Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai i20 1,2 vs. Opel Corsa 1,2 – Dva z jednoho města

Ondřej Láník Ondřej Láník 3. 3. 2011 • 19:09
29
38
Zobrazit náhledy (29)
Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20
Vývojové centrum v Rüsselsheimu nemá jen Opel, ale taky Hyundai. Dva týmy konstruktérů vytvořily v mnoha ohledech podobné vozy. Náhoda? Radíme, který vybrat.

Český trh je sice nadšen cenami aut v nižší střední třídě, ale s přechodem rodinné klientely mezi “dospělá auta“ konečně vzniká i poptávka po druhých autech do rodiny.

Obvykle nesmí stát o mnoho více než čtvrtmilion, měla by mít klimatizaci, rádio s CD a MP3 přehrávačem a celkem slušnou bezpečnostní výbavu. Cenovým limitům vyhoví obvykle jen základní motor malých modelů, v lepším případě čtyřválcový.

Právě tak jsme vybírali dva modely do dnešního duelu.

Karoserie – Klony útočí

O tom, který z vozů je originál, není třeba dlouho přemýšlet. Opel svou Corsu představil v roce 2006, zatímco Hyundai íčkovou dvacítku ukázal světu až v polovině roku 2008.

Na první pohled je zřejmé, že mnoho detailů, nebo snad celých tvarových skupin Hyundaie silně připomíná řešení použitá na Opelu. Za vše ukažme na obdobně koncipovanou příď, téměř totožný C-sloupek a podobně uspořádanou záď. Ale co, okem běžného uživatele se jsou si dnešní auta stejně podobná jako vejce vejci, a tak toto ”následování vzoru“ možná už nikoho nevzrušuje.

Designová inspirace je jedna věc, praktické řešení zvenku velmi malé, ale uvnitř relativně velké karoserie, pak druhá. S překvapením konstatujeme, že z lehce futuristického konceptu Corsy odvodil Hyundai trochu praktičtější řešení A-sloupků, takže i20 možná nemá mezi posádkou a čelním sklem tolik volného místa, ale výhled šikmo vpřed je v korejském hatchbacku lepší!

Podlaha v zadní části í-dvacítky je téměř rovná na rozdíl od vysokého tunelu v Corse. Tedy další body k dobru.

hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty
 

Neobvykle řešený A-sloupek Corsy zásadně ovlivňuje nejen výhled, ale i rozměry předních dveří. Ty se totiž v přední části nemusí omezovat sklonem čelního skla, a tak po otevření zůstává v Corse opravdu velký vstupní profil.

I když je tvar druhých dveří Hyundaie i Opelu podobný, ne-li identický, snáze se nastupuje na zadní sedadla Hyundaie. Nemusíte se tolik omezovat díky většímu vstupnímu otvoru a jednodušší nástup (a výstup) podporuje i vysoko (40 cm nad podlahou) umístěný zadní sedák v i20.

Hyundai má větší plochu vnějších zpětných zrcátek, Corsa se může pochlubit alespoň náznakem otěrových lišt na náraznících. Mírně vyšší standard Opelu dokládají dražší aero-stěrače.

Interiér – Prostor vs. kvalita

Stačí jeden letmý pohled do interiéru a jste doma v hledání odpovědi na otázku, kde se u Hyundaie šetřilo. Přístrojová deska, výplně dveří i potahy sedadel Hyundaie zřejmě vydrží věčnost, ale život s nimi bude trochu jednotvárný a pro leckoho možná i smutný.

