Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda CR-V 1.6 i-DTEC – Skok o čtyři stupně

David Bureš
Diskuze (47)
Automatům ještě nedávno stačilo pět stupňů, moderní převodovky ale mají více kvaltů. Není to už zbytečnost? Ptali jsme se v testu modernizované Hondy CR-V.

Automatické převodovky v posledních letech nabízejí více a více převodů, současnými přeborníky jsou devítistupňové automaty. Po Jeepu Cherokee, Land Roveru Discovery Sport a Fiatu 500X jsme převodovku s tolika stupni vyzkoušeli v Hondě CR-V.

Honda CR-V se devítistupňové převodovky dočkala v rámci letošní modernizace, přičemž ji nabízí výhradně v kombinaci s turbodieselem 1.6 i-DTEC (118 kW) a pohonem všech kol. V případě CR-V se jedná o razantní skok, SUV této značky zatím poskytovalo maximálně pětistupňový automat. Ten je ostatně stále k dispozici, v kombinaci s benzinovým dvoulitrem.

Ve všech dosud testovaných vozech se jednalo o devítistupňovou převodovku z dílny německé společnosti ZF. Naše předchozí zkušenosti s tímto automatem byly rozporuplné - zatímco v Discovery Sport se moc nelíbil, v 500X jeho fungování zaujalo. Proto jsme byli zvědaví na to, jak pracuje v CR-V.

Není to moc, Antone Pavloviči?

Devět stupňů se na první pohled zdá moc, když donedávna stačilo automatům pět, nebo dokonce čtyři stupně. Proč jich je nyní tolik, ptá se mnoho laiků. Hlavním důvodem takového počtu je snaha o nižší spotřebu – velké množství stupňů pomáhá udržovat motor v jeho nejúčinnějších otáčkách, což šetří palivo.

Tímto způsobem funguje také automat v CR-V: ve městě řadí pětku, aby udržel otáčky na hodnotě 1500 otáček, na dálnicí při 130 km/h používá 1750 otáček. Tyto hodnoty znamenají, že spotřeba testované vznětové šestnáctistovky se ve městě pohybuje nad osmi litry, zatímco na dálnici vůz jezdí za 7,6 litru. Na automobil s pohonem všech kol velikosti CR-V to nejsou špatná čísla, zvlášť s ohledem na to, že nezajetý exemplář neměl na kontě ani tisíc kilometrů.

suv honda testy suv honda testy  

Týdenní účet nakonec znamenal průměrnou spotřebu 7,4 litru na 100 kilometrů, v kombinaci s manuálem jsme u 1.6 i-DTEC dosáhli hodnoty 6,6 litru na 100 km. Pro zajímavost: dosavadní turbodiesel 2.2 i-DTEC (110 kW) s pětistupňovým automatem dosáhnul podobných čísel.

První zkušenost s novým automatem v CR-V je tak ryze pozitivní. Delší čas strávený za volantem ale ukazuje, že v nízkých rychlostech by změna převodů mohla být o něco hladší. V případě brzdění je to dáno hlavně tím, že převodovka při podřazování přeskočí několik stupňů. Při snaze o trochu svižnější odpich zase automat dlouho váhá, než konečně přeřadí. To se nijak nezmění ani při přepnutí do sportovního režimu.

Na dálnici se ukazuje, že devátý stupeň je v rámci tuzemských povolených limitů vlastně zbytečný. Devítku automobil řadí skutečně až při 130 km/h, při nižší rychlosti ani nelze zařadit manuálně – na pokyn páčkou automat nezareaguje. Stačí navíc i mírné stoupání a automat opět podřazuje.

Zmíněné páčky pod volantem nejsou řadicí, ale spíše radící, podobně jako v dosavadním pětistupňovém automatu. Řidič zadá manuální pokyn převodovce a elektronika se nejprve rozhoduje, zda jej uposlechne, či nikoliv. Pokud si převodovka usmyslí, že stávající převod je optimálnější, jednoduše nepřeřadí. Stačí však přepnout převodovku do sportovního režimu a řidič dostane volnější pole působnosti.

Dostatek síly

Dvojitě přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.6 i-DTEC o výkonu 118 kW a točivém momentu 350 N.m v CR-V jsme vyzkoušeli již v kombinaci s manuálem. Proto víme, že šestnáctistovka nahrazující dosavadní 2.2 i-DTEC (110 kW) má jemný běh a je dostatečně kultivovaná, ale že dá výrazně najevo svůj zvuk.

Dvě různě velká turbodmychadla znamenají, že má objemově malá jednotka dostatek síly takřka ve všech oblastech. Slušný zátah má i kolem 4000 otáček, v nichž vrcholí jeho výkonová křivka. V rámci povolených limitů je síla jednotky naprosto dostatečná, ztrácet dech automobil začne až kolem 160 km/h.

suv honda testy suv honda testy  

Kvůli splnění emisních norem je 1.6 i-DTEC standardně spárován se systémem Start/stop. Motor by mohl spouštět rychleji a tiše, líbila se však funkce jeho aktivace: jednotka se při stání vypne jenom v případě, že řidič silně zatlačí na brzdový pedál. Pokud jej stlačí lehce, zůstane agregát nastartovaný. Díky tomu tak řidič může ovlivnit, že mu jednotka při stání nezhasne.

Naladění podvozku je spíše komfortního ražení, auto jede plavně a v zatáčkách se příliš nenaklání. Tlumení nerovností je ale paradoxně lepší ve vyšších rychlostech, při pomalejším tempu kola příliš kopírují nerovnosti, a tak posádka dobře ví o všech výtlucích. Řízení je příjemně tuhé, mohlo by ale být strmější.

Pozorná Gejša

Příchod vznětové šestnáctistovky a devítistupňového automatu je hlavní novinkou CR-V modelového roku 2015, není však změnou jedinou. Výbavu rozšířily balíčky bezpečnostních pomocníků ADAS a Honda Sensing, které využívají systém kamer a radarů.

První za 19.000 korun zahrnuje varování před čelní srážkou, kontrolu jízdy v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, detekci objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z parkovacího místa a automatické přepínání dálkových světel. Druhý stojí 50.000 korun a vedle systémů paketu ADAS přidává systém pro zmírnění následků nehody, systém pro udržování v jízdním pruhu a inteligentní adaptivní tempomat, který předvídá chování ostatních vozidel.

Zatímco k fungování rozpoznávání dopravních značek a asistentu při vycouvávání nemáme výhrad, k ostatním systémům několik poznámek. Detekce objektů v mrtvém úhlu je někdy až moc opatrná – především při opětovném zařazování se do pruhu po předjíždění. Vedle diody ve zpětných zrcátcích systém navíc řidiče varuje i zvukovým signálem.

suv honda testy suv honda testy  

Adaptivní tempomat mnohdy prudce brzdí až na poslední chvíli, až řidič podlehne strachu a brzdový pedál sešlápne sám. Tempomat sice umí předvídat, že před vůz vjede pomalejší vozidlo z vedlejšího pruhu, nebo že automobil vpředu začne opět akcelerovat, v praxi ale mnohdy chybuje. Pozvolné brzdění adaptivního tempomatu třeba ve vozech Volkswagen je z tohoto pohledu komfortnější. Zaujal nás také systém pro zmírnění následků nehody, kdy CR-V posádce automaticky utáhne pásy snad před každou trochu svižněji projetou zatáčkou.

Americký styl

Jestliže se technika v útrobách modernizovaného CR-V změnila, vzhled zůstal prakticky zachovaný. Nejvýraznější změnou je upravená maska chladiče a pozměněné nárazníky. Záď navíc obohatila nová chromovaná lišta spojující koncové svítilny. Na vzhled ať si každý udělá názor sám, pravdou ale zůstává, že tenhle styl ocení především zákazníci ze Severní Ameriky.

Také vnitřek zůstal prakticky beze změn. Zachován byl volant s tenkým věncem a množstvím tlačítek, obstarožní ovládání palubního počítače kolíčkem, zvlněná linie přes celou palubní desku nebo široké sedačky dimenzované i pro milovníky fastfoodů. Novinkou je multimediální systém Honda Connect se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, který je známý již ze Civicu.

Honda CR-V – srovnání s konkurencí
Model Honda CR-V Ford Kuga Mazda CX-5 Toyota RAV4
Motor 1.6 i-DTEC 2.0 TDCi 2.2 Skyactiv-D 2.2 D-CAT
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1597 1997 2191 2231
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 118/4000 110/3750 110/4500 110/3600
Točivý moment [N.m/min] 350/2000 370/1750-2750 380/1800-2600 340/2000-2800
Převodovka 9A 6DS 6A 6A
Max. rychlost [km/h] 197 190 194 185
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,6 10,9 10,2 10,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 5,4 5,5 6,6
Základní cena [Kč] 829.900 836.390 848.900 879.900

Použitá grafika i celkové dílenské zpracování systému nepatří zrovna k zázrakům techniky, příliš se nelíbilo ani ovládání navigace Garmin. Za boha jsme nemohli přijít na to, jak zadat cílové místo jen jako centrum města. Navigace zkrátka trvala na tom, ať zadáme přesnou ulici. Multimediální systém se ale umí připojit k internetu, navigace pak řidiče upozorní na uzavírku nebo kolonu na trase.

