Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Harbour Report 2007: Toyota nejproduktivnější, ostatní se dotahují

Dan Vořechovský
Diskuze (33)
Nejnovější zpráva Harbour Report ukázala na zajímavý vývoj v produktivitě automobilových továren ve Spojených státech.

Prvenství si stále udržuje japonská Toyota, avšak ostatní automobilky, zejména pak ty domácí, se jí přibližují. Se ziskovostí jsou však americké automobilky na štíru.

Konzultační společnost Harbour Consulting vydala poslední květnový den svou pravidelnou zprávu Harbour Report, tentokráte pro rok 2007, ve které jsou podrobně zaznamenány výsledky (včetně vývoje za poslední léta) automobilek z hlediska jejich produktivity za minulý rok. Studie se týká trhu ve Spojených státech. Tržní podíly jednotlivých koncernů jsou v následující tabulce.

Vývoj tržního podílu na trhu ve Spojených státech (podle názvu automobilky)
AutomobilkaTržní podíl v roce 1989 [%]Tržní podíl v roce 2006 [%]
DaimlerChrysler1415
Ford2417
General Motors3424
Honda59
Nissan Motor56
Toyota615

Celkovým vítězem, tedy nejproduktivnější automobilkou, se stala japonská Toyota, jejíž produktivita dosáhla úrovně 29,93 pracovních hodin na jedno vozidlo. Druhá skončila Honda s 31,63 hodinami na vozidlo. Rozdíl v rámci šesti největších automobilek na americkém trhu (Toyota, General Motors, Ford, DaimlerChrysler, Honda, Nissan) činí k loňskému roku 5,17 hodin na vozidlo, což je proti roku 2005 pokles o 2,16 hodin na vozidlo. V roce 1998 byl přitom rozdíl 17,17 hodin na vozidlo. Výkonnost jednotlivých automobilek se tak výrazně srovnává.

Celková produktivita výroby automobilů (podle názvu automobilky)
Automobilka2002 (v hodinách na vozidlo)2006 (v hodinách na vozidlo)
DaimlerChrysler40,6032,90
Ford39,9535,10
General Motors37,1432,36
Honda34,5431,63
Nissan Motor29,3729,97 (pouze odhad)
Toyota31,2229,93

V celkové produktivitě se v loňském roce nejvíce zlepšila Honda, konkrétně o 2,7 %. Zlepšení vykázaly z velké šestky čtyři automobilky, kromě Hondy šlo o všechny tři velké americké automobilky. Zhoršila se však prokazatelně jen Toyota, protože Nissan se letošní studie nezúčastnil. Toyota si oproti roku 2005 pohoršila o 0,53 hodiny na vozidlo.

Zajímavé jsou také údaje o ziscích (před zdaněním) na vozidlo. V této statistice vedou japonské automobilky Toyota a Honda, které v loňském roce na jednom prodaném automobilu vydělaly 1 200 amerických dolarů (cca 26 tisíc Kč). Naproti tomu Chrysler Group tratil na jednom automobilu 1 072 dolarů (cca 23 tisíc Kč), General Motors 1 436 dolarů (cca 31 tisíc Kč) a Ford dokonce 5 234 dolarů (cca 113 tisíc Kč). Podle autora analýzy jde o souhrn faktorů jako jsou náklady na zdravotní a penzijní pojištění, vývoj průměrných příjmů, náklady na slevy či náklady související s optimalizací zásob.

V oblasti samotné montáže automobilů dopadla nejlépe Honda, která dokáže v průměru automobil smontovat za 21,13 hodin. Avšak některé specializované továrny dopadly lépe. Například továrna CAMI Automotive, která montuje v Ontariu vozy Chevrolet Equinox, Pontiac Torrent a Suzuki XL-7 vykázala produktivitu v hodnotě 17,85 hodin na vozidlo. Mezi desítkou nejproduktivnějších továren ve Spojených státech má hned čtyři koncern General Motors. Ve statistice montáže vozů dle tržních segmentů zvítězil General Motors ve 12 kategoriích z 23, Ford v pěti a Chrysler ve dvou. Z těchto statistik je patrné, že americké automobilky vykazují velké rozdíly v produktivitě jednotlivých továren.

Produktivita montážních továren (podle názvu automobilky)
Automobilka2002 (v hodinách na vozidlo)2006 (v hodinách na vozidlo)
DaimlerChrysler28,0423,42
Ford26,1423,19
General Motors24,4422,15
Honda22,2721,13
Nissan Motor16,8320,51 (pouze odhad)
Toyota21,8322,05

V kategorii lisoven zvítězily japonské automobilky, jejichž továrny obsadily první čtyři místa. Z deseti nejproduktivnějších lisoven má Toyota tři a Honda a Chrysler po dvou.

Produktivita výroby motorů (podle názvu automobilky)
Automobilka2002 (v hodinách na motor)2006 (v hodinách na motor)
DaimlerChrysler4,873,60
Ford5,474,59
General Motors4,003,44
Honda3,333,34
Nissan MotorNANA
Toyota2,952,85

V kategorii výroby motorů je nejproduktivnější Toyota s průměrnými 2,85 hodinami na motor. Druhé místo získala Honda s 3,34 hodinami na motor a třetí skončil General Motors s 3,44 hodinami na motor.

Využívání kapacit, rozmezí a průměr, 2006 (podle názvu automobilky)
AutomobilkaMinimální využití [%]Maximální využití [%]Průměr [%]
DaimlerChrysler5112488
Ford2714877
General Motors5213893
Honda799893
Nissan Motor649177
Toyota95108103

Tabulky jsou výběrem ze statistik Harbour Report 2007.

Dan Vořechovský
Diskuze (33)
Avatar - Falco
7. 6. 2007 01:37
Re: Co s toho pro
Jo, máš pravdu, používat hlavu to chce!
Rusko 19 200 vozů
Čína 625 000 vozů
USA 235 000 vozů
Jížní afrika a jížní Amerika 571 000 vozů (rok 2006)
Tím netvrdím, že je lepší než Toyota, ale určitě je ve světě oblíbený?!! Nejenom v Evropě jak píšeš...
Avatar - Falco
6. 6. 2007 23:55
Re: 1989 vs 2006
Kdo umí......
Avatar - Falco
6. 6. 2007 23:43
Re: Co s toho pro
Tobě není pomoci! VW se dobře prodává jenom v Evropě? A co Čína? Celá jižní amerika? Střední východ? Afrika?
Avatar - King
6. 6. 2007 09:35
Prodělávají?
Pokud Chrysler na každém prodaném autě tratí, tak kdyby žádné nevyráběl, udělá vlastně líp, akcionáři by byli spokojenější :-)) . To nemluvím o tom, že by asi ani nikdo moc neplakal. ;-)
Avatar - King
6. 6. 2007 09:33
Re: Co s toho pro
No, spolehlivé, kdo měl vloni největší recall? >:D To je podobné klišé, jako VW "kvalita".