Honda Civic Type R - Ostrý a ostřejší
Integra měla vše, co se od čistě sportovního vozu žádá - karoserii kupé, strohý interiér, pekelně tvrdý podvozek a hlavně motor, který se nebál více než osmi tisíc otáček za minutu. A co z toho může nabídnout nový Civic Type R, který má nesnadnou úlohu převzít v evropské paletě vozů Honda úlohu automobilu, pro něž mají asi nejvýstižnější označení Britové - "Pocket rocket", tedy raketa do kapsy?
Pokud jde o koncepci, zdá se být všechno na straně Integry - ta je přece pořádným kupé, se kterým se hatchback vůbec nemůže rovnat, řeknete si. To ovšem neplatí v případě Civiku. Zatímco jeho předchůdce vypadal až na obří křídlo vzadu docela nenápadně, a pokud jste neznali jeho potenciál, těžko se vám při stání na křižovatce vedle něho zrychlil tep, Civic Type R je jiného ražení. Zatímco donedávna byly ostřejší verze řady Civic, označované VTi, od řadových modelů k nerozeznání, a tento trend drží drtivá většina automobilek i nyní, Civic Type R vypadá, jako by si ho vzal do parády milovník tuningu. Jednoduché tvary třídveřové karoserie dostaly přední a zadní spoiler, nástavce prahů a rozměrné křídlo nad zadní okno. Z masky chladiče se vytratila lišta nesoucí logo výrobce, a ve výřezech karoserie se tísní sedmnáctipalcová litá kola s efektním designem. Tohle auto prostě pouští hrůzu a nenechá nikoho na pochybách, že nejde o vozítko na nákupy. Jasně - oproti Integře má Civic trochu vyšší karoserii, ale pokud zohledníme současné trendy v konstrukci vozů, je stále ve srovnání s konkurenčními hatchbacky s přehledem nejnižší.
To, co se mohlo někomu zdát zvenku jako nevýhoda, se ale bohatě vrátí v interiéru. "Civi" je snad nejprostornějším sportovním vozem na světě, a to hlavně na zadních sedadlech, kam se díky rovné podlaze bez obtíží posadí hned tři pasažéři. Když k tomu přidáme zavazadlový prostor o objemu 313 l, zjistíme, že tenhle Type R zvládne nejspíš nejen roli auta pro radost, ale zároveň i rodinného, stejně jako jeho větší bráška Accord se stejným přídomkem. Tohle všechno ale neznamená, že by kokpitu chyběl sportovní náboj. Sedadla mají sportovní profilování, číselníky přístrojů jsou bíle podbarvené, hlavice řadicí páky je ocelová s titanovou povrchovou úpravou. Sportovní tříramenný volant je patřičně tlustý, kůží obšitý a nechybí ani řada doplňků v provedení titan a hliník. Ten, komu se nelíbí umístění řadicí páky na výběžku přístrojové desky, změní názor po pár minutách, protože její blízkost u volantu umožňuje velmi rychle přehmatávat a řadit, jak už jsme si ověřili u řadových Civiků, a k tomu nový Type R přidá navíc velice krátký a naprosto přesný chod šestistupňové převodovky, což je o jeden "kvalt" více, než měla Integra.
Podvozek se musel rozloučit s dvojitými lichoběžníky vpředu, kde je vystřídaly vzpěry McPherson, vzadu však dvojitá příčná ramena zůstala. Type R má oproti klasickému třídveřovému hatchbacku tužší stabilizátory, v zadní části vyztuženou karoserii, sportovní tlumiče a pružiny. Obouvá na všech kolech pneumatiky 205/45 R 17, poháněna jsou pochopitelně pouze ta přední. Náležité vyladění šasi bylo prováděno na proslaveném německém závodním okruhu Nürburgring, kde automobilka realizovala rozsáhlý testovací program.
Speciální péči u Hondy tradičně věnují motoru. Ten je oproti Integře o dvě "deci" větší, a má tedy objem 2,0 l a dva vačkové hřídele. Je vybaven zcela novým systémem i-VTEC, který na rozdíl od klasického VTECu mění časování ventilů plynule, přičemž byla zachována výhoda změny zdvihu ventilů, daná již systémem VTEC. Motor i-VTEC navíc disponuje také proměnnou délkou sacího traktu, který zlepšuje hodnoty točivého momentu v nízkých otáčkách. Výsledkem těchto technických fines je výkon 147 kW při 7400/min a točivý moment 196 N. m při 5900/min. Není bez zajímavosti, že točivý moment, jehož nedostatek byl v minulosti občas Hondě vytýkán, se díky ploché křivce svého průběhu u tohoto dvoulitru pohybuje již od 3000/min nad hranicí 180 N. m. Díky syntéze těchto parametrů a krátce odstupňované převodovce je vůz schopný zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,8 s a jeho největší rychlost činí 235 km/h. Kombinovaná spotřeba přitom činí pouze 8,9 l na 100 km.
Tento čistě sportovní vůz také není "zneuctěn" složitými elektronickými systémy a vystačí si s ABS, doplněným o EBD (distribuce brzdného účinku).
Jak jsme vás již informovali ZDE, tento skvost se již v České republice začal prodávat, a to za zajímavých 809.000 korun.
Motor | 2,0 DOHC i-VTEC |
Druh | zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 |
Max. výkon (kW/ot) | 147/7400 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 196/6500 |
Jízdní výkony | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 234 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 6,8 |
Spotřeba (93/116 EU) | |
Kombinovaná (l/100 km) | 8,9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4135 |
Šířka (mm) | 1695 |
Výška (mm) | 1420 |
Rozvor (mm) | 2570 |
Rozchod vpředu (mm) | 1470 |
Rozchod vzadu (mm) | 1470 |
Objem zav. prostoru (l) | 313/610 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1200 |
Rozměr pneu | 205/45 R 17 |