Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda FCEV: Blízká vodíková budoucnost

Jan Mička
Diskuze (2)
Honda již několik let šíří názor, že ve vodíku je budoucnost. Nejnovější koncept vodíkového vozu nese jednoduchý název FCEV a odbyl si svou premiéru na autosalonu v Los Angeles.

Honda se vývojem vodíkových automobilů zabývá řadu let. První prototypy byly představeny již v roce 1999, od roku 2002 byly vozy testovány v běžném provozu. Uběhlo šest let a na autosalonu v Ženevě měla premiéru Honda FCX Clarity, tedy vůz, který nás v souvislosti s vodíkem zřejmě napadne jako první.

Honda očekává hlavní rozšíření vodíkových automobilů v letech 2015 až 2020. Již nyní jsme však mohli na autosalonu v Los Angeles vidět, jakým směrem se bude budoucnost odvíjet. Koncept s jednoduchým názvem FCEV šokoval vzhledem i technikou, leč ta vychází právě z modelu FCX Clarity.

Ač se to na první pohled nezdá, pojme futuristicky vypadající koncept pět cestujících. V jeho útrobách najdeme novou generaci palivových článků, které by se mohly v produkčních vozech objevit v průběhu příštích sedmi let. Články jsou rovnoměrně rozloženy v karoserii vozu, což má za následek lepší využitelnost vnitřního prostoru. Oproti systému, který se objevil v Hondě FCX Clarity, jsou efektivnější a o třetinu menší. Výstupní výkon je 100 kW, vůz by měl být na jedno natankování schopen ujet více než 480 kilometrů. Automobilka plánuje uvézt produkční verzi konceptu v roce 2015. Přednost má Amerika a Japonsko, Evropa bude následovat později.

Jak současný vývoj palivových článků naznačuje, mohly by se v budoucnu dostat do mnohem kompaktnějších vozidel. Honda již kdysi ve spojitosti s vodíkovým pohonem tvrdila, že aby se mu v konečném součtu vyrovnal motor s vnitřním spalováním, musel by mít spotřebu do 3,5 l/100 km. To sice zní velmi hezky, stále je zde ale hodně negativ, která rozvoji vodíkových vozů brání. Ty totiž potřebují skutečně kvalitní vodík, který je obtížné vyrábět, přepravovat a skladovat, ale také chybí rozvinutá infrastruktura čerpacích stanic (například v USA je pouze 10 veřejných). Až se podaří všechny tyto problémy vyřešit, bude z většiny vozů vycházet jen neškodná vodní pára.

Jan Mička
Diskuze (2)
24. 11. 2013 23:04
Kecy v kleci,
rozšíření vodíkových aut brání něco úplně jiného:
1. výroba vodíku - dnes se vodík vyrábí z ropy, což je neekologické a neekonomické. Elektrolýza je sice možná, ale finančně tak nákladná, že je v průmyslovém měřítku neuskutečnitelná. Vodíkové hospodářství se rozvine až se zavedením jaderných reaktorů 4. generace, které budou velké množství levného vodíku produkovat jen tak "mimochodem". Ty se ale připravují pouze v Indii, Číně a Rusku, takže my si o vodíkových autech můžeme nechat zdát.
2. skladovatelnost - vodík z každé tlakové lahve neustále trochu uniká a nelze tomu zatím nijak zabránit. Nutné dořešit.
24. 11. 2013 16:32
Vodik
neni budoucnost.