Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Civic Type R vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Volkswagen Golf GTI Clubsport

Autotip Autotip Autotip Autotip 12. 8. 2016
123
123
Zobrazit náhledy (123)
Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic
Tři silné hatchbacky s pohonem předních kol, tři různé charaktery. Nejvíce nás překvapil projev speciální edice k 40. výročí legendy GTI. Tohle se Wolfsburgu povedlo!

Ač se to na první pohled nezdá, největší novinkou ze tří zkoušených modelů je Volkswagen Golf GTI, jenž do srovnání dorazil ve variantě Clubsport, oslavující čtyřicátiny jednoho z nejslavnějších rychlých hatchbacků světa. Technicky vychází z provedení Performance, s nímž mimo jiné sdílí elektrohydraulický závěr diferenciálu předních kol VAQ v podobě vícelamelové spojky, jež se stará o svornost.

Od slabších sourozenců se liší i vizuálně. Clubsport zdobí odlišný přední nárazník s výraznějšími nasávacími otvory. Vzadu zaujme spoiler lemující páté dveře. Uvnitř pak budí pozornost sportovní volant se zploštělým spodkem a věncem z alcantary a příplatkové skořepiny za 41.000 Kč. Pozitivní dojem z celku dotvářejí též devatenáctipalcové disky Pretoria za mastných 70 tisíc. S jejich pořízením nicméně dostanete též adaptivní podvozek, za nějž jinak dáte 25.400 Kč. Nebojíme se říci, že po estetické stránce nám GTI Clubsport přijde jako nejpovedenější z celé rodiny ostrých golfů, a to včetně verze R.

Vedle přikrášlení se volkswagen dočkal též dopingu v podobě zvýšení výkonu ze 169 na 195 kW. Krátkodobě však ze sebe přeplňovaný dvoulitr dostane až 213 kilowattů, tedy stejný nášup, jakým disponuje technicky spřízněný Seat Leon Cupra 290. Oba evropští reprezentanti se však musejí sklonit před japonským nindžou, jehož nově vyvinutý čtyřválec K20C1 ze sebe vymáčkne rovných 228 kW a 400 newtonmetrů navrch (o 50 více než soupeři).

Honda se pyšní nejnápadnějším kabátem s ostrými liniemi a zadním křídlem tak rozměrným, že by se za něj nestyděl nejeden fanoušek raných snímků série Rychle a zběsile. Právem se Civic Type R honosí titulem jedné z nejrychlejších předokolek na slavné Severní smyčce Nürburgringu. Extravagantní vzezření totiž není jen marketingová vějička. Japonský ostrostřelec navíc dává do placu třeba mechanický samosvor na přední nápravě nebo zběsilý přeplňovaný dvoulitr, jenž na okreskách potrápí i mnohem silnější agregáty.

Do repertoáru silných hatchbacků v posledních letech ovšem nepatří jen rebelské vymetání zapadlých venkovských cest a občasné řádění na okruhu,

více než kdy jindy totiž fungují i jako společníci při cestách do práce, na nákupy či na dovolenou. I proto vedle sprintů a kličkování musejí zvládat též zdolávání městských nástrah či monotónní dálniční přesuny. A zapomenout nesmíme ani na velikost bankovního konta a tloušťku peněženky. Proto se zaměříme také na pragmatickou stránku.

3. místo: Honda Civic Type R (195 bodů)

Takřka všemi vychvalovaná Honda Civic Type R tentokrát skončila až na třetím místě. Na vině jsou především racionální parametry hodnocení. Základní cena zkoušené verze totiž startuje na částce blížící se 970.000 Kč, což je o 150 tisíc více než v případě Golfu GTI Clubsport. Na rozdíl od německého konkurenta civic ovšem nabídne takřka kompletní výbavu se záplavou bezpečnostních asistentů a komfortních prvků, za něž u soupeřů draze zaplatíte. Ve výsledku tak více vadí akrobatické nastupování a vystupování z tvarovaných předních křesel a mizerný výhled přes zadní okno. A při jízdě též prokluzování kol na vlhkém povrchu. Ve vyšším tempu totiž přední kola občas nestačila vysoce potentnímu motoru, jemuž bychom hádali i o 50 koní více. Na rovince a suché vozovce je ovšem vše, jak má být. Po stisknutí tlačítka R+ na palubní desce se ze civiku stává šinkansen s reakcemi samuraje. Ani ještě tužší sportovní nastavení tlumičů nijak zvlášť neobtěžuje ranami od kol, líbí se také bryskní odezva na sešlápnutí plynového pedálu a chuť jít do otáček. Stejně tak jsme si zamilovali přesný chod šestistupňového manuálu a tak akorát tuhou spojku s jasným bodem záběru. Zkrátka ostrý japonec zaujme především dynamicky laděné řidiče, jimž menší dávku každodennosti vynahradí puristickým projevem hondy.

