Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i10: První jízdní dojmy

Jiří Baborský
Diskuze (94)
Patří do nejmenší a nejlevnější automobilové kategorie, ale snaží se to nedat na sobě znát. Žádná do očí bijící úsporná opatření, dospělá výbava a důstojný jízdní projev dělají z nového hyundaie zajímavou volbu do města a okolí.

Nová generace nejmenšího hyundaie se nechce spokojit s úlohou „toho nejlevnějšího“. Svou roli bere vážně a dospěláckými manýry zdařile maskuje příslušnost k segmentu A. Příklad? Na rozdíl od trojčat – kolínských (Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo) i těch bratislavských (Škoda Citigo/Seat Mii/VW Up!) – v nové i10 nenajdeme odkryté plechy ani jiné okaté ekonomické ústupky typu výklopná zadní okénka nebo stahování okna spolujezdce tlačítkem pouze na jeho dveřích. V tomto ohledu jde o plnohodnotné auto.

Nový Hyundai i10 bere za samozřejmost šest airbagů, ESP a monitorování tlaku v pneumatikách, podrobnější specifikace se dozvíme až po nacenění pro český trh. Kdy, to přesně nevíme, ale prodej odstartuje ještě letos a podle zvyklostí bude doprovázen pětiletou zárukou.

Výroba probíhá společně s větší řadou i20 v tureckém Izmitu, jak jsme se ale na vlastní kůži přesvědčili, předsudky o kvalitě provedení nejsou namístě. V souladu se zvyklostmi uvažovaného segmentu převládají v interiéru tvrdé plasty, působí však hodnotně, jsou prosté zápachu a jejich slícování zaslouží uznání. Celkově jsme měli z pobytu uvnitř příjemný pocit, snad jen na výplni zadních dveří je černého plastu až moc. Důležitější však je, že se do každých dveří vejde velká lahev a odkládacích prostorů je po interiér všeobecně dost.

Nešetřilo se ani v případě sedadel. Ta přední jsou královsky dimenzovaná, opěradla nám sahají až nad ramena a potěší i dlouhý sedák. Figurant na fotkách měří 178 cm a „za sebe“ se usadil s dostatečnou rezervou na délku i výšku. Samozřejmě je potřeba počítat s tím, že se v malém voze sedí blíž dveřím, není to však nijak omezující – však také i10 na šířku nabrala citelných 65 mm. Solidní prostornost korunuje dobře přístupný kufr o objemu 252 litrů, tedy stejně velký, jako má citigo a spol.

Ani v pohybu nás nový prcek nepřestal překvapovat. Zaujalo nás velmi dobré odhlučnění obou nabízených motorů z moderní generace Kappa, což obzvlášť potěší u litrového tříválce. Jeho charakteristický zvuk do 4000 otáček skoro nevnímáte, ani pak ale neruší. Jedním z opatření vedoucích k tichému a klidnému běhu je přesazení klikového hřídele o 11 mm. Jak litr, tak o dvě deci větší čtyřválec se mohou pochlubit variabilním časováním všech ventilů, což se projevuje v příjemné pružnosti. Ani tříválec (49 kW, 94 N.m) se v kopcích neztratil, dvanáctistovka má ale dost navrch – o třetinu větším točivým momentem (120 N.m) a výkonem 64 kW, který přijde vhod při častějších výletech mimo město. Spotřeba do šesti litrů byla vlastní oběma agregátům i na členité testovací trase, kde jsme auta navíc nešetřili.

Pětistupňová manuální převodovka (měničový automat za příplatek) má delší dráhy, při běžném jízdním stylu ale řadí hladce, zlehka a tiše. K delší životnosti jí pomáhají karbonem potažené synchronizační kroužky. Až když jsme začali předjíždět a museli měnit stupně rychle, začala páka v kulise trochu zadrhávat a cvakat.

