Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gumball 3000: kratký pohled do historie a ohlédnutí za letošním ročníkem

redakce AUTO.CZ
Diskuze (258)
Jízda celebrit a majetných příznivců rychlých aut letos skončila nehodou. Nebyla první a asi ani poslední, ale poprvé při ní přišel o život člověk, který s akcí neměl nic společného. Jaká je minulost, kdo se účastní a jakou trasou závod vedl?

Co je Gumball 3000?

Gumball je mediálně sledovaná jízda, které se pravidelně účastní světové celebrity, od slavných skateboardistů až po lidi z žebříčků časopisu Fortune. Proč vlastně Gumball 3000? Protože závod měří 3000 mil (necelých 5000 km). Je důležité dodat, že se nejedná o nějakou ilegální akci rozmařilých pracháčů, jak to bývá často v médiích prezentováno. Především jde o lifestylovou záležitost plnou večírků, celebrit a médiální pozornosti. Organizátoři Gumball 3000 prezentují akci jako jízdu, ne závod.

Nikde není psáno, že účastníci musí jet rychle, i když k tomu supersportovní vozy, kterými jedou, pochopitelně svádí. Hlavní cenu (trofej 'Spirit of the Gumball' = většinou automat na žvýkačky plný žvýkaček) nezískává ten, kdo dojede první, ale ten který nejlépe ztělesní 'ducha' celé akce. A zatím se nikdy nestal vítězem první závodník za cílovou páskou.

Jak to všechno začalo?

Milovníkům a znalcům aut netřeba povídat o legendárním závodu Cannonball, vedoucím napříč Spojenými státy, jehož se v 70. letech minulého století účastnili i závodníci F1 či Nascar (namátkou Dan Gurney). Kořeny Cannonballu sahají však ještě dál, do roku 1933, kdy "Cannonball" Baker projel USA na motorce od pobřeží k pobřeží za 54 hodin. Takových závodů ve Spojených státech kvůli politickým tlakům neproběhlo mnoho, ale i tak závod stačil inspirovat několik scénáristů a také Maximilliona Coopera (bývalý model Armani), který v roce 1999 uspořádal pro 50 svých přátel a známých první ročník Gumballu 3000.

Gumball 3000 v roce 2007

Letošní osmý ročník se nesl ve znamení ještě větší mediální pozornosti, než tomu bylo v minulých letech, což se projevilo například na sponzorech (například Adidas dokonce vyrobil speciální 'Gumball' boty). Startovné činilo 28.000 britských liber (asi 1.150.000 Kč). Oficiálně se závodu účastnilo, stejně jako vloni, 120 vozů, mezi nimiž nechyběla spousta atraktivních sporťáků.

Kdo všechno letos jel? Za volant svého Lamborghini Gallardo usedl např. známý rapper a moderátor pořadu Pimp My Ride Xzibit, dále zpěvák skupiny Jamiroquai Jay Kay, který vlastní kolem 25 drahých sportovních vozů (mezi nimi nechybí ani Ferrari Enzo). Jay Kay je mimochodem známý svou slabostí pro rychlou jízdu, za kterou mu byl v USA několikrát zabaven řidičský průkaz a čelil kvůli ní i soudu ve Skotsku. Letos řídil Maserati Quattroporte.

Na startovní listině samozřejmě nemohl chybět zakladatel závodu Max Cooper v Jaguaru XJ220S nebo Playmates tým v Maserati Grandsport řízené playmate Giulianou Marino a Agnieszkou Hendel. Samozřejmostí byla účast "policejního" BMW M5 za volantem s Alexem Royem, který již několik let patří k hlavním bavičům celé skupiny. Závodu se také účastnil Hayden Christensen, hvězda posledních dílů Star Wars. Ten řídil Aston Martin V8 Vantage.

Několik krásných slečen v čele se supermodelkou Caprice nastoupilo do závodu s upraveným Range Roveru Supercharged. Na startu nechyběla ani další zajímavá vozítka, jakými jsou Lamborghini Murcielago, Bugatti Veyron (těch jelo podle některých zdrojů sedm), Pagani Zonda, Bentley Continental GT v úpravě od tunera Mansory, Mercedes CLK DTM AMG, BMW M6, Rolls Royce Phantom, McLaren Mercedes SLR, Porsche Cayenne v úpravě Gemballa, placatá Ultima GTR, Ferrari 612 Scaglietti, spousta různě upravených Range Roverů, několik Porsche Carrera GT, pár Fordů GT, nějaké ty M5, Porsche 996/997 Turbo, několik různých Ferrari a mnoho dalších.

Mezi závodními stroji bylo možné nalézt i „obyčejnější“ vozidla jako je VW Golf R32, známý Fiat "Maluch" 500 nebo například skvělý Chevrolet Hot Rod z roku 1955.

Z Londýna do Turecka a zpět

Letošní Gumball 3000 začal v neděli 29.4. 2007 v 16 hodin místního času v Londýně, po sobotní uvítací party. Z Pall Mall vyráželi závodníci směrem ke kanálu La Manche, kde je čekal vlak na starý kontinent. První odstartoval Xzibit ve svém Gallardu, k Eurotunelu však dorazil již tradičně první Alex Roy se svým BMW M5.

Odtud poté pokračovali přes Francii a Belgii do Amsterdamu, kde byl první checkpoint. Amsterdam nebyl vybrán náhodou, v pondělí zde probíhaly oslavy narozenin královny a město bylo plné slavících domorodců i turistů. Již cestou do Amsterdamu se objevily první přestupky proti pravidlům silničního provozu. Některé skončily pouze pokutou a společným fotografováním s příslušníky policie, sedm řidičů (mezi nimi i Xzibit) však přišlo o řidičské průkazy a dvě vozidla (jedno Porsche a jedno Ferrari) byla dokonce zabavena, když jim policisté naměřili na dálnici rychlost přes 200 km/h a zjistili předjíždění zprava.