Jak se to dělá v roce 2011, ukazuje modernizovaný interiér Corsy. V tomto konkrétním provedení je spíše decentní, než mladistvě rozpustilý, ale kožený potah věnce volantu je příjemný na dotek (působí opravdu jako kůže), sedadla jsou potažena příjemnou tkaninou a když si chcete opřít loket o připravený výstupek na dveřích, nebolí vás po prvních pěti minutách tak, jako v í-dvacítce. Jsou to drobnosti, ale ty dělají celek nejen v kategorii do 250 tisíc Kč.

hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty
 

Možná jste po dvou odstavcích nabyli dojmu, že interiér Hyundaie nestojí za řeč, ale není tomu tak. Sedadla sice mají uměle, až nepříjemně působící potah, ale samotné bohaté tvarování a tuhé výplně budou hlavně sportovněji zaměřeným řidičům imponovat. Pokud vyznáváte klasické hodnoty a chcete zacházet s užitnou technikou jak se má, oceníte teploměr chladicí kapaliny v i20. Opel se tohoto detailu před lety vzdal. Lépe čitelné jsou v Hyundai i20 i budíky s jednodušší grafikou ciferníků.

V čem je lepší Opel? Jednoznačně v poloze za volantem! Všestranně seřiditelný sloupek volantu v kombinaci s výškovým nastavením sedadla otvírá řidiči Opelu obálku pozic za volantem, jejíž velikost by mohly závidět leckteré hatchbacky nižší střední třídy. Ať už nastavíte volant a sedačku jakkoliv, volant máte stále hodně blízko tělu a na pedály při tom snadno dosáhnete. Je z toho nečekaně sportovní posaz, výrazně odlišný od konvenčního sedění za volantem Hyundaie.

hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty
 

Zavazadelník – Využitelnost vs. objem

Oba vozy se nemají za co stydět. Hyundai konkuruje objemy 295/1060 l těm nejlepším hodnotám ve třídě, Corsa je v základním rozměru jen o málo horší (285/1100 l). I tady rozhodují detaily.

Na první pohled je zřejmý odlišný kvalitativní standard zavazadelníkového čalounění a sofistikovanější přístup Opelu k možnostem využití nabídnutého objemu.

V kufru Hyundaie se nejvíce projevuje minimalizace výrobních nákladů - čalounění není přesně vyrobeno, ani uchyceno, objem je sice výborný, podobně jako šířka zavazadelníku (1100 mm), ale jakmile potřebujete kufr rozdělit nebo nějákou drobnost uchytit, jste v problémech. Po sklopení opěradel vzniká velký schod, výška prahu nad vozovkou je úctyhodných 690 mm.

Zavazadlový prostorHyundaiOpel
Základní objem [l]295285
Maximální objem [l]10601100
Nejmenší šířka [mm]1100960
Výška po kryt [mm]500530
Nejmenší délka [mm]580620
Délka po sklopení sedadel [mm]11601120
Výška prahu nad vozovkou [mm]690665

Kufr Opelu je pečlivě čalouněn, po stranách jsou uzavíratelné schránky a za 2.400,-Kč dostanete praktické falešné dno. Můžete jej využít pro vyrovnání podlahy po sklopení opěradel, nebo jako horizontální přepážku, která oddělí větší objem nahoře od menšího dole.

hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty
 

Motor – Nepodceňujte je!

Od skromného objemu nikdo nečeká nic světoborného, ale jsme přeci jen v malých autech, kde by měl malý motor stačit. A taky že stačí.

Hyundai překvapuje i téměř 3 roky po premiéře výborným čtyřválcem kappa 1,2 l. Dává sice jen 57 kW, ale točivý moment 119 Nm předčí německého rivala. Ještě důležitější je ale momentová charakteristika a taky to, jak se povedlo sladit možnosti motoru s převodovými poměry pětistupňové převodovky. V obou disciplínách je Hyundai lepší. Motor je při běžné jízdě tichý a živě reaguje na stlačení plynového pedálu už v nízkých otáčkách. Na dálnici točí ve 130 km/h standardních 4000 min-1, ale překvapí vás kulturou chodu a schopností překonávat i větší dálniční stoupání bez potřeby řazení nebo ztráty rychlosti.

