Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 1,6 CRDi AT – Jak jezdí na naftu?

Diskuze (156)
i30 s motorem 1,6 GDI je výborná, cestovním ideálem by ale přece jen měl být dieselový motor a automat.

Hyundai i30 s benzinovým motorem 1,6 GDI nám bude v dlouhodobém testu dělat společnost až do konce léta. V redakční garáži rozhodně nezahálí a každý měsíc mu přibudou na tachometru nějaké ty dva tři tisíce kilometrů.

Všichni v redakci proto mají s i30 už slušné zkušenosti. A pravidelní čtenáři Auto.cz už o nové i30 také leccos ví, objevila se totiž zatím ve čtyřech testech:

Dosud jsme testovali Hyundai i30 ve verzích:

Díky tomu je test dieselového motoru tím nejlehčím možným úkolem. Prostě na týden přesedneme do jiného auta a budeme pozorovat, co všechno funguje jinak. Vezměme to ale hezky postupně od rozdílů viditelných, až k těm technickým, které jsou oku většinou skryty, ale při jízdě se projeví.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni

Design

Od pohledu jsou dieselový a benzinový vůz jeden jako druhý. Jistě, liší se barvou a dieselová i30 (na fotkách ta hnědošedá) má navíc panoramatické střešní okno s posuvným předním dílem. Jinak se ale hraje na maximální diskrétnost: žádné označení motoru na zádi, žádné přídavné průduchy, které by vyžadoval dieselový motor, a také žádná koncovka výfuku. Bez ohledu na motorizaci ji i30 vždy cudně skrývá za nárazníkem.

Vůz určený pro novináře je pochopitelně vyšperkovaný, jak nejvíc to jde. Příplatkový paket Premium přidává 18palcová litá kola, která zajímavě kombinují leštěné a lakované plochy, chromovanou masku chladiče a kliky dveří, xenonové světlomety nebo diody pro denní svícení.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni

Uvnitř jsou rozdíly proti 1,6 GDI právě tři: již zmíněné střešní okno – elektricky posuvné a s elektricky ovládanou roletkou, samozřejmě jinak cejchovaný rychloměr a nakonec jiná barva čalounění. Béžové provedení interiéru lze zvolit bez rozdílu motorizace na všech třech úrovních: látkové, kombinované i kožené, jako zde. Se světlými sedadly přichází i světlá spodní polovina palubní desky a výplní dveří.

Koberce, prahy dveří i středový tunel ale zůstávají nadále černé. Se světlým interiérem proto zákazník získá dojem většího prostoru (ne že by na tom byla i30 špatně, ale takový detail na vzdušnosti přidá) bez otravného rizika ušpiněné podlahy při každém nastoupení. A černé zůstává i čalounění zavazadlového prostoru.

Motor

Čtyřválec 1,6 CRDi tvoří u Hyundaie jádro nabídky dieselových motorů. S výkonem 94 kW byl svého času nejsilnějším turbodieselem dané objemové kategorie, dnes je výkonová špička jen o kousek dál – 1,7 CDTI od Opelu a 1,6 dCi od Renaultu mají až 96 kW, technicky spřízněný 1,7 CRDi z Hyundaie i40 dokonce rovných 100 kW.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni Ti opravdu nejlepší ale neohromují tabulkovými parametry. Místo toho vyladili motor pro bezproblémový zátah napříč otáčkami a nízkou spotřebu – ano, řeč je o 1,6 MultiJet od Fiatu a 1,6 TDI od Volkswagenu. Motor od Hyundaie za touto elitní dvojicí o něco zaostává, je takovým lehkým nadprůměrem.

Přednosti 1,6 CRDi jsou ale jinde. Vyniká kultivovaným chodem, i když samotné odhlučnění motoru by mohlo být lepší. Zvuky, které dieselový čtyřválec vydává, ale nejsou nepříjemné. Relativně užší spektrum otáček, kdy je motor při síle, pak dokáže beze zbytku zužitkovat spojení s automatickou převodovkou.

Převodovka a spotřeba

Automat je dnes obvyklý – šestistupňový s hydrodynamickým měničem. Ovládá se pákou, populární pádla mu chybí a manuálně se řadí na straně odvrácené od řidiče, navíc obráceným schématem (podřazování k sobě). V zásadě to ale ničemu nevadí – jak jsme se přesvědčili u automatu od Hyundaie už několikrát (např. v dieselové ix35 nebo i40), převodovka pracuje nejlépe v plně automatickém nasazení.

Chybí sportovní režim, místo něj je na palubní desce ukryté tlačítko active ECO. S ním jsou reakce motoru utlumeny a převodovka se chová rozvážněji. Výkon na dálnici je omezen tak, že auto ve stoupáních prakticky dosahuje (plně postačujících) 140 km/h. Smyslem této funkce, kterou známe už z korejských SUV, je pomoci řidiči držet využívání možností motoru, resp. spotřebu nafty v rozumných mezích.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni

V kontextu dieselové konkurence představuje automat solidní standard. Komfortem překonává dvouspojkové převodovky, přitom rychlost řazení patří mezi automaty k tomu lepšímu. Ze světa automatů však přebírá relativně vyšší spotřebu.