Plusy

Vynikající motor, tuhá karoserie, dostatečný jízdní komfort, přesné řazení, přilnavost na rovinkách, bohatá standardní výbava

Minusy

Horší výhled vzad, sedadla s výrazným bočním vedením znesnadňují nástup a výstup, trakce na vlhku v zatáčkách, menší univerzálnost

2. místo: VW Golf GTI Clubsport (203 bodů)

Na clubsportu se nám líbí především to, že Volkswagen po letech opět trochu upustil od přílišné konzervativnosti a výroční edici vybavil na poměry značky odvážným a hlavně atraktivním designem. V interiéru se nám líbil především volant se správným průměrem a příplatkové skořepiny, do nichž se dostává o poznání pohodlněji než v hondě. Škoda jen že se nedostalo například na karbonový dekor a podobné „blbůstky“, jež by rozsvítily jinak možná až moc přísnou kabinu. Spíše než estetická vylepšení nás však potěšila přítomnost lepivých slupek Michelin Pilot Sport Cup 2. S nimi kontrolka elektronické stabilizace bliká o poznání méně častěji než v seatu, jenž čas od času nestíhal přenést všechnu sílu na předek. V zatáčkách golf drží ještě o něco lépe než španělský sourozenec. Vrásky mu dělají pouze ostré nerovnosti typu kanálového víka, na nichž vůz nadskočí více než Civic Type R. Jinak se adaptivní tlumiče s 19“ disky vyrovnávají statečně. Řízení má ve sportovním režimu příjemný odpor, více citu by mu však

rozhodně neuškodilo. Trochu nás zklamalo řazení, jež připomíná spíše běžný hatchback než jeden ze sportovních vrcholů modelové řady. Řadicí páce v kulise chybí větší přesnost a mechanický pocit jako v hondě.

Plusy

Atraktivní design, ostřejší charakter proti verzi GTI Performance, přilnavost pneumatik, spojení zábavy univerzálnosti

Minusy

Cena některých příplatků ve spojení ne zrovna bohatou základní výbavou, měkčí spojka, odtažitější řízení, gumové řazení

1. místo: Seat Leon Cupra 290 (205 bodů)

O modernizované cupře jsme psali již několikrát, naposledy v minulém čísle, kdy se nám do rukou dostalo kombi s dvouspojkou DSG. Pokud si však potenciál horkokrevného španěla chcete užít naplno, manuál je jasná volba. I když v praxi není tak precizní jako ústrojí testované hondy nebo převodovky od Mazdy. Na seatu najdeme stejné mouchy jako na Golfu GTI Clubsport. Proti němu je ovšem v běžném režimu o něco méně hlučný. Jakmile však přepnete do sportovního módu, upravený výfuk společně s šidítkem v podobě falešného zvuku z reproduktorů při akceleraci konečně vyloudí hluboké tóny. Rychlost, jakou je vůz schopen vyvinout i na běžných silnicích, je obdivuhodná. A navíc ji dokáže skvěle maskovat. Stačí na pár sekund více sešlápnout plynový pedál a rázem jedete daleko za limitem. V zatáčkách vás skvěle podrží sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, jež jsou již na pohled pohodlnější než ta u soupeřů. Navzdory adaptivním tlumičům se nadobro nezbavíte občasného mlácení od kol, za nějž může nižší torzní tuhost karoserie. Při razantnějším rozjedu či na kluzkém povrchu se piktogram ESP rozbliká jako stroboskop. Možná by pomohly přilnavější pneumatiky z clubsportu. Přimlouváme se též za větší odlišení cupry od verzí FR. Agresivnější bodykit spolu s odvážnější kabinou by leonu výrazně prospěl. Uvidíme, třeba se modernizovaná verze brzy polepší.