Opel prodloužil převody, co to šlo a výsledkem je ve srovnání s Hyundaiem objektivně slabá jízdní dynamika i subjektivně líný projev motoru ve městě i mimo něj. Rozjezdy s dlouhými převody jsou těžkopádné, tam kde motor í-dvacítky radostně letí do otáček, tam se výkonnější čtyřválec Opelu trápí. Ve 130 km/h se ručka otáčkoměru sice zastaví už na 3700 min-1, ale předpokládá se, že budete připraveni hodně řadit. Už při prvním náznaku kopce Corsa ztrácí rychlost, čemuž lze předejít pouze podřazením na čtyřku. Vše v tomto odstavci uvedené se vylepší, když zůstanete u kratšího stálého převodu. Ano, Opel dává na výběr mezi krátkými s dlouhými převody! V případě dvanáctistovky je pro běžný život s Corsou lepší volbou kratší verze…

Ceny a výbava [Kč]HyundaiOpel
Modeli20 1,2 16VCorsa 1,2 16V
VýbavaInclusive PlusEnjoy
Základní cena219.900,-254.900,-
Čelní airbagySS
Boční airbagyS3.750,-
Hlavové airbagyS22.500,-*
ABSSS
Stabilizační systém15.000,-8.000,-
Manuálně regulovaná klimatizaceSS
Automaticky regulovaná dvouzónová klimatizaceN16.500,-
Autorádio s CD a MP3S3.000,-
Metalický lak9.000,-11.000,-
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Elektricky ovládaná okna vzaduNN
Elektricky ovládaná zrcátkaS3.000,-
Palubní počítačSS
* - v sadě s další výbavou

Opel se sice (s dlouhým stálým převodem) má umět rozjet až na 175 km/h, zatímco i20 končí na 165 km/h, ale u tohoto druhu automobilu opravdu více využijete hbitou akceleraci na semaforech, v níž Hyundai jednoznačně dominuje.

V praxi je Hyundai nepatrně úspornější než Opel. Na dálnici si řekne o 7,5 l/100 km (Opel 7,7 l/100 km), úsporná jízda s průměrem 100 km/h znamená u Hyundaie odběr 5,7 l/100 km a u Opelu 5,9 l/100 km. Pokud měla Corsa stejně úzké pneumatiky jako i20, není vyloučeno, že by nakonec byla úspornějším z této dvojice.

Spotřeba palivaHyundaiOpel
Rychlost 100 km/h [l/100 km]5,75,9
Rychlost 130 km/h [l/100 km]7,57,7

Jízda – Německý Hyundai vs. francouzský Opel?

Jestliže máte podvozky korejských aut spojeny s houpavou, až nebezpečnou měkkou charakteristikou, všechny dosavadní zkušenosti zahoďte. Hyundai ladili inženýři z Rüsselsheimu, a tak jízda v i20 působí dost německy. Podvozek je velmi tuhý, takže kola se na dobrém povrchu ukázkově drží zvolené stopy, ale na nerovném povrchu bohužel nezvládají sledovat precizně terén a zejména na sérii hrbolů hrozí odskočení. Velkou radost z této charakteristiky nemá ani posádka, která tuhý podvozek vnímá jako málo pohodlný. Když zůstanete u standardních 14palcových kol, dá se tuhost pružin Hyundaie přežít, přechod k větším průměrům kol ale tuto vlastnost dále zvýrazní.

Podvozek Corsy působí harmoničtějším, až francouzsky komfortním dojmem. I když na testovaném autě byly 16palcová kola s mnohem nižšími pneumatikami, jízdní pohodlí na špatné silnici bylo výrazně lepší v Opelu. Corsa výborně tlumí nerovnosti, její karoserie působí tužším dojmem. Podstatně širší pneumatiky přispěly k jistějšímu pocitu při brzdění i ovladatelnosti v zatáčkách.

Hyundai vylepšil elektrický posilovač řízení proti prvním vozům s tímto motorem. Volant klade větší odpor než dříve a generuje realističtější odezvu. Řízení v Corse je přesto trochu lepší. Volant má mnohem větší rozsah seřízení, sedí se za ním výrazně sportovněji, je lépe po ruce. Kožený potah působí důvěryhodně, ve srovnání s příplatkovými volanty u i20.

