Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Jazz - Kouzelník

Michal Fokt
David Copperfield by se divil, co umí Honda udělat s automobilem nižší třídy. Japonští mágové totiž čarují nejen s prostorem, ale i s výkonem a spotřebou.

Přestává platit, že se za rodinný automobil považuje nejméně vůz nižší střední třídy. Honda Jazz totiž předvádí, že takové nároky lze splnit i s automobilem nižší třídy. A díky čárám a kouzlům s motorem se navíc Jazz může pochlubit zároveň výkonem 61 kW a spotřebou 5,5 l na 100 km. A pokud se vám následující řádky budou zdát napsané poněkud subjektivně, je nám líto. Autor se prostě na první pohled platonicky zamiloval, a nemůže si pomoci, přestože vůz neimponuje ani akcelerací, ani výkonem. Třeba ho to přejde po prvních kilometrech za volantem, ale spíše ne...

Mnoho výrobců prohlašuje, že navrhuje automobily pro mladé, dost často jde však pouze o marketingový tah. Honda Jazz si ale na nic hrát nemusí. Přestože je o něco vyšší, než konkurenti z nižší třídy (1525 mm) a podobá se tak spíše mini MPV Mazdě Demio, rozhodně tak ale na pohled nepůsobí. Vytvořit při zmíněné výšce, délce 3830 mm a šířce 1685 mm vůz, který působí elegantně a sportovně zároveň, rozhodně není snadné, u Jazzu se to ale bezesporu podařilo. Na přídi se o pozornost diváka pere agresivně stylizovaná maska chladiče s roztomile vypoulenými tvary krycího skla předních světlometů. Znáte akvarijní rybičku nazývanou "černá teleskopka", která je jednou z mutací závojnatek? Měl jsem několik takových doma a Jazz vyhlíží stejně tak mile jako ony, jen toho podle údajů výrobce "sežere" o poznání méně. A nejspíš neplive kameny ze dna akvária proti sklu od pěti hodin ráno...

Zatímco tedy zepředu váháme mezi zařazením jazzu mezi sportovně střižené vozy a dámské nákupní tašky, profil již patří bezpochyby do té první skupiny. Krátká příď a strmě stoupající linie oken propůjčují vozu dynamický výraz, je v něm možná trochu Mercedes-Benzu A, rozhodně však designéry nelze podezřívat z kopírování. Ani zadní partie nepostrádá potřebný šmrnc, přestože na sebe nijak výrazně neupozorňuje.

Design automobilů Honda měl odjakživa nezaměnitelné rysy dané nízkým pontonem karoserie a bohatým prosklením, spolu s výrazným klínovitým profilem, značnou šířkou a malou výškou (alespoň opticky). Z tohoto schématu jen čas od času nějaký model vybočí (třeba současný Civic 5D), ale dá se říci, že snad žádná Honda svým sportovním stylem nikoho neurazí (i když je to pochopitelně otázka vkusu). Trochu jiné je to ale v interiérech automobilů s "háčkem" na kapotě. Přístrojové desky vesměs sázely na jednoduchost až nudnost, a mnohdy by si zasloužily více sportovního "flairu", aby korespondovaly s vnějšími tvary. Jako by si toho byli designéři u jazzu vědomi, a vzhledem k jeho mladistvému pojetí se nečekaně odvázali i uvnitř. Můžeme zde tedy u Hondy snad úplně poprvé (opravte mě, pokud se pletu) vidět trojici samostatných rozměrných "budíků" s hliníkovým rámečkem, vystupující z profilu přístrojového štítu. Také ovladače ventilace jsou pojaty stejně, takže jen obdélníkové ventilační otvory zůstaly z konzervatizmu japonské značky, a to nejspíš proto, aby ji nikdo neobviňoval z kopírování italského stylu. Také audiosouprava je poprvé zabudována do přístrojové desky, což však poněkud omezuje možnost volby ozvučení a jeho kvality. Také ovladače audia jsou svěží a neotřelé, sportovní image zvýrazňuje pěkně tvarovaný volant a sedadla se solidním bočním vedením.

A ptáte se, kde že se dějí ta kouzla s prostorem? Pochopitelně vzadu. Již v klasickém pětimístném uspořádání překvapí základní objem zavazadlového prostoru 380 l, což je nejen o 10 l více než u civiku 5D, ale mezi hatchbacky této třídy také bezkonkurenčně nejvíce (v průměru o 100 l), blíží se mu pouze Demio s posuvnou lavicí a objemem 330-365 l. Přitom je pro cestující vzadu dostatek místa jak pro nohy, tak pro kolena. V případě potřeby je však možné u Hondy Jazz jednoduše sklopit zadní řadu sedadel do podlahy tak, že vznikne zcela rovná plocha, a z rodinného vozu je rázem dodávka. Po tomto úkonu má prostor pro náklad objem 845 l (měřeno po spodní hranu oken), tím ale variabilita interiéru nekončí. Sklopená sedadla totiž lze vztyčit a ukotvit ve svislé poloze, a do vzniklého prostoru uložit vyšší předměty, na které by jinak byl zavazadlový prostor "nízký".

