Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda i-CTDi: první diesel vlastní konstrukce

Ondřej Láník
Diskuze (69)
Vznětové motory se objevují pod kapotou osobních automobilů již 67 let, ale několik značek stále zájmu o diesely odolává. Honda neodolala a brzy přiveze do Evropy zbrusu nový diesel 2.2 i-CTDi.

Vznětové motory se objevují pod kapotou osobních automobilů již 67 let, ale několik značek stále zájmu o diesely odolává. Honda neodolala a brzy přiveze do Evropy zbrusu nový diesel 2.2 i-CTDi.

Tou první automobilkou, která vybavila osobní automobil vznětovým motorem byl Mercedes-Benz (model 260D). Řadu let za sebou se v Evropě zvyšuje podíl dieselů na prodeji nových vozů a proto jsme se nedávno podrobně začetli do statistiky prodejů dieselů v České republice.

Čísla prozradila, že střední třída se u nás v 70% případů prodává v dieselovém provedení. Accord si v absolutních prodejních číslech nevede zle (za 10 měsíců prodáno 412 vozů, 8. místo ve třídě), ale podíl dieselů 0% ukazuje na to, že typický zákazník jde střední třídu spíše nakoupit ke konkurenci. Tento scénář platí za a) pokud zákazník není velkým příznivcem značky, nebo za b) pokud zákazníka neuchvátí výborný podvozek Accordu. Dosud žádný diesel v aktuální nabídce řady Accord nebyl.

Zatím obecně platilo, že když jste měli v Hondě diesel, motor samotný nepocházel od Hondy, ale nejspíše byl produktem firmy Isuzu nebo Rover. Honda však již na letošním IAA představila nový vznětový motor vlastní konstrukce, který se nejprve objeví v Accordu. Motoráři Hondy se ani tentokrát nenechali zahanbit, protože i podle zveřejněných údajů výrobce je vidět, že novinka je přinejmenším velmi zdatným konkurentem současné špičce v kategorii dieselových motorů.

Posuďte sami. Motor o zdvihovém objemu 2204 cm3 je celý vyroben z hliníkové slitiny (při výrobě je použita patentovaná technologie lití), disponuje čtyřventilový rozvodem DOHC, technologií vstřikování paliva common-rail a turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. První sériový diesel této značky se nemusí stydět ani za výkonové parametry. Maximální výkon 103 kW dosahuje při 4000 ot./min, velmi sledovaný nejvyšší točivý moment má hodnotu 340 Nm při 2000 ot./min. Podle prvních ohlasů v zahraničním tisku má novinka pod kapotou Accordu mnoho společného se zážehovými motory Hondy. Klidný chod a plynulý zátah v celém spektru otáček, což je u dieselů poměrně vzácný jev. Vstřikování common-rail druhé generace dodává Bosch a na rozdíl od konkurence se vyznačuje jen jediným předvstřikem. Na projevu motoru i-CTDi se to údajně nijak negativně neprojevuje. Vznětová Honda bude samozřejmě plnit emisní normu Euro IV, bezúdržbový filtr pevných částic je ale také na cestě.

Do České republiky má Accord i-CTDi dorazit v lednu 2004. Druhou Hondou s tímto motorem bude CR-V, u nás na přelomu roku 2004/2005.

Srovnání Accordu i-CTDi s konkurencíAccord
2.2 i-CTDi
Citroën
C5 2.2 HDi
Škoda
Superb 1.9TDI
Zdvihový objem [cm3]220421791896
RozvodDOHC
(4 ventily)
DOHC
(4 ventily)
OHC
(2 ventily)
Vrtání x zdvih [mm]85,0 x 97,185,0 x 96,079,5 x 95,5
Kompresní poměr16,7:118:119:1
Max. výkon /ot./min103 kW/400098 kW/400096 kW/4000
Max. moment /ot./min340 Nm/2000314 Nm/2000285 Nm/1750
Specifický výkon [kW/l]46,7 kW/l45 kW/l50,6 kW/l
Převodovka5stup. man.6stup. man.5stup. man.
Max. rychlost [km/h]210 km/h205 km/h205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,4 s10,9 s10,4 s
Spotřeba(měst/mimo/komb) [l/100km]6,7/4,6/5,48,8/4,9/6,47,7/4,6/5,7

Ondřej Láník
Diskuze (69)