Nakonec to připouští sama automobilka, když automatu přiznává o třetinu vyšší kombinovanou spotřebu, než jakou má stejný motor s manuální převodovkou. Konkrétně ve městě se reálná spotřeba drží v rozmezí 7 až 8 litrů. Na dálnici jsme odečetli 6,9 l/100 km (při 130 km/h motor točí 2800 min-1) a při stokilometrové rychlosti 4,8 l/100 km a 2100 min-1. S manuální převodovkou by tedy 1,6 CRDi mohl být opravdu úsporný.

Podvozek

Hodnotit podvozek u již testovaného auta? Ano, mezi různými motory zpravidla bývají rozdíly a i30 není výjimkou. Důvod je jasný – turbodiesel je o 100 kg těžší než motor 1,6 GDI a automat přidává dalších 20 kg.

A vyšší hmotnost je dobře znát. Prospívá stabilitě v podélném směru i v zatáčkách, samozřejmě za cenu dřívějšího nástupu nedotáčivosti při rychlé jízdě v zatáčkách. Ovšem zrovna v odolnosti proti nedotáčivosti má nová i30 bohaté rezervy, takže to v zásadě ničemu nevadí.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni

Vlastně se Hyundai povedlo postavit menší variaci na téma Škoda Superb – auto, které se pohybuje zlehka a v běžných jízdních situacích neochvějně sedí na silnici.

Větší zatížení předních kol navíc pomáhá účinku příplatkového systému Flex Steer. Rozdíl mezi nastavením posilovače řízení do režimů Comfort, Normal a Sport je zřetelnější než v případě benzinového motoru.

Cena a závěr

Motor 1,6 CRDi stojí ve výbavě Trikolor 395.990,- Kč a za silnější verzi s testovanými 94 kW se připlácí dalších 20 tisíc. Tedy ve srovnání s vrcholnou benzinovou motorizací 1,6 GDI (99 kW) je cenový rozdíl rovných 70 tisíc korun (a automat přidá k ceně dalších 40 tisíc). Je zřejmé, že dieselová i30 u nás míří hlavně na firemní klientelu, která může uvažovat ve větších kilometrových nájezdech.

Paket téměř plné výbavy Premium pak posílá cenovku o dalších 100 tisíc výš. I tak je potřeba přidat ještě 25 tisíc za navigaci a stejnou částku žádá Hyundai za panoramatické střešní okno.

Výsledných 618.890,- Kč stále není nikterak závratná suma, v kontextu ceníku Hyundaie ale najdeme zajímavější volbu. Naše dlouhodobě testovaná i30 1,6 GDI s paketem Premium si vedle vznětového motoru odpustila vcelku zbytné panoramatické střešní okno a automatickou převodovku. Auto stojí ceníkových 483.890,- Kč a dokáže jezdit s podobnou spotřebou jako diesel s automatem.

Nicméně v rovině absolutních čísel Hyundai svoji misi splnil. Značka usiluje o status affordable premium (dostupná prémie) a dieselová i30, která dostala všechny dostupné příplatky, působí právě takto.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni

Plusy

  • Kvalitní a hodnotně vypadající interiér
  • Stabilita v podélném směru i v zatáčkách
  • Pro dlouhé cesty vhodnější naladění podvozku než u 1,6 GDI
  • Nadprůměrně dobrý automat
  • Délka záruky
  • Politika výhodných paketů výbavy