A jaké že divy se to mají odehrávat pod kapotou? Tam se ve specifikaci pro český trh nachází zážehová třináctistovka se dvouventilovou technikou (přestože vám u Hondy budou tvrdit, že čtrnáctistovka, ale 1339 cm3 se prostě ve slušných rodinách zaokrouhluje dolů), a proto Jazz spadá do kategorie nižší taxy povinného ručení. Motor má výkon 61 kW při 5700/min a točivý moment 119 N. m při 2800/min, což je, jak už bývá u Hondy zvykem, značný nadprůměr, ovšem zdaleka ne vrchol, neboť jej v tomto ohledu papírově překonávají kupříkladu jednotky Toyoty, Suzuki, ale i Daewoo. Trumfem motoru i-DSI (intelligent Dual Sequential Ignition, inteligentní dvojité sekvenční zapalování) však překvapivě není honba za výkonem, od toho má Honda jednotky VTEC a i-VTEC, ale spotřeba. Ta díky propracované konstrukci válců s dvojicí svíček v každém z nich podle údajů výrobce v kombinovaném režimu činí 5,5 l na 100 km. Právě součinnost obou svíček tento systém odlišuje od Twin Sparku u Alfy Romeo, kde obě svíčky pracují pouze ve vysokých otáčkách. Zmíněná spotřeba 5,5 l je pak obvyklá spíše u turbodieselů, nebo zážehových litrových motorů. Dá se tedy říci, že při nadprůměrném výkonu spálí Jazz značně podprůměrné množství paliva a vyprodukuje i velmi malé množství emisí. A to dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za solidních 12 s a zvládne jízdu rychlostí až 170 km/h.

Tahle honda se na vybraných trzích nabízí i s motorem 1,2 l (1243 cm3) o výkonu 57 kW při 5700/min a točivém momentu 110 N. m při 2800/min, který si v kombinovaném režimu řekne ještě o 0,2 l benzinu na 100 km méně.

Pokud jde o podvozek, ten je podle prvních informací naladěn sportovně, ostatně to se vzhledem k designu exteriéru i interiéru dalo čekat. Použitá technická řešení odpovídají poměrům v této kategorii - vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu je poněkud jednodušší tuhá náprava, která bývá tradičně dobrá na kvalitních silnicích, otázkou ale bude chování na té většině nerovných, což si však budeme moci již za měsíc vyzkoušet. Poháněna jsou přední kola, a to prostřednictvím pětistupňové převodovky s přímým řazením. Existuje však i varianta se samočinným bezestupňovým ústrojím CVT, které ale může být paradoxně sportovnější, než "manuál", a to díky softwarově předvoleným sedmi (!) rychlostním stupňům. Takovýto počet "rychlostí" zcela jistě při dobré práci s nimi umožní lépe využít potenciál čtyřválce, zvláště když lze řadit pouhým dotykem tlačítek na volantu. Dovoz této varianty se zvažuje, zatím jej tedy nelze ani potvrdit, ani vyvrátit.

Na český trh se prozatím Jazz dodává pouze s jedním stupněm výbavy, a to S, která zahrnuje mimo jiné čtyři airbagy, předpínače bezpečnostních pásů, elektrický posilovač řízení, výškově stavitelný volant, dálkové centrální zamykání, imobilizér, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka. Chybí zde však ABS a EBD, které není možné získat ani za příplatek, podle našich informací se však již plánuje i uvedení verze LS s těmito podle našeho názoru zcela zásadními prvky aktivní bezpečnosti ve standardní výbavě. Momentálně nabízené provedení stojí 422.500 Kč, což není zrovna málo, ale nízká spotřeba, neuvěřitelně praktický interiér i sportovní švih zcela jistě své zájemce naleznou.

Technické údaje
Motor 1,4 i-DSI
Druh zážehový
Zdvihový objem (cm3) 1339
Válce/ventily na válec 4/2
Max. výkon (kW/ot) 61/5700
Max. točivý moment (Nm/ot) 119/2800
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,0
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km) 6,7
Mimo město (l/100 km) 4,8
Kombinovaná (l/100 km) 5,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 3830
Šířka (mm) 1675
Výška (mm) 1525
Rozvor (mm) 2450
Rozchod vpředu (mm) 1460
Rozchod vzadu (mm) 1445
Objem zav. prostoru (l) 380/845
Pohotovostní hmotnost (kg) 1053
Rozměr pneu 175/65/R 14
Michal Fokt