12 měsíců – zákaz činnosti 1 – 6 měsíců, a pokuta Kč 2.500,- až Kč 5.000.- (nelze projednat v blokovém řízení)
  • překročení rychlosti o 40 km/h. a více – pokuta Kč 5.000,- až Kč 10.000.- , 5 bodů, zákaz činnosti 6-12 měsíců, (nelze projednat v blokovém řízení)

MIMO OBEC

  • překročení rychlosti max. o 10 km/h – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení
  • překročení rychlosti o 11 až 29 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení, 2 body
  • překročení rychlosti o 30 až 49 km/h. – pokuta do Kč 2.500,- v blokovém řízení, 3 body, opakovaný přestupek do 12 měsíců – zákaz činnosti 1 – 6 měsíců a pokuta Kč 2.500,- až Kč 5.000.- (nelze projednat v blokovém řízení)
  • překročení rychlosti o 50 km/h. a více – pokuta Kč 5.000,- až Kč 10.000.- , 5 bodů, zákaz činnosti 6-12 měsíců, (nelze projednat v blokovém řízení).

Rychlostní limit v obci nevyvolává výraznější averzi ze strany řidičů, koneckonců je povětšinou kladně hodnocen i širší veřejností. Obecně je rychlostní limit v obci pochopitelný i proto, že provoz se odehrává ve velmi rizikovém prostředí. Zahuštěnost provozu, vysoká četnost přechodů, takřka absolutní nasycenost jinými vjemy, odvádějící řidiče od jízdy, to vše jistojistě vyžaduje stanovení limitu rychlosti.

Zásadně jiná je však situace mimo obce. Zde totiž nastává i z hlediska bezpečnosti provozu jízdní optimum. Široké, kvalitní silnice, často dělené do více jízdních pruhů, nezáludné zatáčky, přehlednost. Proč tedy zde limitovat rychlost? Důvodem jistě nemůže být snaha po posílení bezpečnosti provozu, neboť ta je okamžitě rozptýlena, jakmile najedeme za hranicemi na první německou dálnici. Rychlost (130) je tam pouze doporučená. Odehrávají se snad na německých dálnicích dragsterová zvěrstva? Překvapivě nikoliv, většina řidičů jede rychlostí nijak moc se vzdalující od sto třiceti. Ovšem jedou dobrovolně, přirozeně, pohodově. A právě zde lze vystopovat uvážlivost tamního státu, resp. zákonodárců – zákon je „v pozadí“ a jen doporučením rychlosti navádí na optimum, avšak konkrétní rychlost ponechává na úvaze řidiče. Jistě, vždyť tomuto řidiči tentýž stát kdysi udělil licenci na řízení aut, a to i takových, která jedou třeba tři sta v hodině.

Proč tedy jezdí němečtí řidiči bez zákonného donucení na dálnici bezpečně? No je to proto, že tam, kde je rychlost neomezená či jen doporučená, volí řidiči rychlost uvážlivěji, protože z vlastního rozhodnutí. Volí jízdu bezpečnou, čímž de facto přispívají více ke snížení nehodovosti, než když řidiči na déjedna sledují provoz pouze jedním okem, neboť to druhé mají fixované na ručku rychloměru, přišpendlenou u číslovky 140.

Možným argumentem pro stanovení rychlostních limitů je též statistika nehod, vzniklých nepřizpůsobením rychlosti jízdy daným jízdním podmínkám. V Česku jsme již tak vychovaní, že nám při této zmínce automaticky naskakuje vědomí, že k těmto nehodám dochází zásadně překročením právě jízdního limitu. Avšak realita je jiná, dané jízdní podmínky a na nich stanovený aktuální jízdní limit nejsou a ani nemohou být vždy v harmonii. Tím však jízdní limity nabývají více charakteru zákonné arogance, než racionálního ustanovení zákona. Ti, co bourají z důvodů nepřizpůsobení rychlosti, totiž budou bourat bez ohledu na to, jaké limity v daném úseku silnice platí. A ti, kteří jezdí „hlavou“, ti přizpůsobují svojí jízdu především stavu provozu, nikoliv jízdním limitům.

Zdá se, že s rostoucí kvalitou naší silniční sítě (nepokouším se o vtip), s rostoucí aktivní i pasivní bezpečností aut, a v neposlední řadě s rostoucím umem řidičů, nastává postupný soumrak nutnosti stanovovat mimo obce rychlostní limity. Na dálnicích snad již bylo pozdě včera a na ostatních silnicích, no to částečně záleží i na nás, na řidičích. Protože když dokážeme jezdit celý příští rok bez nehod, to by bylo, aby se nad námi naši zákonodárci neslitovali. Ne všichni totiž můžeme mít modrý majáček pro strýčka příhodu v odkládací poličce.

Převzato z gti.blog.auto.cz

25. 12. 2012 22:11
Re: Stavební hledisko
Snažím se ti vysvětlit, že jakákoli vyšší rychlost, než rychlost návrhová, potažmo maximální dovolená není bezpečná, protože nevidíš na vzdálenost, kterou potřebuješ k bezpečnému zastavení. Těch 250 je jen teorie v provozu neproveditelná.
25. 12. 2012 20:14
Ahoj všem
Nevíte někdo o nějakém lepším webu o autech?

Po zveřejnění tohoto už sem nechci moc chodit..
25. 12. 2012 19:04
Re: Stavební hledisko
Je to marne....
Napr. pri otvarani tunela Sitina si to Coulthard so strojom F1 fukol na obchvate rychlostou 293km/h [odkaz] , to vsak neznamena, ze niekto s takou rychlostou pocital...
Skutocne nikto nestanovuje obluk dialnice na 250 ani v sne. Nie je na to pouzita asfaltova zmes vozovky, ani technologia valcovania, ani bezpecnostne bariery, atd...
Ze sa to v 250 prejst da, je druha vec. Na supersporte to urcite pojde aj v 280.

Ano, mala cast dialnic sa buduje ako letisko pre pripad vojny.
Lenze to su useky, ktore nemaju pevny stredovy deliaci pas (len panely), nema bocne svahy a 3km od seba nie su mosty. Coz dialnice splnaju v minimalnom mnozstve. Ale niektore cesty 1.triedy ano, napr. [odkaz] Urcite aj v CR najdes taketo useky.
25. 12. 2012 11:17
Re: Stavební hledisko
Dálnice (nejen u nás) musí mít svojí bezpečnou maximálku, ta je v oblouku stanovená na 250 - bezpečná rachlost projetí, samozřejmě jde o rychlost hypotetickou, nepočítá se s hustotou provozu atd. Je to obdoba, jako kdyby ses divil, že část déjedna je koncipovaná jako letiště.
25. 12. 2012 11:13
Re: Stavební hledisko
Diskutujeme o oblouku, a ten je koncipován na bezpečnou 250. Připadá mi, že jsi zatím nikdy nejel po dálnici, opět sem taháš nedůvodně rychlost návrhovou.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku