Honda CR-V (1997 - 2002) - popularizátor volného času
Když se vyslovilo jméno japonské automobilky Honda v polovině devadesátých let, jen málokdo si vybavil něco jiného než sportovní kupé, dostupné hatchbacky s vysokými výkony nebo rychlé motocykly. Jenže boom SUV v zámoří byl v plném rozkvětu, a tak ani Honda nechtěla přijít o svůj díl koláče. Model CR-V (Compact Recreational Vehicle, Comfort Runabout Vehicle) Japonci postavili na bázi Civiku, takže měl být doma více na silnici než v terénu. Pro Ameriku roku 1996 ideální auto. Nezávislé zavěšení všech kol, dvoulitrový motor (94 kW) a čtyřstupňová automatická převodovka byly standardem, který znamenal za mořem úspěch. V roce 1997 se CR-V dostalo také do Evropy. V nabídce se objevila nezbytná ručně řazená převodovka a dealeři Hondy si i přes vyšší ceny nemohli na nezájem zákazníků stěžovat.
Velkým trumfem Hondy CR-V byl prostorný interiér. Zatímco na trhu etablovaná Toyota RAV4 byla zdatnější v terénu (díky robustněji stavěnému hnacímu ústrojí), Honda kralovala na silnici, ale také v praktických měřítkách. Karoserie s délkou 4,52 m měla rozvor 2,62 m, a tak uvnitř bylo překvapivě mnoho místa na předních i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor je velmi plochý, má základní využitelný objem jen 375 l a vysoko umístěnou podlahu. Přístup k němu je skrze do strany otevíranou záď (panty na pravé straně), okno se ale vyklápí vzhůru.
Terénní vzhled CR-V dodává rezervní kolo uchycené na zádi, ale také bohatě plastem obložená karoserie. Pokud předchozí majitel zůstal u originálního rozměru pneumatik (205/75 R15), není třeba se obávat nepohodlí při jízdě. Podvozek s lichoběžníkovými nápravami vpředu i vzadu by odvedl dobrou práci i v nejednom sportovně zaměřeném sedanu, takže v Hondě CR-V s většími zdvihy kol pracuje i na našich silnicích více než spolehlivě.
První generace Hondy CR-V neuměla nabídnout v Evropě tolik očekávaný turbodiesel a tak byli zájemci odkázáni na šestnáctiventilové motory 2,0 l. A ty Honda umí. 94 kW u prvních vozů nebylo na 1,5 tuny těžký automobil příliš, a tak došlo v roce 1999 k modernizaci agregátu (nová sací a výfuková potrubí, nová řídicí jednotka), která přinesla vyšší výkon (108 kW) a nižší spotřebu. Zatímco s prvním motorem nebylo snadné jezdit za méně než 10 l/100 km, výkonnější motor zvládal jízdu svižněji a asi o litr úsporněji. Spolu s novým motorem se Honda CR-V dočkala nových předních sedadel, inovované masky, nových nárazníků a světlometů s čirými krycími skly.
Ke konstrukčním slabinám vozu lze, vedle malého zavazadlového prostoru, počítat také nízkou povolenou hmotnost přívěsu (1200-1500 kg dle provedení) a omezenou užitečnou hmotnost. Prostorná kabina pojme 5 cestujících, ale nudná šeď a množství laciných plastů vás bude neustále obklopovat, stejně jako vyšší hluk při delších cestách na dálnicích. K dobrým stránkám, které možná nejsou na první pohled zřejmé, patří dobrý výhled z vozu, díky bohatému prosklení karoserie a vyšší pozici řidiče za volantem.
I když se Honda CR-V díky malému počtu provozovaných exemplářů obvykle neobjevuje v tradičních statistikách spolehlivosti, je jejími majiteli považována za velmi spolehlivý automobil. Výjimkou nejsou případy, kdy automobil ujede 200 tisíc kilometrů jen s pravidelnou údržbou, bez zásadních neplánovaných servisních zásahů. Koroze karoserie je této Hondě cizí, výfuk budete vyměňovat asi každých 5 let. Výjimečné jsou případy, kdy automobil odmítl nastartovat díky zarputilosti imobilizéru nebo vybití akumulátoru.
Nové Hondy CR-V se prodávaly v roce 2001 za 759 až 909 tisíc korun. Výbava zahrnovala mj. ABS, 2 airbagy nebo klimatizaci. Dnes pořídíte nemladší vozy první generace za 220 až 250 tisíc korun.
Máte jinou zkušenost? Vlastníte Hondu CR-V? Ostatní čtenáři uvítají vaši recenzi v sekci http://moje.auto.cz.
Další informace najdete také na odkazech:
Přednosti
- vysoká spolehlivost
- prostorný interiér
- bohatá výbava
- solidní konstrukce
Nedostatky
- absence turbodieselu v nabídce
- malý zavazadlový prostor
- omezená využitelnost jako tažného vozidla
- nízká užitečná hmotnost
- nudný interiér (šedé plasty, šedé čalounění sedadel)
Nejčastější závady
- průnik vlhkosti do mezinápravový spojky
- závady elektriky a elektroniky (imobilizér, akumulátor)