Minusy

  • Spotřeba paliva ve spojení s automatem
  • Na trhu existují silnější i kultivovanější dieselové motory této kategorie
  • Příplatek za 1,6 CRDi proti 1,6 GDI
  • Slabý výkon xenonových světel
  • U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny
Diskuze (156)
Hyundai i30 1,6 CRDi AT
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Stabilizační systém, šestice airbagů, LED denní světla, přední mlhovky a projektorové světlomety, elektrické stahování přeních oken, elektricky nastavitelná zrcátka, centrální zamykání, trojblik, volant nastavitelný ve dvou osách, palubní počítač, manuální klimatizace, rádio s CD/USB, elektrické stahování zadních oken, vyhřívání zpětných zrcátek, loketní opěrka, zrcátka a kliky v barvě karoserie, alarm, funkce statického přisvěcování do zatáček a další. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Premium – úložný prostor pod podlahou zav. prostoru, zásuvka v zav. prostoru, dojezdová rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, Flex Steer, kožený volant a hlavice řad. páky, přední a zadní parkovací čidla, vyhřívání př. sedadel, parkovací asistent s obrazem zadní kamery ve zpětném zrcátku,samostmívací vnitřní zrcátko,automatické světlomety, fixační síť zavazadlového prostoru,aktivní př. opěrky hlavy, blikače ve sklopných vnějších zrcátkách, osvětlení kosmet. zrcátek, Bluetooth handsfree, chromová dvojitá mřížka chladiče, int. klíč a startování tlačítkem, solární př. skla, automatické sklápění vnějších zrcátek, dešťový senzor, rozmraz. skla pod př. stěrači, přístrojová deska "Supervision" s TFT displejem, zadní opěrka rukou, kolenní airbag řidiče, dvouzónová automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování a s ionizérem vč. chlazení schránky před spolujezdcem (99.900,-), metalický lak (13.000,-), integrovaná navigace (25.000,-), Panoramatické střešní okno dvoudílné, přední část elektricky posuvná (25.000,-), automatická převodovka (40.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.5 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / 1316
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1515 / 425
Rozměr pneu: 225/45 R17
Hyundai i30 1,6 CRDi AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - superkutil
25. 7. 2012 10:14
Re: Doporučení
Hyundai i KIA jdou technickou úrovní prudce nahoru, ale bohužel ještě rychleji stoupá jejich cena a pokud nezlevní, tak je to zahubí. Hodně Čechů slyší na prodlouženou záruku. Já osobně měl u Forda 4 roky a hojně jsem toho využíval, auto bylo dost poruchové. Teď mám KIA Sportage a servis je stejně drahý nebo ještě dražší jak u Forda. A odchází tam úplně stejné díly. Takže bych neřekl, že je KIA nebo Hyudai technicky vyspělejší jak německá auta. Možná jen používají lepší díly od Denso. Ale v rámci snižování ceny bude kvalita stále horší, ale auta budou technicky vyspělejší. To znamená, že dříve odejdou a budou se měnit po kratší době. Ale v globálu to znamená zvýšení nákladů na 1 ujetý kilometr. ;-\
30. 5. 2012 21:32
Technické údaje!!!
Motor: 4 válce,4 ventily?!?!
Páni redaktoři-Vy opravdu nevíte v čem jezdíte a na co píšete recenzi? To nemyslíte vážně-že?!?! :no: :no: Opravdu k zamyšlení :-O
23. 5. 2012 21:08
Re: Doporučení
No - jezdil jsem s předchozí generací i30 z půjčovny asi týden (auto vcelku nové - 20 000km) a celou dobu tam něco vrzalo a drnčelo a když jsem zavřel výdech ventilace, kvílel jako meluzína za komínem.
23. 5. 2012 20:55
Re: Motor 1,6 TDI - Re: Re: Dotaz
Nevím, jaký jsi použil statistický vzorek a kolik z těch lidí ujelo alespoň 2000 km v každém z těch srovnávaných aut.
To, že to tvrdí 9 lidí z 10 neznamená, že je to pravda, Dřív taky lidi tvrdili, že země je placatá. Spíš to znamená, že 9 lidí z 10ti neumí pořádně řadit. Znám i takové, co řadí pětku ve 30km/h. To se samozřejmě s 1,6 tdi nedá. Ale objektivní měření je jednoznačné - parametry zrychlení 0-100 stejné, maximálka o 2 km/h nižší.
S 1,6 tdi jsem ujel asi 7000 km po nejrůznějších cestách (s 1,9 tdi jen asi ty 2000 km) a cítím se v ní mnohem bezpečněji, protože motor táhne rovnoměrně až do maxima. Dodnes s hrůzou vzpomínám na okamžik, kdy jsem se nechal záběrem té 1,9 tdi vyprovokovat k předjíždění a v půlce kamionu jí došel dech .

Jen ještě doplním včerejší zkušenost - trochu jsem se přetahoval s jednou 1,9 TDI, která chtěla závodit. Na dálnici akcelerace do kopce z 90 na 130 - podřazená čtyřka - hladce jsem mu ujel. Ale chce to motor opravdu točit (na čtyřku se dá točit až do 160 km/h)

22. 5. 2012 11:59
Re: automat?
kvuli komfortu. Menic tociveho momentu je v necem horsi a v necem lepsi jak DSG, DSG obcas nevi, co tam kopnout, hydromenic zase vic zere. Soucasne prevodovky s tema prvnima nema vubec smysl srovnavat, tehdy byl hydromenic porad v akci a stupne byly 3, prinejlepsim ctyri a radily se naprosto analogove jenom tlakem oleje pripadne podtlakem sani a tahlem plynu, soucasne prevodovky s hydromenicem maji tech stupnu obvykle sest, plno ridicich jednotek a vesmes se po nejakem case premostuji specialni elektromagnetickou spojkou z duvodu snizeni spotreby.
Jedina nevyhoda, ktera opravdu zustava, je zvysena hmotnost, tam to je bez debat. Vyhodou napriklad je, ze pri rozjezdu nejde motor z nula otacek, ale z cca 900 rpm, prave diky prokluzu hydromenice.