Cena – Nedejte na první dojem

Hyundai nabízí model i20 1,2 (57 kW) se slušnou výbavou už za 219.900,-Kč. Opelova nabídka začíná na 233.900,-Kč, ale za výbavově bližší stupeň dáte 254.900,-Kč. Ani jeden z uvedených příkladů nemá tak zvaně „kompletní výbavu“. Dovozci jsou pod tlakem cenové konkurence, a tak škrtají, kde to jen jde. Záleží pak na zákaznících, co je pro ně podstatné.

Ani jeden z konkurentů nemá standardně ve výbavě stabilizační systém. U Opelu je příplatek nižší (8.000,-Kč), ale smutnou skutečností je, že ani pak nedostanete do vozu okenní airbagy, které má Hyundai standardně (!).

Opel vychází v základní ceně dráž. Připlácí se i za položky, které Hyundai má již v ceně. Pokud ale chcete dobře vybavený malý vůz, včetně různých vychytávek, musíte k Opelu. Seznam příplatkových položek u i20 je orientován přísně prakticky. Opel nabízí unikátní nosič kol v zadním nárazníku (+15.000,-Kč), vyhřívaný volant nebo automatickou klimatizaci. Cena pak ale letí vzhůru, k čemuž není český zákazník v této třídě obvykle svolný.

Závěr

Celkově lepší mix vlastností má jméno Opel Corsa. To není velké překvapení, vždyť tato značka vyrábí podobná auta desítky let a to se někde musí projevit. Malý Opel exceluje v podvozkovém duelu, kvalitativním dojmu z interiéru, poloze za volantem a variabilitě zavazadelníku. Dokáže být v mnoha ohledech praktičtější a je promyšlenější, na což mnohdy přijdete až při používání auta v každodenním provozu. Je dražší a dokáže být i stylovější než Hyundai. Zarážející je v roce 2011 absence bočních airbagů v běžně prodávaných levnějších verzích…

Druhé místo není v tomto případě prohra! Hyundai má lepší motor s živou odezvou ve městě, kultivovaným chodem a nízkou spotřebou. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, ale podvozku schází pohodlí, které v Corse dostanete, aniž by to bylo na úkor ovladatelnosti v krizových situacích. Češi zvyklí na velké interiéry malých aut z Felicií a Fabií budou prostor v i20 milovat. Hodně místa je vpředu, vzadu i v kufru! Hyundai už není špatným autem jako kdysi, ale cenová hladina zůstává velmi nízko. S lepší bezpečnostní výbavou je o desítky tisíc levnější než Corsa, což je pro hodně Čechů v této kategorii klíčová informace. Rozumíme tomu.

hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty hyundai opel testy malevozy srovnavacitesty
 

Hyundai i20

Plusy

  • Výborný motor s dobrou dynamikou, tichým během a nízkou spotřebou
  • Velký interiér i zavazadlový prostor
  • Dobrá bezpečnostní výbava
  • Nízká cena
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • Tvrdý podvozek, nepohodlné odpružení, horší tlumení nerovností
  • Jednodušší struktura ceníku, omezené možnosti individualizace
  • Laciné materiály v interiéru
  • Méně přesné řazení

Opel Corsa

Plusy

  • Vyvážené nastavení podvozku, komfort při běžné jízdě, ovladatelnost když to potřebujete
  • Sportovní poloha řidiče za volantem, velké rozsahy seřízení volantu i sedadla
  • Vysoká kvalita materiálů i úroveň zpracování
  • Lepší variabilita zavazadelníku

Minusy

  • Slabá jízdní dynamika kvůli dlouhým převodům
  • Absence bočních airbagů v základní výbavě
  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Absence teploměru chladicí kapaliny
  • Vyšší cena