Plusy

Bezkonkurenční poměr ceny a výkonu, příjemný jízdní projev, rychlost v přímce i zatáčkách, sedadla s perfektním bočním vedením

Minusy

Průměrné řazení, exteriér i interiér by snesl větší odlišení od běžných verzí, občas horší trakce předních kol

Technické údaje HONDA SEAT VW
Motor R4, benzin, turbo R4, benzin, turbo R4, benzin, turbo
Ventilů/vačkových hřídelí 4 na válec/2 4 na válec/2 4 na válec/2
Zdvihový objem (cm3) 1996 1984 1984
Výkon (kW/min) 228/6500 213/5900 195/5350-6600
Točivý moment (N.m/min) 400/2500-4500 350/1700-5800 350/1700-5300
Nejvyšší rychlost (km/h) 270 250 250
Pohotovost./užit. hmotnost (kg) 1382/303 1320/495 1300/550
Převodovka 6 MT 6 MT 6 MT
Pohaněna kola přední přední přední
Brzdy vpředu/vzadu kotoučové/kotoučové kotoučové/kotoučové kotoučové/kotoučové
Pneu rozměr 235/35 R 19 235/35 R 19 235/35 R 19
Normovaná spotřeba (l/100 km) 7,3 6,7 7,0
Objem nádrže (l) 50 50 50
Brzděný/nebrzděný přivěs (kg) neuvedeno neuvedeno neuvedeno
Objem zavazadelníku (l) 475-1427 380 380-1270
Délka x šířka x výška (mm) 4390 x 1878 x 1466 4271 x 1816 x 1435 4361 x 1790 x 1481
Rozvor (mm) 2594 2631 2626
Výrobní závod Swindon, Velká Británie Martorell, Španělsko Wolfsburg, Německo
Ceny (v Kč) a vybavení
Základní cena modelu 1.4 i-VTEC S: 399 900 1.2 TSI Basis: 321 900 1.2 TSI Trendline: 372 900
Testovaná verze 2.0 VTEC Turbo Type R GT 2.0 TSI Cupra 290 2.0 TSI GTI Clubsport 5dv.
Základní cena testované verze 969 900 733 900 818 900
Automatická převodovka N 45 000 60 000
Automatická klimatizace S S S
Xenony/LED N/S N/S S/N
Skořepinová přední sedadla S 33 900 41 000
Navigace S od 24 400 od 22 000
Adaptivní podvozek S S 25 400
Metalíza 12 900 15 100 14 800
Testovaný vůz s příplatky 969 900 873 100 1 043 800
S - sériová výbava, N - nenabízí se
Záruky
Emisní norma Euro 6 Euro 6 Euro 6
Záruka na vůz 3 roky/100 000 km 2 roky/bez omezení 2 roky/bez omezení
Záruka proti prorezivěni 12 let 12 let 12 let
Záruka mobility 3 roky 2 roky doživotní

Hodnocení BODY MAX. SEAT VW HONDA
Karoserie 10 8 8 6
Kvalita 10 7 8 8
Prostornost 20 13 13 13
Variabilita 10 7 7 6
Výbava 15 11 11 12
Vlastnosti motoru 20 16 17 18
Jízdní výkony 20 18 18 18
Převodovka/řazeni 10 7 7 8
Komfort 15 13 12 11
Bezpečnost 20 18 18 18
Řízení 15 12 12 13
Brzdy 10 9 9 8
Spotřeba 20 17 15 13
Záruky 15 9 10 11
Servis 10 9 9 8
Zůstatková hodnota 10 7 8 6
Základní cena 30 24 21 18
Celkový počet bodů 260 205 203 195

Závěr

Jak hondu, tak seat jsem znal z dřívějška, proto mě nejvíce zaujal volkswagen. Verze Clubsport je totiž více odvázaná než slabší provedení golfu, i když oslava čtyřicátin mohla být ještě zábavnější. Přesto zapadá mezi na první pohled civilizovaný Leon Cupra a ultimativní Civic Type R. Japonec

sice skončil poslední, puristé mu ovšem dají přednost.

ČASY NA KOLO 1. kolo 2. kolo 3. kolo 4. kolo 5. kolo
Honda 53,1 52,7 51,9 51,7 52,3
Seat 53,4 53,0 52,1 51,8 51,7
VW 53,5 52,9 52,4 52,1 51,9

Umístění

1. místo Seat Leon (205 bodů): Cenově nejdostupnější, příjemný společník na každý den a zároveň pekelně rychlý.

