Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai i-oniq: Elektrický sportovní hatchback s prodlouženým dojezdem

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Studie i-oniq ukazuje, kam se Hyundai hodlá v nejbližší budoucnosti ubírat.

Hyundai i-oniq bychom klidně mohli označit i za kupé, ale raději zůstaňme při zemi. Záď přece jen spíše odpovídá hatchbacku a navíc, této karosářské varianty se drží i samotná automobilka v oficiálních materiálech. To je v dnešní době, kdy marketingová oddělení pokládají za kupé vše od malých třídveřových aut přes supersportovní sedany až po velká SUV, docela milým překvapením.

Hlavně, i-oniq je hatchbackem sportovním, což nasvědčují tvary i jediný pár bočních dveří. Fluidní design, který výrobce z Jižní Koreje v poslední době prosazuje, je v jeho případě posunut trochu jinam. Odpůrci vyčítají současným sériovým modelům přílišnou komplikovanost, ale i-oniq vyznává poměrně čisté, dynamické a funkční linie. Hluboké prolisy na kapotě a poměrně futuristické boční, které se táhnou směrem dozadu ve dvou úrovních, dávají autu dojem svalnatosti.

Hovořit o diodách v hlavních i koncových světlech by bylo v současné době nošením dříví do lesa. Nová studie měří 4,4 m, v sériové podobě by se tudíž jednalo o zástupce nižší střední třídy. Cestující mají k dispozici komfortní prostor inspirovaný pohodlným salonkem, řidičův kokpit je ale kontrastně laděn na sportovní notu.

Co se techniky týče, i-oniq (zůstaňme u přepisu s malými písmeny) není pouhým elektromobilem, zážehový motor prodlužuje dojezd vozu. Je jím litrový tříválec, který prostřednictvím generátoru napájí elektromotor o výkonu 80 kW. Je také schopen dobíjet lithium-iontové akumulátory. V čistě elektrickém režimu i-oniq ujede 120 km, za podpory benzinové jednotky se jeho akční rádius prodlouží až na 700 km, přičemž do ovzduší vypustí každý kilometr pouhých 45 g CO2. Benzinová jednotka tedy s největší pravděpodobností funguje jen jako range extender.

Allan Rushforth, viceprezident a výkonný ředitel společnosti Hyundai Motor Europe, k nové studii poznamenal: Koncept i-oniq byl vytvořen s cílem ukázat nové myšlení značky Hyundai. Má odvážný design interiéru a exteriéru, který vybízí k zamyšlení nad budoucími automobilovými možnostmi, a poháněcí ústrojí ukazující jeden ze způsobů, jímž bychom mohli pohánět budoucí automobily.

Hyundai i-oniq bude představen na tiskové konferenci automobily na autosalonu v Ženevě 6. března 2012 v 9:45 h.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
2. 3. 2012 00:24
Re: Rushforth a jeho parta
Ahoj bullocku. Jak to s designem Hyundaie dopadne, těžko říct, samozřejmě. Mě v téhle chvíli zaujalo, že Rushforthovy a Bürkleho ambice se výhodně doplňují, takže to může být silný tandem. První chce být nejúspěšnější manažer Hyundaie a ty ostruhy získat přes Evropu, druhý chce mít volné ruce pro své nápady a nemuset se o ně přetlačovat s doteď dominantním americkým centrem, ani se chodit zpovídat do Koreje, jaká žebra smí dát na chladič. Jestli tam někde v těch dvou je potenciál změny k nové kvalitě, tak teď je asi ten správný okamžik. -- Výslovnost? Nošovický marketing se s tím svým vysvětlením fakt vyznamenal, hotový Pat a Mat. :-)
1. 3. 2012 20:36
Re: Rushforth a jeho parta
Zdravím, Patriku.
Souhlasím, že jeden pohled nestačí. Ovšem trochu se obávám, že po éře výrazného až řvoucího fluidního designu přijde celkem příjemný, konsolidovaný ale až trochu neosobní design... :-| A ani ta nejsprávnější výslovnost názvu značky to myslím nespasí.
1. 3. 2012 17:07
Rushforth a jeho parta
Zřejmě společný projekt Rushforth-Bürkle, který má přinést sportovně laděný hatchback (případně "sport sedan") s evropskou DNA, vhodný do portfolia evropské sekce Hyundaie. Veloster se svým americkým světonázorem se ukazuje jako pro Evropu v nejlepším případě silně kompromisní - a kompromisy Rushforth pro své ambice na evropském trhu rozhodně nepotřebuje. Odpovídá to i nedávnému rozdání karet mezi Krafcikem (US Hyundai) a Rusforthem - první chce v US klást důraz na crossovery, druhý v Evropě na hot hatche. Design exteriéru je zatím jen nahozený, ale ukazuje snahu zbavit se bujaré nepřehlednosti a zjednodušit výrazivo na základních pár prvků, a to je pro stabilizaci identity značky nadějné. Uvidíme, až dorazí pohledy z dalších úhlů.
Avatar - Pekelná Micinka
1. 3. 2012 14:47
Re: (OT): preco?
Níže jsem příspěvek dokončil, sorry.
Avatar - Pekelná Micinka
1. 3. 2012 14:43
Re: (OT): preco?
A není problém v tom, že by se tak ušetřilo málo paliva, resp. emise by výrazně neklesaly, protože takový agregát by musel běžet podstatnou část jízdní doby, navíc baterky by se musely vozit stejně. U dieselových lokomotiv dnes převažuje použití el. přenosu výkonu z mnoha praktických důvodů. které u osobního auta nenastanou. Ta koncepce přímého přenosu má zřejmě takové vlastnosti, že se nevyplatí. Auto s bateriemi může část cesty strávit jízdou jen na baterky a když je to nutné, zasáhne spalovací motor, k čemuž potřebuje mechanické spojení s koly. Auto jen na baterky zase těží z levné energie ze sítě a jednodušší mechanické části. Auto s agregátem bez mechanického spojení spalovacího motoru s koly musí vézt velkou nádrž na palivo pro spalovací motor, baterky (na vyrovnávání spotřeby, rekuperaci atd.), musí mít dostatečně silný (roste hmotnost a spotřeba) spalovací motor i generátor (hmotnost), aby vyrobil dostatečné "množství" okamžitého proudu, asi také silnější el.motory, které musí splňovat jiné a často i složitější požadavky, než motory v elektřinou hnaných drážních vozidlech. Takže to co se ušetří na spojce a dalších věcech, se zase promítne jinde, přičemž spolehlivost bude zpočátku nižší, už třeba i kvůli zkušenostem servisů a náklady na vývoj vyšší, vč. třeba školení těch servisáků atd.