Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Heuliez v Ženevě 2009

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Nedávno se pneumatikářský koncern Michelin spojil s menším zakázkovým výrobcem aut z Francie - firmou Heuliez - která integrovala elektrické Michelin Active Wheel do Opelu Agila, s nímž je teď zařízení testováno v běžném provozu. Výroba začne ještě letos.

Heuliez má s výrobou elektromobilů bohaté zkušenosti. V 90. letech mj. vyrobil sérii 6.400 Peugeotů 106, Citroenu AX a Saxo Electrique.

Will

Michelin pokračuje ve vývoji nových pneumatik, ale pouští se i do dalších nadějných segmentů automobilového průmyslu. Nápad integrovat do kol nejen brzdy, ale i samotný motor není nový, ale v jeho uvedení do praxe zatím nebyl nikdo příliš úspěšný. Heuliez Will bude prvním sériovým modelem, který novinku využije.

Michelin svému prototypu hnacího ústrojí říká Active Wheel. Jedná se o totální integraci hnací, brzdné, pružicí a tlumicí soustavy do kol, která má přinést výraznou prostorovou a hmotnostní úsporu, díky absenci spalovacího motoru, převodovky, diferenciálu a hnacích hřídelů kol. Koncepce pochopitelně bojuje se zvýšením neodpružených hmot, nežádoucích vzhledem ke zhoršení jízdních vlastností, ale výhody, které podobné řešení má, zřejmě převažují nad nevýhodami, resp. kritéria dnešní doby jsou již tak dalece změněna, že nízkoemisní provoz stále častěji vítězí nad vším ostatním. Aktivní pružící a tlumící jednotka bude díky reakčnímu času 0,003 s navíc umět eliminovat předklánění a zaklánění vozu, stejně jako příčné pohyby karoserie při jízdě.

S lithiovou akumulátorovou sadou umí dnes na jedno nabití Heuliez Will ujet 150 km, ale chystají se taká další akumulátorové moduly resp. palivové články, které mají v budoucnu zvýšit dojezd až na 400 km.

Odstraněním konvenčních komponent vznikl vpředu na místě motoru prostor, který v nově konstruovaných vozech bude možné využít pro zvýšení bezpečnosti nebo jako druhý zavazadelník. Podobně jako jiné elektromobily má i Will vynikat velmi tichým provozem.

Agila (Will) od Heulieze má jednotky Michelin Active Wheel pouze na předních kolech, ale pro výkonné vozy se přímo nabízí řešení pohonu všech kol, použitím čtyř jednotek Michelin Active Wheel. Právě to vyzkoušel další francouzský výrobce Venturi ve svém konceptu Volage.

Firma Heuliez je momentálně připravena od roku 2009 vyrábět jednotky tisíc podobných vozidel, což zní na jednu stranu jako plán, na stranu druhou pak jako výzva potenciálním investorům resp. automobilkám. I Heuliez totiž potřebuje vytížit své kapacity zaměřené na zakázkovou výrobu pro externí odběratele.


Ondřej Láník
Diskuze (0)