Široká a nízká stavba vozu (proti předchůdci je nižší o 40 mm) se podílí na solidní stabilitě v zatáčkách, celkově jsou jízdní vlastnosti důstojné a bezpečné, jen řízení by mohlo být méně gumové. ESP zasahuje brzy a citlivě, podvozek nedostane prostor k žádným

vylomeninám.

Jízda je celkově tichá a pohodlná. Výmolů na Sardinii moc nepotkáte, ale dali jsme si tu práci a proti předchůdci musíme konstatovat výrazný posun. Například Škoda Citigo je ale ještě o něco plavnější, hyundai si na krátké nerovnosti víc bouchne.

Podvozková platforma vychází z koncernového sourozence Kia Picanto, jak jsme se ale doptali, prakticky každý článek skládanky byl přepracován. Ve srovnání s předchůdcem představuje hlavní změnu uložení zadních tlumičů. U minulé i10 ležely šikmo pod úhlem 45°, nyní stojí kolmo k asfaltu, což prospělo jízdním vlastnostem i pohodlí.

Skoro teď nezávidíme většímu modelu i20. Jestli nasadí vydařený i10 dobrou cenu, může to bráškovi pěkně zavařit.

Motory pro Hyundai i10Benzin Benzin/LPG
Motor 1.0 CVVT 1.25 CVVT 1.0 CVVT
Zdvihový objem (cm3) 998 1248 998
Počet válců/ventilů 3/12 4/16 3/12
Výkon (kW při ot./min) 49/5500 64/6000 49/6200
Točivý moment (N.m při ot./min) 94/3500120/4000 90/4500
Převodovka 5° man 4° aut 5° man 4° aut 5° man
Největší rychlost (km/h) 155 145 171 163 149
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 14,9 (15,1*) 16,8 12,3 13,8 15,2
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,7 (4,3*) 6,0 4,9 6,2 -
* ekoverze BlueDrive

Plusy

  • Atraktivní design
  • Kvalitní zpracování
  • Prostornost, velký kufr
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Velká a pohodlná sedadla
  • Pružné a úsporné motory
  • Velmi dobré odhlučnění

Minusy

  • Tvrdší na nerovnostech
  • Na hrubém asfaltu hlučnější podvozek
  • Delší dráhy řazení
  • Volant nelze nastavit podélně

Jiří Baborský
Diskuze (94)
Avatar - vosicky.senior
5. 10. 2014 12:57
Re: jedna z pravd o Hujdě....
hnujdaj je jak severokorejský koncentrační tábor, založen na najivitě absolventů a zastrašování, však také ty výrobky podle toho vypadají. To raději Ladu než toto
1. 11. 2013 14:26
Re: Sesadí citigo
Záleží, čemu říkáš sesadit a co má být ten trůn.
Jsou lepší miniauta než Citigo i než i10, jsou i horší, u některých se můžeme hádat, které je lepší nebo horší.
Nějak tak vypovídající jsou snad jen čísla prodeje - ne o kvalitě auta, ale o ochotě lidí dát za nějakou káru nějaké peníze.
A Citigo u nás zůstane nejprodávanější, protože je to Škodovka. Ne kvůli kvalitě nebo ceně (i když třeba cenu vyloženě mimo si nemůžou dovolit ani oni).
27. 10. 2013 23:39
Re: Ovšem...
Este pridam hnusny chudobny interier ala S120 a drhnuca prevodovka uz na predvadzacom aute.
27. 10. 2013 19:18
Re: Připravit, pozor, PAL....zase vedle
Klames, nikde v prvom prispevku nespominas, ze hodnotis iba zadok. Do hlavy ti nikto nevidi a veta "Takže resumé - dobrý pokus, něco se asi prodá, ovšem krále třídy všichni dobře známe" urcite iba o zadku nehovori.
Si taky pomyleny Vwanatik.
27. 10. 2013 19:09
Re: Sesadí citigo
To je jedine tak jasny nezmysel.