Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda City: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (91)
Poslední novinka Hondy je určena zejména pro východoevropské trhy, ale český dovozce věří, že pro ni k nám budou jezdit také zákazníci z Německa. Co lze od dalšího tříprostorového sedanu ve třídě malých vozů čekat jsme zjišťovali v jeho domovině - Turecku

Sedany s tříprostorovou karosérií to na českém trhu nemají snadné, protože zákazníci raději volí příplatek za prostornější karosérie kombi, když už se nespokojí se základním pětidveřovým hatchbackem. Zvolíme-li hrubší tržní měřítko, jsou na rozvíjejících se trzích malé sedany populární asi proto, že dodávají svému majiteli jistou prestiž plynoucí snad z pocitu jízdy v limuzíně.

Honda má v nabídce mezi malými automobily už několik let nenápadný hatchback Jazz, pro vybrané trhy střední a východní Evropy nabídne od roku 2006 také odvozený sedan City. Uspořádání karosérie řadí City mezi klasické tříprostorové sedany, ale variabilitou interiéru a množstvím nákladu, který lze přepravit, tato Honda směle konkuruje mnoha malým kombi nebo jednoprostorovým MPV.

Nádrž pod předními sedadly

K zásadním odlišnostem, které City staví do poněkud odlišné role ve srovnání s konkurencí, je umístění palivové nádrže pod přední (!) sedadla. Uvolnilo se tak místo vzadu, kde bylo možno navrhnout sedadlo s variabilním uspořádáním. V základní pětimístné konfiguraci je cestujícím k dispozici přiměřený prostor vzhledem k rozvoru 2450 mm, v zádi je pak zavazadelník o objemu 500 litrů. Sedí se vzpřímeněji a tedy pohodlněji, než ve většině stejně dlouhých sedanů. Geniálně jednoduché sklápění sedadla i opěradla ve druhé řadě se děje „jednodotykovým“ mechanismem, vzniká rovná plocha dlouhá 1,7 m a užitečný objem dosahuje úctyhodné hodnoty 1,323 m3. Další variantou, která může směle nahradit příležitostné extrémní přepravní požadavky, je možnost sklopení samotných sedáků vzhůru. Sedáky jsou totiž ve své základní poloze podpírány ocelovou vzpěrou a pod nimi je tedy ne nádrž, ale pouze prázdné místo. To lze po přiklopení sedáků vzhůru k opěradlům využít jako 1245 mm vysoký nákladový prostor, třeba pro pár částečně demontovaných jízdních kol.

Honda City dále nabízí tzv. dlouhé uspořádání, při němž lze uvést sedadlo předního spolujezdce do vodorovné polohy a sklopením části zadního sedadla vzniká ložná délka 2,4 m. Nakládání zavazadel i nastupování cestujících usnadňuje výška vozu 1485 mm a boční dveře otevírané do úhlu 70° (přední i zadní pár).

Jeden motor, dvě převodovky

Čtyřválec 1339 cm3, montovaný také do Jazze, nese označení i-DSI, za kterým se skrývá anglický termín Dual and sequential Ignition = dvojité sekvenční zapalování. Klíčovým prvkem konstrukce motoru je intenzivní spalování, použití dvou svíček v každém válci, umístěných naproti sobě, výrazně kompaktní spalovací prostor s intenzivním vírem směsi, daným úzkým úhlem ventilů (30°) a rozvod SOHC s jediným vačkovým hřídelem v hlavě motoru.

Každý pár zapalovacích svíček se zapaluje postupně, přičemž interval mezi jednotlivými zážehy závisí na otáčkách motoru a na jeho zatížení. Zapalovací svíčka na sací straně zapaluje první a po rozšíření plamene zapaluje svíčka na výstupní straně (před dosažením horní úvratě); plamen se rychle rozšíří do celého prostoru a dosáhne se dokonalého spálení směsi. Toto uspořádání zajišťuje rychlejší spalování a vyšší tlaky ve válcích a tedy vyšší výkon. Intenzivní charakter spalování účinně potlačuje klepání motoru a umožňuje používat vyšší kompresní poměr - 10,8:1 – který znamená nižší spotřebu paliva.

Programováním časového průběhu spalování se dociluje důsledné rovnováhy mezi spotřebou a výkonem. Při velkém otevření škrtící klapky, až do otáček kolem 2600 ot/min, je sací strana v předstihu a výfuková strana je mírně zpožděná; při středním rozsahu otáček se zpoždění výfukové strany ještě zvětší, v zájmu optimalizace výkonu; při vysokých otáčkách motoru probíhá zapalování téměř současně, aby se zajistil optimální výkon i kroutící moment. Při částečném škrcení probíhá souběžná fáze zapalování ve větším rozsahu když začíná už při 3500 ot/min.

Maximální výkon motoru, zařazeného v druhé nejnižší kategorii pro sazby povinného ručení, je 61 kW při 5700 ot/min a nejvyšší točivý moment je 119 Nm při 2800 ot/min, přičemž zhruba 90 procent tohoto točivého momentu je dosažitelných při rozpětí od 2000 do 5000 ot/min.

Honda City se dodává buď s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s moderní automatickou převodovkou Honda s plynule měnitelným převodem CVT, který může mít také poloautomatický režim, umožňující manuální řazení včetně ovládání tlačítky na volantu.

