Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai e-Corner dělá z parkování hračku, podívejte se na schopnosti systému v reálném světě

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Speciálně upravený Hyundai Ioniq 5 se otočí na pětníku a hravě zaparkuje téměř kdekoliv.

Společnost Hyundai Mobis, která se soustředí na vývoj nových technologií a částečně sídlí i v České republice, se před pár týdny pochlubila první ukázkou speciálního elektromobilu Hyundai Ioniq 5, v jehož podbězích se ukrývá systém e-Corner. Poprvé vůz demonstroval schopnosti pouze ve studiu, nyní však konečně vyrazil i na veřejné silnice.

Na první pohled přitom nemusí být zcela patrné, že je systém řízení tohoto vozu jakkoliv výjimečný. Bližší pohled do podběhů ale naznačuje, že nejde o klasický elektrický hatchback. V každém podběhu je totiž modul obsahující tlumič, řízení po drátu (steer-by-wire), brzdění ovládané po drátu (brake-by-wire) a elektromotor zabudovaný přímo do kola. Systém tak umožňuje ovládat každé kolo zcela nezávisle.

Video se připravuje ...

Díky tomu dokáže ukázkový Ioniq 5 předvádět kousky jako je tzv. „krabí chůze“, kdy se všechna kola natočí o 90 stupňů. Tento režim dělá z podélného parkování do stísněných prostor doslova hračku, kterou zvládne každý. Funkce „zero turn“ pak natočí přední kola směrem dovnitř a zadní směrem ven. Díky tomu zvládá vůz otočku o 360 stupňů doslova na místě, což výrazně usnadní otáčení ve stísněných prostorech.

Funkce „diagonální jízdy“ pak otáčí všechna čtyři kola o 45 stupňů, díky čemuž se může vůz jednoduše a zcela plynule vyhnout překážkám na trase. Funkce „Pivot Turn“ umožňuje natočit kola jedné z náprav, zatímco druhá zůstává stacionární. Ve videu pak vidíme, jak pohybující se záď doslova vytváří kružnici, zatímco příď zůstává na jednom místě.

Systém e-Corner je zatím ve vývoji a speciální Ioniq 5 je pouze ukázkovým vozem, který má demonstrovat jeho možnosti. Z každé další ukázky je přitom jasné, jak obrovský potenciál tato technologie má. Není tedy divu, že ji i společnost Hyundai považuje za klíčovou technologii pro elektrifikaci a autonomní řízení.

Video se připravuje ...

"Idealizujeme systém e-Corner, abychom splnili požadavky na budoucí mobilitu. Zajistíme různé typy řešení mobility na míru, která lze uplatnit v autonomním řízení a PBV, abychom upevnili naši vizi dosáhnout nových výšin jako poskytovatel platformy mobility," uvedl Cheon Jae-seung, vedoucí FTCI (Future Technology Convergence Institute) ve společnosti Hyundai Mobis. PBV je přitom označení pro zakázkově postavené vozy (Purpose Built Vehicle), určené pro obchodní účely a potřeby zákazníků.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

25. 4. 2023 23:39
Re: A co kufr?
A k čemu? Je to prezentace konceptu nového řízení/pohonu a navíc k tomu namontovaná na upraveném stávajícím autě, takže velikost kufru je k tomu irelevantní.
25. 4. 2023 22:55
To je toho …
… to měl Vaněrka, domovní důvěrník, už v roce 1982. A dokonce na Trabantu :-!
25. 4. 2023 18:57
A co kufr?
Proč neukázali o kolik se zmenšil?