O prostorné kabině CR-V jsme psali již v minulosti, a tak jenom v krátkosti. Dostatek místa mají cestující na předních i zadních sedadlech, ty ale na delších cestách kvůli kratším sedákům neposkytují dostatečný komfort. Řidiče potěší polstrovaná část středového panelu nebo loketní opěrky. Výhrady máme k velikosti odkládacích prostorů – schránka před spolujezdcem je doslova titěrná, do kapes v předních dveřích se pak nevejde 1,5litrová lahev.

suv honda testy suv honda testy  

Zavazadelník CR-V si i po faceliftu uchoval velkorysý objem 589 litrů. Nadále chválíme jednoduché sklápění zadních sedadel, jejichž opěradlo i sedák se samy sklopí po zatáhnutí páčky na boku kufru. Nízko otevírané víko zavazadelníku ale s vysokými postavami nadále moc nepočítá. Sklopením zadních sedadel vznikne prostor velký 1669 litrů. Rovná ložná plocha tu sice není, mírně nakloněná opěradla ale převozu rozměrných nákladů příliš nebrání.

Závěr

Honda CR-V zůstává i po letošní modernizaci zajímavou alternativou k vozům MPV. Posádce nabízí velkoryse pojatou kabinu a dostatek komfortu. Tomuto charakteru plně odpovídá i nově nabízený turbomotor 1.6 i-DTEC a devítistupňová automatická převodovka. Šestnáctistovka poskytuje rodinně zaměřenému vozu dostatečnou sílu, potěší navíc malým apetitem. Automat by někdy mohl řadit jemněji a rychleji, k celkovému naladění CR-V ale pasuje. Jenom škoda, že ten nejvyšší stupeň auto využije jenom minimum času jízdy.

Nejlevnější verze modelu 559.900 Kč (2.0 i-VTEC/114 kW S)
Základ s testovaným motorem 829.900 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 9A 4x4 Elegance)
Testovaný vůz s výbavou 1.048.800 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 9A 4x4 Executive)

Plusy

  • Dostatečně silný motor
  • Prostorná kabina
  • Poměr ceny a výbavy
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Pomalejší reakce automatu
  • Krátké sedáky
  • Malé odkládací prostory

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (47)
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Cena základní sestavy 829 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 18“ kola, protikolizní systém, bezklíčový vstup, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, dvouzónová klimatizace s výdechy pro zadní sedadla, tempomat, podélně a výškově nastavitelný multifunkční volant s koženým věncem, elektrické ovládání bočních oken, multimediální systém Honda Connect se sedmipalcovou obrazovkou, bluetooth a navigace Garmin, zadní parkovací kamera, panoramatická střecha, dešťový a světelný senzor, parkovací čidla vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, automatické přepínání dálkových světel, mlhovky, dojezdová rezerva atd. Kč
Cena testované sestavy 1 048 800 Kč
Výbava testované sestavy Paket Sensing – varování před čelní srážkou, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, čtení dopravních značek, kontrola mrtvého úhlu, asistent při couvání z parkovacího místa, systém pro zmírnění následků nehody, asistent pro jízdu v jízdních pruzích, inteligentní adaptivní tempomat (+50.000,-), metalický lak (+13.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.9 / 5.3
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 589 / 1669
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1794 / 406
Rozměr pneu: 225/60 R 18
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4605
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 984
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hittman
9. 8. 2015 01:51
Re: Ano,
Teď jsem jel trasu Chropyně - Troubky - Tovačov, Olomouc ul. Litovelská za 5,6 litru, a to jsem nejel v autě sám.....jinak cestou zpět stejnou trasou jsem to srazil na 5,5 litru za celou trasu >:D >:D >:D >:D
7. 8. 2015 22:41
Reálná spotřeba
Ve srovnávacím testu nejmenovaného německého časopisu:

Honda CR-V 160k 1.6 i d-tec ..... 6,8l
Ford Kuga 180k tdci ...................7,0l
Mazda CX-5 Skyactive-D 175k ...7,2l
Hyundai Tucson 2.0 CRDI 185k..7,2l

7. 8. 2015 14:39
svezení
jednašestka s devítistupňem. asi by se s tím dalo žít, kdyby člověk nebyl zvyklý na dvadvojku manuál. pocitově tomu tak třicet ze stošedesáti koní chybí, jinak automat řadí v pohodě, necuká, nezmatkuje, nechá si do toho kecat pádly. joystick jako v bmw, které se naopak vrací ke klacku. asi by s tím dalo přežít, spotřeba sedm a půl na voze jezdící jen po městě a různými řidiči. jen ta cena a politika hondy tento jejich nejprodávanější model pohřbí, záleží nakolik jej HR-V v ceně do 3/4 M nahradí.
Avatar - Hittman
7. 8. 2015 08:46
Re: Ano,
Tak to má honda v tom případě tedy blbý, že nasadí motor, který žere jako V6 v Tuaregu :yes:
7. 8. 2015 07:48
Re: Ano,
Pri jazde po diaľnici je výrazne horším faktorom aerodynamika ako 100 kg hore dole ;-) , takže ak máš váhu vozidla plus mínus obdobnú, tak za výrazne kratší koniec ťahá táto Honda. Dosť podstatný je aj údaj o nezabehnutom motore....