TEST Hyundai Grand Santa Fe – Nejsem žádné ix
Někdejší samostatnou modelovou řadu ix55 v nabídce Hyundaie nahradila novinka jménem Grand Santa Fe. Sedmimístné SUV dostalo rozvor prodloužený o 100 mm na rovných 2,8 metru, zadní převis karoserie se natáhl o dalších 125 mm. Výsledná délka Granda 4915 mm dokonce model ix55 přerůstá, konkrétně o 75 milimetrů. Jediným aspektem, který by mohl někomu na této změně modelové politiky vadit, je proto odchod vznětového šestiválce. Místo něj má Grand Santa Fe stejnou pohonnou jednotku jako pětimístné Santa Fe – naftový čtyřválec 2.2 CRDi o výkonu 145 kW.
Vnější design prodloužené verze se výrazně proměnil. Zadní partie sázejí na konzervativnější tvary – třetí boční okno se vzdává dramaticky stoupající spodní hrany, ani cestující v třetí řadě proto nepřijdou o výhled do boku. Méně výrazný tvar zadních svítilen více ladí s americkým vkusem, USA jsou totiž pro Grand Santa Fe jedním z nejdůležitějších trhů. Změny se ale dotkly i přední části karoserie. Grand má mohutněji působící masku chladiče s jemnějším žebrováním, kompletně přepracovaný nárazník, jiný design denního svícení a také jiná zpětná zrcátka. Problematiky znalý pozorovatel proto prodlouženou verzi bezpečně pozná ze všech úhlů.
Uvnitř
Interiér rozvíjí známý fluidní styl, který se během pár let zabydlel ve všech modelech Hyundaie. Dvojice Santa Fe a Grand Santa Fe se od těch menších odlišuje ostřejšími hranami a větším množstvím prolisů, které elegantně rozbíjejí velké plochy. Kabině by prospěla větší obrazovka navigace, která se uprostřed palubní desky poněkud ztrácí, a promyšlenější panel klimatizace. Jinak ale nelze mít k interiéru výhrady.
Jediná nabízená úroveň výbavy je bohatá – je postaráno o bezpečnost (sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, varování před opuštěním jízdního pruhu), komfort (parkovací kamera, vyhřívání předních a zadních sedadel, u těch předních i odvětrávání) i luxus (vyhřívání volantu, kožené čalounění a elektricky nastavitelná sedadla). Zklamáním je, že některým tlačítkům v interiéru chybí noční podsvícení. Nezvyklým, ale vlastně docela praktickým detailem je otevírání víčka palivové nádrže na dálku páčkou na řidičových dveřích.
Prostorný interiér můžeme u takto velkého auta považovat za samozřejmost a Hyundai Grand Santa Fe rozhodně nezklame. V první i druhé řadě sedadel je místa všemi směry nadbytek, a to i přesto, že u testovaného exempláře pár centimetrů nad hlavou ubralo panoramatické střešní okno. Pochvalu zaslouží výhled z vozu a komfort usazení na sedadlech s dostatečnou oporou stehen. V třetí řadě sedadel (součást standardní výbavy) už to samozřejmě tak skvělé není, tento Hyundai ale dokáže v rozumném pohodlí odvézt i sedm pasažérů. Zavazadlový prostor se pochopitelně při plném obsazení výrazně zmenší, konkrétní hodnotu ale automobilka neudává.
Zastavme se ale ještě u prosklené panoramatické střechy. Ta v Grand Santa Fe je totiž opravdu hodna tohoto pojmenování – souvislý pás skla sahá přes celou délku interiéru od čelního skla až nad třetí řadu sedadel. Střecha je navíc rozdělena do dvou dílů a přední polovinu lze otevřít. Na druhou stranu právě velkoplošné střešní okno je pravděpodobně příčinou horší tuhosti karoserie, respektive lehkého povrzávání interiéru na městské dlažbě.
Podvozek, motor a převodovka
Dlažební kostky nesvědčí ani komfortu odpružení. Devatenáctipalcová kola se projevují hlučně a tlumiče nedokážou odfiltrovat ostřejší nerovnosti. Ve vyšších rychlostech se ovšem karta obrací, na dálnici se Grand Santa Fe předvádí jako mimořádně komfortní cestovní vůz, který se hladce nese po asfaltu. Řízení je vybaveno známým systémem FlexSteer, v komfortním nastavení ovšem posilovač neklade prakticky žádný odpor. I pro klidnou jízdu se proto hodí použít přinejmenším režim Normal a ještě lépe Sport, který nepůsobí nikterak sportovně – jen přirozeně a hladce.
2,2litrový turbodiesel je pro dvoutunové SUV adekvátním pohonem. Jeho 145 kW a 463 N.m plně odpovídá charakteru velkého sedmimístného vozu, na kdovíjaké „závodění“ to není, ale ve všech situacích je schopen sebevědomé akcelerace. Odhlučnění motoru patří k průměru, což je ale v zásadě potěšující, vzhledem k tomu, jak je zvenku tento čtyřválec hlučný.
Na rozdíl od krátkého Santa Fe je u provedení Grand jedinou nabízenou možností šestistupňový automat. Klasická měničová převodovka je laděna spíše komfortně, nebojí se ovšem držet nižší otáčky a používat přímý záběr bez prokluzu měniče. Díky tomu je spotřeba nafty umírněná, dokonce nižší, než co udává výrobce. Ve městě i na dálnici jsme dosáhli průměru 8,5 l na 100 km, přičemž ve 130 km/h motor na šestku točí zhruba 2300 min-1. Mimo město se dá dosáhnout dokonce nižší než šestilitrové spotřeby.
Závěr
Jako všestranný rodinný vůz sedmimístné Santa Fe rozhodně nezklame. Hyundai by ale mohl zapracovat zejména na komfortu tlumení a vylepšit některé detaily v interiéru. Přece jenom nejde o levné zboží, základní cena 1.199.990 Kč výrazně překonává SUV běžných značek a cena plně vybaveného vozu se dokonce dotýká hranice 1,3 milionu korun.
Nejlevnější verze modelu | 1.199.990 Kč (2.2 CRDi/145 kW Luxury) |
Základ s testovaným motorem | 1.199.990 Kč (2.2 CRDi/145 kW Luxury) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.298.890 Kč (2.2 CRDi/145 kW Luxury Executive) |
Plusy
- Ve všech směrech prostorný interiér
- Komfortní pohonné ústrojí, nízká spotřeba
- Velké panoramatické střešní okno
- Bohatá výbava
Minusy
- Komfort tlumení na rozbité vozovce
- Mimo režim Sport příliš lehké řízení
- Drobné nedostatky v interiéru
- Vysoká základní cena
Foto: Petr Homolka