S oběma verzemi jsme se krátce svezli. Manuální převodovka bude lépe vyhovovat mužům, kteří si s Hondou budou chtít také aspoň trochu užít. CVT se snadno ovládá, funguje dobře jak v automatickém režimu, tak v modu, který umožňuje volit virtuální převody voličem nebo tlačítkem na pravém rameni volantu. Virtuální převody simulují sedm různých převodových poměrů, jediným automatickým aspektem tohoto systému je automatické přeřazení na vyšší převod když otáčky motoru dosáhnou 5700 ot/min a automatické přeřazení na nižší převod při jejich poklesu pod 1650 ot/min, a to až na druhý rychlostní stupeň. Systém je nastaven tak, aby dosahoval maximální rychlosti na šestém převodovém stupni.

Jízda: převážně komfort

Honda City je předurčená k provozu na východoevropských komunikacích, s čímž souvisí celkový charakter projevu vozu při jízdě. Jde o komfortní vůz, který účinně tlumí většinu přejížděných nerovností. Značnou péči věnovali ve vývoji Hondy tlumení hluku, takže vedle tichého chodu motoru a jeho uložení v hydraulických lůžkách, je City vybaveno dvojitými těsněními na dveřích nebo izolačními materiály v podbězích, podlaze a střeše vozu. Dravější jízda se projevuje výraznějšími náklony, brzdy (kotouče vpředu, bubny vzadu) pracují bezproblémově, elektrický posilovač řízení dává dobrou zpětnou vazbu, ale i jeho naladění je spíše komfortní, s malými ovládacími silami. Při krátké vyjížďce mimo města jsme dosáhli s verzí CVT spotřeby 7,2 l/100 km, klasická manuální převodovka pak v praxi potěšila spotřebou pod sedmilitrovou metou. Při opatrné jízdě by neměl být problém docílit šestilitrové spotřeby paliva. CVT je komfortnější alternativou, avšak motoru subjektivně ubírá několik kilowattů výkonu, což je patrné i na výrobcem udávaném času pro akceleraci z 0 na 100 km/h za 13,4 s resp. 15,1 s (CVT). I v automatickém modu dokáže CVT vhodně podřazovat před zatáčkou, tak aby na výjezdu byla k dispozici dostatečná síla na akceleraci. Podobně při jízdě do kopce se převodovka chová právě tak, jak má.

Ceny v ČR

Základní cena pro Hondu City 1.4 S byla stanovena na 339.900,-Kč. Ve výbavě přitom je ABS+EBD, dva čelní airbagy, elektricky ovládaná všechna okna a zpětná zrcátka, centrální zamykání, rádio s CD přehrávačem, posilovač řízení nebo palubní počítač. Za dalších 40 tisíc korun dostanete ve verzi Cool jako návdavek manuální klimatizaci, kliky dveří a zpětná zrcátka v barvě karoserie, vyhřívaná zpětná zrcátka, boční lišty nebo vnitřní chromované kliky. Nejvyšší výbava ES za 409.900,- Kč zahrnuje navíc boční airbagy, patnáctipalcová kola z lehkých slitin, elektricky sklopná zpětná zrcátka, přední mlhová světla a optitronové přístroje. Příplatek za CVT činí dalších 40 tisíc korun. Na český trh by se mělo City dostat během jara, plán českého dovozce na rok 2006 je umístit 600 vozů. Počítá se také se zájmem zákazníků z okolních zemí (Německo, Rakousko), kde se tento model nebude v oficiální síti Hondy nabízet.

Užitná hodnota i poměr výkon/cena patří k lepšímu průměru. City patří do skupiny vozů jejichž promyšlenou konstrukci oceníte až po čase a zejména ve srovnání s konkurenčními vozy. Na lepší se totiž zvyká snadno a brzy mnoho dobrých vlastnosti začnete považovat za samozřejmé.

Technická data:

Vnější rozměry 4390 x 1690 x 1485 mm, rozvor 2450 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1455 mm/1455 mm, světlá výška 160 mm, pohotovostní hmotnost 1045 kg, celková hmosnost 1510 kg, palivová nádrž 42 l, zavazadlový prostor 500/1323 l. Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, 3,54 otáček volantu mezi úvratěmi. Přední náprava McPherson, vzadu vlečená ramena, stabilizátor.

Nejvyšší rychlost 175/167 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,4/15,1 s, kombinovaná spotřeba město 7,1/7,2 l/100 km, mimo město 4,8/4,8 l/100 km, kombinovaná 5,6/5,6 l/100 km (hodnoty pro manuální převodovku/převodovku CVT).

Ondřej Láník
Diskuze (91)
26. 12. 2005 18:05
Re: Katapult
Že by syndrom kamikadze? ;-)
26. 12. 2005 18:04
Re: klon
Ty se máš - kšiltovku a Subaru... ;-) Doufám, že ti sluší... myslím to Subaru ;-) :yes: P.S. Dej tu už do šusu... pletou se ti písmena S a u a b a r a u. Možná, až to spravíš, začneš psát - Bravo VW... ;-) :-) :yes:
26. 12. 2005 18:01
Re: Moc drahá
Cenný příspěvek :yes:
26. 12. 2005 17:57
Re: bez titulku
Skazky starýho zbrojnoše, Tome. Fakt. Nespolehlivější je snad Toyota... v těch různejch tabulkách... Takže s ní pojedeš neplánovaně do servisu jednou za zři roky. S sutem na místě desátém (podle tebe nemožnej propadák) zajedeš neplánovaně do servisu ze tři roky dvakrát. Kapišto?... dej mi čísla... zfalšuju si je sám... ;-)
24. 12. 2005 13:54
Re: Lexus
To musí bejt ale hodně slabej proud... soudím podle tvých příspěvků... Šťastné a veselé.