Honda Civic Hatchback Prototype: Pětidveřová desítka
Zatímco osmá a devátá generace Civicu pro Evropu připomínaly neidentifikovatelné létající objekty a nevypadaly rozhodně na to, že by vznikly na Zemi, novinka hodně z avantgardy slevila. Bohužel... Honda ji prezentuje na 85. ročníku autosalonu v Ženevě zatím jako prototyp, nejedná se ještě o definitivní specifikaci.
Automobilka nový model popisuje jako provokativní a dynamický, nesportovnější Civic všech dob s nízkými a širokými proporcemi a delším rozvorem. To znamená, že narostl na rovných 4500 mm do délky (+130 mm), na šířku má přesných 180 mm (+30 mm) a do výšky 1450 m, tam zase pro změnu 20 mm ubylo. Převisy jsou poměrně krátké.
Příď už známe z karosářských verzí určených pro USA. Boky jsou protáhlé a spodní linie oken najednou vzadu začne zničehonic stoupat, zatímco prolisy se drží níže. Celek vypadá neuspořádaně, i když kopíruje linky amerických kupé a sedanů, jenže ani čtyřdveřový model nevypadá takto. Z Civicu se zároveň stala šedá myš zaměnitelná s konkurencí včetně oněch zmíněných prolisů a vlnek. A to je prostě špatně... Nejsem si úplně jist, zda vnější tvary vyžadovaly takovou radikální změnu. Originální zůstává pouze záď se spoilerem rozdělujícím okno a obřími koncovými světly ve tvaru písmene C, pochopitelně diodovými. Ta vychází z obou zmíněných předchůdců, ale dostala obří otvory, které v sobě mají i vstupy vzduchu. Vypadají až drze. Tým designérů vedl Japonec Daisuke Tsutamori. Pasažéři uvnitř si na nedostatek místa asi stěžovat nebudou, ale tak tomu nebylo ani dosud. Interiér pouze ještě naroste.
Ano, Civic je na starém kontinentu pro Hondu důležitým modelem v exponované nižší střední třídě (když už zařízla Accord o segment výše). I když se vždy jednalo o alternativu ke značkám, které evropskému trhu vládnou. Honda se určitě nehodlá nijak cenově snižovat k průměru, či dokonce pod něj, to nemá ve zvyku a pojem „cenová válka“ je jí cizí.
Desátý Civic se bude vyrábět v britské továrně Hondy ve Swindonu, to není žádné překvapení. Dočkají se jej také Američané vedle svých kupé a sedanů. Na trh ale přijde až začátkem příštího roku. Na podrobnější informace včetně motorové palety si tedy budeme muset počkat. Nabídka má obsahovat nový tříválec 1.0 i-VTEC Turbo, čtyřválec 1.5 i-VTEC Turbo a turbodiesel 1.6 i-DTEC. Šestistupňové manuální převodovky doplní variátor CVT. Produkční verzi uvidíme určitě na podzim v Paříži.