2. místo Volkswagen Golf (203 bodů): Sourozenec seatu nás potěšil trakcí, má však podobné nectnosti a není nejlevnější.

3. místo Honda Civic (195 bodů): Nabídne nejvíce emocí a rychlost tryskáče. Daní za to je ovšem ústupek z praktičnosti.

Autor: Ondřej Šámal

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

srovnávák
tesnav
| 15. 8. 2016
Přiznám se, že tady poprvé dočítám, že by CTR bylo "našponované" nebo dokonce nesladěné auto, ale osobně nemůžu soudit, protože jsem s tím nejel. Projel jsem si pár HH (až do 400PS) a osobně jsem s tím zatím neměl problém (většina z uživatelů je má jako daily car).I já teď už druhé takové auto denně používám a když stojí ve vjezdu první, tak si ho na svoje popojížďky klidně půjčí i manželka.

Ti, kdo s takovými auty jezdí denně s nimi obvykle jezdí v rámci možností slušně, protože na to, abych na jednom kilometru přišel o všechny body i řidičák jen kvůli rychlosti, stačí auto se 100PS. A upřímně si za dnešních rychlostních limitů i provozu nedokážu představit nikoho, kdo je schopen diskutovaná auta na 100% ždímat déle, než v řádu několika desítek sekund. To jen k tomu lítání ... A i na okruhu si každý moc dobře rozmyslí, jestli mu pár desítek minut skutečně na limitu stojí za novou sadu gum, nebo brzdy.

Ano, každou chvíli potkám na cestě někoho, který si myslí, že zkratky RS, ST a podobné automaticky znamenají, že pojedu jak hovado a mám potřebu s někým závodit třeba jen ve chvíli, kdy si prostě jedu svoje (velmi svižné) tempo.

A ať už se budeme bavit o HH nebo "sporťácích", tak v obou případech jde o auta, která jsou určena primárně pro běžný provoz, protože pro skutečný sport by dnes musely být dimenzovány úplně jinak. Jen každá koncepce na to jde z jiné strany a také má příslušná omezení.

I tady na diskuzích najdeš spoustu zastánců těch "sporťáků", které jsou dnes pomalu na vymření, a to z jediného důvodu - ceny. Protože realita je taková, že málokdo je ochoten si připlatit 30-50% proti podobně výkonnému autu s velmi podobnými jízdními výkony, z 99% v reálu a při běžném použití praktičtějšímu. Stačí se kouknout na prodeje třeba Toyobaru v Česku, kdy prodeje tohoto dnes již prakticky osamělého sporťáku dosahují 25 kusů ročně.

Ano, souhlasím, že jízdní prožitek nesouvisí s výkonem. Ale pro toho, kdo jezdí hodně s ním souvisí každodenní použitelnost auta třeba na dlouhých trasách, kdy jsi schopen dosáhnout solidní cestovní průměry bez ohledu na to, kolik v autě jede lidí nebo v jakém kopci předjíždíš. Ty si v Toyotě užiješ ve chvíli kdy ti tam vrní 145 koní, u 300PS HH bereš jako naprostý standard, že při každém normálním předjíždění jich používáš 200-250.
srovnávák
koos323
| 14. 8. 2016
Špatně jste mě pochopil. Rychlost ani dynamika určitě není pro mě chybou. Naopak mám rád auta sportovního charakteru. Třeba Hyundai Genessis Coupe má podobný výkon a s ním se mi jezdilo skvěle. To bych snad i chtěl. S Nissanem 350Z už to bylo horší, ale také dobré. Ono jedna věc je číslo a druhá věc je projev a chování. Něco jiného je 300 koní z atmo motoru v kupé se zadním pohonem a dobrým rozložením hmotnosti, které má navíc technicky sofistikovaný podvozek a něco jiného je to v našponovaném autě, které má jinak motor o výkonu 100-150 koní (běžný Civic). Také jde ocelkové sladění. Třeba Golf R má také takový výkon a v něm jsem se rozhodně nebál, to samé v BMW M135i. Má ale pohon všech kol a M135i je samozřejmě vůz s pohonem zadní nápravy. Civic na mě ale takhle působil. Ano. kdo s těmito auty deněn jezdí to berou jako standard, ale také kdo z nich s tím jezdí opravdu rychle. Myslím, že jich moc není. Kluci, co by s takovým autem létali na něj běžně nemají a na leasing nedosáhnou. A chlápek v letech co si to koupí už obvykle jezdí normálně. Druhou věcí také je, že k radosti z jízdy takové výkony vlastně vůbec nepotřebuju. Ted jezdím z Toyotou MR2 Mk3. Má sice jen 145 koní a věřte, že je pro mě mnohem lepším autem z pohledu jízdy než Civic Type-R co má více než dvojnásobně koní. MR2 má ale motor uprostřed, a je to od základu sporták. Ne pouhý hatchback co si hraje na sportovní vůz. Víte ono výkonná auta děsí celou řadu řidičů. Jen to nikdo veřejne nepřizná.
Avatar - Hammunasakra
srovnávák
Hammunasakra
| 13. 8. 2016
[odkaz] [odkaz] [odkaz] ;-)
osobne
mino32
| 13. 8. 2016
keby som si musel vyberať z danej trojice, volil by som Cupru. Nie pre to že som zarytý koncerňák to rozhodne nie, ale preto lebo mi to auto sedí najviac tým ako vyzerá a ako jazdí. Golf ani neriešim a ja sa nehádam že to auto je zlé ale podla mňa je Golf a v poslednej dobe aj VW celkovo vo veľmi vysokých oblakoch čo sa týka cien.

Honda pre mňa osobne predstavuje ten typ auta ktorý proste na každý deň nie je. Minimálne nie na naše cesty keďže to auto je vskutku tvrdé a mne osobne ani nesedí moc dizajn to je ale samozrejme vec názoru. Po stránke jazdných vlastností ale pre mňa CTR predstavuje jednu z naj predokoliek aké som kedy videl a vyskúšal. Je to ten typ auta v ktorom sa budete radovať práve vtedy keď mu naložíte poza uši a budete z neho žmýkať všetok výkon a naplno využívať potenciál jeho podvozku. Spôsob akým to auto zatáča a na predokolku disponuje sakramentským množstvom trakcie je proste niečo neskutočné. Motor má skvelú odozvu a najlepšie sa prejaví presne vtedy keď ho človek chytí pod krkom. Ako auto s ktorým by som mal ale jazdiť každý deň...no neviem v tomto sa s CTR bohužial nepohodnem.

A čo sa týka Cupry, tú by som si vzal ja. Preto, pretože má výkonu na rozdávanie, hlavne sa v nej ale cítim dobre a teší ma aj to že z auta s ktorým dokážem jazdiť aj po menej kvalitných cestách každý deň sa dokáže zmeniť na zábavný hatch ktorý mi vyčaruje úsmev na tvári.

Čiže nejaké to poradie z môjho pohladu a podla mojich preferencii by vyzeralo asi takto:

1. Cupra- praktický, civilizovaný a zárpveň zábavný a rýchly hatch ktorému by ale ostrejší prejav pod plným plynom rozhodne neuškodil
2. CTR- auto ktoré je hot každým jedným kúskom, záživné, klinické a 100% zábavné, najväčšou slabinou pre mňa ale nekompromisný podvozok a dizajn ktorý mne proste neulahodil
3. Golf- schopné, kvalitné auto ktoré ale keď človek vybaví sa cenou vyhupne do veeľmi vysokých výšin, auto ktorému podla mňa najviac chýbajú gule, auto kde nie moc záživné riadenie Vás nerozosmeje ani neurazí. Proste je to auto ktoré nejazdí ako CTR a za dané peniaze neodvedie o nič lepšiu ak vôbec rovnakú prácu ako Cupra.

Toť len môj názor :-)
Avatar - Bully_
Honda - mínusy
Bully_
| 13. 8. 2016
I HH muze byt taky sportovni auto, proc by ne. Naopak samotna koncepce RWD kupe taky jeste nemusi byt nutne zarukou sportovnosti a zabavy.
Myslel jsem to svym prospevkem tak, ze proste nerozumim dnesnimu trendu pouze rychlych hatchbacku, kde kupujici vyzaduji prave jenom tu silu, rychlost a efektivitu, ale v podani obyvaciho pokoje na koleckach.