V pondělí se měli závodníci přesunout k letišti Hahn, nedaleko Frankfurtu. Německá policie však (především rychlostní) přestupky tvrdě trestala, což vyústilo v částečné zablokování dálnice, odchycení většiny gumballerů za použití betonových bloků a jejich doprovození až k letišti, kde je držela do odletu. Některá vozidla byla dokonce k letišti vezena, neboť jim byl zakázán pohyb po německých silnicích. Navíc turecké úřady zakázaly přistání vozidel v Antonovech v Turecku, takže na party do Istanbulu doletěli pouze řidiči.

Antonovy s jejich vozidly byly nuceny po neúspěšném vyjednávání o vstupu do tureckého vzdušného prostoru přistát v Athénách. Několika řidičům se však ráno z Turecka do Řecka letět nechtělo a tak si půjčili v Istanbulu jiná vozidla a vyrazili směr Athény po silnici. První do Athén dorazil tým složený z turecké posádky, který neměl problém zapůjčit si v Istanbulu Ferrari 456 GT, narozdíl od Alexe Roye, který tuto cestu absolvoval ve VW Sharan.

Průjezd Řeckem směrem do Albánie se bohužel neobešel bez incidentu, když se britská posádka Porsche 911 Turbo v úpravě Techart střetla v Makedonii s manželským párem ve Volkswagenu Golf II. Řidič Golfu (67 let) zemřel při převozu do nemocnice, jeho žena vyvázla s vážnými zraněními ale v pátek jim v nemocnici také podlehla.

Ani jednomu z Britů se nic nestalo, nicméně podle posledních zpráv byli místní policií zatčeni. Do Tirany přijel jako první opět "policejní" tým s Alexem Royem v čele. Ten ve středu večer všem gumballerům vzkázal, že pojede následující den výrazně pomaleji, protože se většina ostatních závodníků snaží jej dohonit, přičemž si neuvědomují, že Alex nevede díky rychlosti, ale díky mnoha měsícům kvalitní přípravy na cestu a velmi efektivní navigaci.

Ve čtvrtek vyrazila celá skupina přes checkpoint v Dubrovniku směrem do Bratislavy. Cestou však došlo k několika dalším nehodám. V Černé hoře došlo nad ránem k velmi ošklivé nehodě jednoho Fordu GT40. Odpoledne bylo zničeno při havárii Porsche Carrera GT. Alex Roy prohlásil, že dále již v cestě vzhledem k předchozím událostem pokračovat nehodlá a že odstupuje.

Přesun do Berlína přes ČR měl nakonec proběhnout v noci, a to z důvodu špatného stavu dálnice D1 ve snaze zabránit dalším nehodám. Do Berlína měly vozy dorazit v pátek odpoledne a být k vidění u Braniborské brány. V sobotu měl závod skončit v Londýně. Avšak poslední prohlášení Maxe Coopera vše změnilo. Ve světle událostí a negativní publicity byl donucen závod ukončit. Oficiálním důvodem je samozřejmě smutná nehoda, která zapříčinila smrt dvou lidí, kteří neměli s akcí nic společného, neoficiálně některé zdroje spekulují o tom, že v posledních 24 hodinách došlo k přílišnému tlaku fanoušků, sponzorů (někteří z nich z webů stáhli zmínky o jakémkoliv vztahu s Gumballem), médií i samotných jezdců.

Těm vadila především neochota se k nehodě včas oficiálně vyjádřit a snaha událost ponechat pouze lokálním zprávám. Zdroje hovoří dokonce o pokusu celou záležitost ututlat a to včetně snahy viníků zříci se odpovědnosti, o neposkytnutí první pomoci nemluvě. Osmý ročník Gumball 3000 Rally tedy končí s ošklivou skvrnou na své pověsti.

Gumball: Nežádoucí i vítaný

Zajímavý na celé akci je přístup jednotlivých zemí k této akci. Přes údajné několikaměsíční vyjednávání s německou stranou, která nakonec akci schválila, tomu bylo nakonec úplně jinak. Němečtí policisté proti akci velmi tvrdě zakročili, a to s využitím všech dostupných prostředků. Nasazeno bylo okolo padesáti policejních vozů, příslušníci policie postavili provizorní stanice, určené pouze gumballerům a některým vozidlům dokonce zakázali pohyb po německých silnicích. M. Cooper tvrdí, že nějaký jednotlivec z německých úřadů dokonce napsal dopis do všech zemí, kterých se Gumball 3000 týká, ve kterém píše cosi o ilegálním závodě, přičemž si podle Coopera špatně vyložil slovo "rally" a pochopil to jako závod v pravém slova smyslu.

Naopak albánské úřady v akci viděli možnost zviditelnit svou zemi a zvýšit zájem turistů. Vláda gumballerům otevřela prezidentský palác a dokonce kvůli nim i opravila jakýsi dřevěný most, který byl pro přejezd supersportovních vozů v neuspokojivém stavu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (258)
Avatar - Ricardo
8. 5. 2007 15:45
Re: dobrý článek... btw gumball se v ČR jezdí denně
>:D
Avatar - Ricardo
8. 5. 2007 13:56
Re: To je snad zlý sen...
No jo, když takhle čůřáš po větru, může se stát že hodně přestříkneš ;-)
Avatar - Ricardo
8. 5. 2007 13:54
Re: To je snad sen...
:-) :yes:
Avatar - Ricardo
8. 5. 2007 13:49
Re: To je snad sen...
:-)
Avatar - Ricardo
8. 5. 2007 13:48
Re: To je snad sen...
:yes: >:D