Témata
Model Hyundai i20 1,2 Opel Corsa 1,2
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248 1229
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 57 / 6000 63 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 119 / 4000 115 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9 14.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.3 / 5.1 6.5 / 4.2 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 295 / 1060 285 / 1100
Objem nádrže (l): 45 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 970 / 545 1084 / 521
Rozměr pneu: 175/70 R14 195/55 R16
Hyundai i20 1,2
Opel Corsa 1,2
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3940 3999
b) šířka (mm): 1710 1737
c) výška (mm): 1490 1488
d) rozvor (mm): 2525 2511
e) rozchod vpředu (mm): 1505 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1503 1478
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1010 810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870 650 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 970
k) šířka vpředu (mm): 1390 1400
l) šířka vzadu (mm): 1390 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510 500
délka sedáku vzadu (mm): 500 490
výška opěradla vpředu (mm): 640 640
výška opěradla vzadu (mm): 610 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - Nerez
7. 11. 2011 21:33
Re: 1.2 v Corse NEBRAT!
To není problém motoru, ale převodovky. V článku máš jasně napsáno, že si můžeš vybrat krátké nebo dlouhé zpřevodování.
8. 3. 2011 14:07
1.2 v Corse NEBRAT!
S hodnocením motoru v článku naprosto souhlasím. Z malých 1.2 motorů co jsem vyzkoušel je ten v Opelu bez přehánění hrůzostrašný. Odezva na pokyny plynového pedálu téměř neexistujete. Při rychlém prošlápnutí plynu na podlahu se otáčky z neutrálových dostanou cca o 200 výš. Každý si umí představit že meziplyn je tabu, práce se spojkou při rozjezdech totální katastrofa (pro nohu zvyklou na motor a ne takovýto "setrvačník"). Zapomeňte na to že když řadíte, otáčky padají dolů naproti otáčkám následujícího kvaltu. Tady i když se budete snažit ubírat plyn ještě před vyšlápnutím spojky, otáčky si stejně poskočí nahoru. A doba než se motor uklidní a začnou opět padat, tak to bych stihl v normálně fungujícím motoru 3x. Bez přehánění. Takže buď budete jezdit jako autobusák, nebo vás ty otáčky při záběru kvaltu budou pokaždé tahat než se spojka chytne na 100%.

Jedním slovem, nerozumím jak do tak celkově slušného auta můžou dávat takový motor. Před pár lety jsem existenci motorů 1.0 a 1.2 nemohl pochopit vůbec, dnes už to beru jako realitu, ale probůh této 1.2, setrvačník rozměrů terče na šipky a mapování jednotky tady v Corse je horší než špatné.
Avatar - gld
6. 3. 2011 15:12
Re: Tesil útočí...
Napriek ťažším prevodom corsa točí pri 130 km/h iba o 300 otáčok menej...to ani zďaleka nevyrovná nižšiu dynamiku a nutnosť podraďovať na štvorku aj pri pohľade na kopec..
Avatar - gld
6. 3. 2011 15:09
Re: Objektívne porovnanie
i20 to zabíja nelogickým nastavením podvozka. Asi im niekto nabulíkal, že európske auto musí mať podvozok tvrdý ako diamant..vôbec to nechápem. Podobne "zabitá" je aj kia soul, venga a ďalší noví kórejci.

Z testu mi ako lepšia ponuka jednoznačne vyplýva i20, ale v konečnom dôsledku by som radšej bral corsu s krátkymi prevodmi.
4. 3. 2011 17:01
Re: Objektívne porovnanie
Mam skusenost s oboma a nevahal by som si vybrat I20. Uznavam, ze interier je nic moc, ale to je asi moj problem lebo v podstate sa mi nepaci v ziadnom aute z tejto triedy, teda ani v Corse. Co sa tyka motora, ta 1.2 je uplne perfektna, naozaj radost s nou jazdit a podvozok je tiez super. 6 airbagy, dobra vybava, perfektna cena... Nevidim dovod volit Corsu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku