reklama


Hyundai i30 1,6 GDI vs. VW Golf 1,4 TSI – Guru ve vlnobití

Hyundai i30 1,6 GDI vs. VW Golf 1,4 TSI – Guru ve vlnobití

 
 

Korejec, nebo Němec? Moderní atmosféra, nebo downsizing? Fluidní vlny, nebo nadčasová krabice?

Hyundai i30 jsme postavili do prvního srovnávacího testu. Jako základ srovnání jsme zvolili nejsilnější benzinový motor 1,6 GDI (99 kW) a jemu za soupeře ve spolupráci se Světem motorů vybrali Volkswagen Golf s přeplňovaným motorem 1,4 TSI (90 kW).

Pro Hyundai je to nejsilnější možný protivník. Když si ale Korejci věří na čelní pozice, musí obstát v konfrontaci s těmi nejlepšími. Prodejní cíl 120 tisíc aut za rok 2012 sice představuje jen čtvrtinu odbytu Golfu, evropského bestselleru, kvality i30 ale mají patřit na špičku nižší střední třídy.

TIP: oba modely jsme v těchto verzích testovali i samostatně. Podívejte se na:
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI (99 kW)
- TEST Volkswagen Golf 1,4 TSI (90 kW)
- TEST Volkswagen Golf 1,4 TSI (118 kW)

obrázek [600 x 281]  

Vnější design staví první hradby mezi oběma modely. Rozevlátá karoserie se snaží udávat módní trendy a má čím zaujmout. i30 má nakrčený postoj, krátké převisy a dynamičtější profil. Naproti tomu Golf je strohý a věcný. Když se zrovna nejedná o provedení GTI ani paket R-Line, dá se říct, že je nenápadný, až nudný. Prý taková karoserie přirozeně odolává zubu času a navíc dokáže uklidnit ty, kdo nehoví výrazným tvarům Hyundaie.

Karoserie jsou tak rozdílné, že mimo umístění registračních značek nenajdeme snad žádný podobný detail.

obrázek [600 x 295]  

V interiérech se rozdílné pojetí ještě více umocňuje. Golf nevypadá uvnitř špatně, důsledná symetrie a rovné, jen místy mírně zaoblené linie, jsou ale tak neokázalé, že vůbec ničím nezaujmou. Tato vlastnost, říkejme ji nadčasovost, znamená, že Golf nevyvolává žádné vášně. Nepodbízel se před čtyřmi lety a nepodbízí se ani dnes. Ale i za další čtyři roky, až bude po světě dávno jezdit nová generace, nebude interiér Golfu VI vypadat nepatřičně.

To Hyundai na to jde přesně opačným způsobem. Inovace střídá inovaci, a tak je uvnitř i30 ještě progresivnější než loni uvedená větší i40. Efektní obliny a zvolená kombinace materiálů navozují dojem progresivní kabiny. Přitom zvolené tvary chytře podporují vnitřní prostornost a umožňují solidní ergonomii.

obrázek [300 x 333] Ovšem právě v této disciplíně Golf exceluje. i30 se snaží, místy ale na VW ztrácí. Třeba tlačítka na pravé straně multimediálního systému jsou na hranici dosahu řidiče. Nejšťastnější není ani regulace teploty tlačítky místo obvyklejších otočných ovladačů, zde jde ale spíš o zvyk. Hyundai navíc neumí integrovat pokyny navigace do displeje palubního počítače, starší generaci mimoto nejspíš bude vadit, že navigační systém nemá nainstalovanou češtinu. Na druhou stranu má i30 snáze dostupný USB konektor a ovládání tempomatu na volantu je příjemnější než wolfsburské spojení s páčkou směrových světel.

Ale už jen fakt, že i30 snese přísné srovnání s Golfem, zástupcem evropské špičky, je pro Hyundai úspěchem. Obě auta mají vyvážený chod všech ovladačů a kvalitně sestavený interiér, který nevrže. Šéf koncernu VW Martin Winterkorn dokonce loni tvrdil, že i30 má lepší provedení podélného seřizování volantu. Podle nás funguje mechanismus srovnatelně dobře. Nicméně Winterkornův výrok dokládá, jaké obavy způsobuje počínání Hyundaie přímo ve Wolfsburgu.

Po stránce prostorové je mírným vítězem i30. Větší karoserii dokázal přetavit ve vzdušnější interiér. Golf funkcionalisticky využívá každou skulinku, a tak si není na co stěžovat, posezení v Hyundai je ale příjemnější.

obrázek [300 x 374] Klenutější střecha poskytuje vpředu posádce i30 více místa nad hlavou, vzadu ale Golf oplácí stejnou mincí. Hyundai se v oblasti bočních oken elegantně zužuje a snižuje, ale právě proto nabídne Volkswagen více životního prostoru. Pravidelnější tvary karoserie si za to ale žádají daň v podobě užšího interiéru.

Chtělo by se říct, že delší karoserie napomohla Hyundai k většímu zavazadlovému prostoru. Délka u dna je ale podobná, i30 získává svých 28 litrů navíc hlavně díky prostoru po stranách vedle podběhů. To Golf nedokáže smazat ani větší výškou pod platem.

Minusem i30 je o 5 cm vyšší nakládací hrana. Naopak výhodou je rovná plocha po sklopení sedadel, byť za cenu nutnosti nejprve překlopit sedák zadního sedadla.

Rozměry zavazadlového prostoruHyundai i30VW Golf
Délka u dna [mm]740790
Délka - sklopená sedadla [mm]14801390
Šířka mezi podběhy (min) [mm]10301050
Výška pod roletou [mm]460560
Nakládací hrana [mm]720670
Výška pod otevřenými dveřmi [mm]18701880
Udávaný objem [l]378 / 1314350 / 1305

Motory

Golf patří společně s Fiatem Bravo k průkopníkům motorového downsizingu v nižší střední třídě. Proto se u něj už pátou sezónu setkáváme s přeplňovaným čtyřválcem 1,4 TSI o výkonu 90 kW. Ne všechny automobilky ale dnes spoléhají na zmenšování objemu a přidávání turbodmychadel – v daném výkonovém pásmu jsou dnes stále ještě častější vyladěné atmosférické šestnáctistovky. Jako třeba 1,6 GDI u Hyundaie, která má výkon 99 kW.

A právě tento agregát skvěle ukazuje, že turbo stále není nezbytností pro dosažení výborné dynamiky. Lehkoběžný motor se snadno vytáčí, díky variabilnímu časování ventilů má sílu už v nízkých otáčkách, přímý vstřik se zase stará o masivnější přísun točivého momentu ve středních otáčkách a umí dodat dostatek paliva pro dosažení maxima výkonu. Jednoduše řečeno, není to žádná dožívající atmosféra z minulého století, ale moderní motor, který může pořádně prohnat nějaké to turbo.

obrázek [300 x 362] Potenciál 1,4 TSI je částečně svázán delšími převody, a proto německý turbomotor možná překvapivě Hyundai neujíždí. V běžném provozu se chová skoro atmosféricky, jednoduše jako větší čtyřválec bez přeplňování. Až se nabízí otázka, jestli je tam opravdu těch 200 Nm od 1500 min-1. Ano, je – jen je potřeba si trochu počkat. Turbo plynule naběhne na plný tlak a pak hezky táhne. Tím odpadá nutnost hnát motor do vysokých otáček.

Ale ani Hyundai není potřeba divoce vytáčet, i pro předjíždění nebo dálniční akceleraci stačí spektrum 2-4 tisíce otáček, jen o málo víc než u Volkswagenu. GDI sice není tak silný jako TSI, přesto má ale sil dost a k tomu přidává jemnější chování.

Odhlučnění je v obou případech velmi nadstandardní. VW je trochu hlučnější v nižších otáčkách, Hyundai se zase ozve, když se ručička otáčkoměru drží nahoře. Ani v jednom případě ale nejde o zvuk, který by při jízdě obtěžoval.

Kdybychom chtěli na motorový duel hledět výhradně pohledem čísel, Volkswagen vyhraje díky lepšímu pružnému zrychlení. Plná zátěž bez podřazování svědčí turbomotoru víc, takže nedává atmosféře šanci. Celkově jde ale o remízu. Projev čtyřválců je značně rozdílný, v reálném provozu ale dosahují podobného výsledku.

Downsizovaný motor by měl mít výhodu nejen v pružném zrychlení, ale i ve spotřebě. Náš test tento předpoklad ovšem potvrdil jen zčásti. Nároky Golfu na palivo jsou jen o kousek menší než v případě i30. Otázkou navíc je, do jaké míry se zde projevuje menší zdvihový objem a jaký je reálný vliv už jen samotného faktu, že šestistupňová převodovka v Golfu má delší převody než ta v i30.

Odečtená spotřeba palivaHyundai i30 1,6 GDIVW Golf 1,4 TSI
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1]5,5 / 27005,3 / 2150
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1]7,7 / 35007,3 / 2800

Podvozek

S jízdou neodmyslitelně souvisí i kvalita podvozku. Zde i30 předvádí velký pokrok, nechce se ale věřit, že by se Hyundai vyšvihl rovnou na čelo. Kdo jiný to prověří lépe než právě Golf?

Nový korejský hatchback i nadále sází na tvrdší naladění, v intencích stále tuhnoucích podvozků nižší střední třídy už ale patří spíš k té komfortnější polovině současné produkce. Sice nenabízí francouzskou plavbu přes terénní vlny, přesto se chová poněkud vláčně.

Ostřejším manévrům i30 nefandí, raději si nechá líbit plynulou jízdu, kterou na kvalitní silnici odmění nenuceným projevem. Rozbitá vozovka už dá tlumičům nějakou práci, nepříjemných zvuků od podvozku, neřku-li odskakování kol, se ale není potřeba obávat.

Nadto se Hyundai vyznačuje plynule nastupující a dobře čitelnou nedotáčivostí. K tomu přidává nečekanou mrštnost, když pořádně zatlačíte a ždímáte podvozek k limitům. Ovladatelnosti svědčí krátký přední převis, nejslabším bodem je měkké uložení zadní nápravy, které otupuje reakce.

Golf je ještě tvrdší, ovšem ne za cenu horšího komfortu. Naopak, koncern VW je pověstný optimalizací tlumičů pro každý jednotlivý rozměr pneumatik a tento přístup se vyplácí. Na nekvalitním povrchu Golf jezdí, jako by byl jeho podvozek vyvíjen přesně pro české tankodromy.

obrázek [600 x 534]  

Na druhou stranu je u Volkswagenu potřeba počítat s většími bočními náklony. Golf také hůř snáší velké boční přetížení, což jsme zpozorovali už ve srovnávacím testu dieselového Golfu a Focusu. Nabídne ovšem preciznější zpětnou vazbu od zadní nápravy. Však Volskwagen multilink v nižší střední třídě nabízí dobře 15 let – od příchodu Golfu 4Motion ve 4. generaci.

Golf získává další nečekané body k dobru díky řízení. Nemá sice nastavitelný posilovač Flex Steer jako Hyundai, jediná dostupná charakteristika je ale vypilovanější a nabízí pocit, který má blíž ke starému dobrému hydraulickému ideálu.

Dílčí závěr

Máme vítěze? Zdá se, že ano. O příslovečná prsa severokorejské gymnastky je to Golf. Desetiletí kontinuálního vývoje se projeví, nelze je jen tak smazat cílevědomým tahem na branku, i když za korejský tým kopou špičkoví odborníci se zkušenostmi z německých automobilek.

Golf je o trochu lépe sladěný než i30 a prakticky v žádném aspektu nedává důvod k pochybám. Auto, které ničím pořádně nenadchne, ale především ničím nenaštve, se právem těší stabilní přízni zákazníků i motoristických novinářů. Největší slabinou je design, první náznaky z Wolfsburgu ale nasvědčují, že právě tato oblast by se měla v nové generaci zásadně změnit.

Těsné vítězství Golfu je ale i triumfem Hyundaie. Nová i30 za Golfem v ničem zásadním nezaostala. Moderní atmosférický motor je plnohodnotnou alternativou přeplňovaného TSI. K silným stránkám patří vnitřní prostor a design. Drobné nedostatky pak Hyundai vynahradí příznivější cenovou politikou.

Ceny

Ještě jsme se nepodívali na ceny. Zde padá německá kosa na korejský kámen. Zřejmý je už rozdíl při pohledu na základní ceny testovaných motorů – i30 1,6 GDI za 345 tisíc stojí o 81 tisíc méně než Golf 1,4 TSI. Dorovnání výbavy a doplnění několika běžných položek (navigace, vyhřívaná sedadla, parkovací senzory) by mohlo poměr sil změnit, ve skutečnosti je ale Golf v řeči ceníkových cen ještě o dalších 20 tisíc dražší.

ModelHyundai i30VW Golf
Motor1,6 GDI (99 kW)1,4 TSI (90 kW)
VýbavaTrikolorTrendline Comfort
Cena [Kč]345.990,-427.700,-
Airbagy čelní, boční, okenníS+ kolenní
AlarmSAll In
Centrální zamykání s DOSS
El. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátkaSS
El. stahování předních okenSS
El. stahování zadních okenSS
ESPSS
Klimatizace automatická10.000,-All In
Kola z lehké slitiny5.000,-S
Kožený volantKomfort5.000,-
Metalický lak13.000,-13.600,-
Navigační systém25.000,-20.200,-
Parkovací kameraParking5.000,-
Parkovací senzory P/ZParking12.400,-
Přední mlhovkyS5.800,-
Rádio s CD/MP3/USBSbez usb
TempomatKomfortAll In
Vyhřívání předních sedadelParking15.100,-
paket All In-15.600,-
paket Komfort5.000,--
paket Parking15.000,--
Záruka5 let2 roky
Cena [Kč]418.990,-520.400,-

S přibývající výbavou je i30 víc a víc výhodná. Paket Style přidá k verzi Trikolor všechny běžně žádané prvky výbavy. Chybí jen xenonové světlomety, které společně s koženým čalouněním přidá o 40 tisíc dražší paket Premium. Golf na této úrovni konkuruje výbavou Highline, i tak mu ale několik položek chybí. Nezbývá než připlácet, rozdíl ceníkových cen pak roste na téměř 130 tisíc korun.

ModelHyundai i30VW Golf
Motor1,6 GDI (99 kW)1,4 TSI (90 kW)
VýbavaTrikolor StyleHighline Comfort
Cena [Kč]405.990,-490.800,-
Airbagy čelní, boční, okenníS+ kolenní
AlarmS8.700,-
BluetoothS6.700,-
Centrální zamykání s DOSS
Čalounění látka/kůžeSS
El. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátkaSS
El. stahování předních okenSS
El. stahování zadních okenSS
ESPSS
Klimatizace automatickáSS
Kola z lehké slitinySS
Kožený volantSS
Metalický lak13.000,-13.600,-
Navigace25.000,-17.300,-
Parkovací kameraS5.000,-
Parkovací senzory P/ZS12.400,-
Přední mlhovkySS
Rádio s CD/MP3/USBS4.000,-
TempomatSS
Vyhřívání předních sedadelS15.100,-
Záruka5 let2 roky
Cena [Kč]443.990,-573.600,-

Daní za příznivější ceny je však absence některých pokročilých prvků výbavy. Například adaptivní tlumiče nebo automatický parkovací asistent nabízí v nižší střední třídě jen pár automobilek, Hyundai k nim nepatří.

Stejně tak se budete u Hyundaie marně shánět po méně žádných motorizacích. Celkem 10 kombinací motorů (tři benzinové, tři turbodiesely) a převodovek (manuál nebo automat, vždy s pohonem předních kol) nedokáže odpovědět na specifické verze u Golfu. Požadavek na pohon všech kol, dvoulitrový turbodiesel nebo 270koňový benzinový turbomotor musí prodejce Hyundaie zdvořile odmítnout…

obrázek [600 x 306]  
Hyundai i30 1,6 GDI
+Moderní design
Prostornější interiér
Objemnější zavazadlový prostor
Atmosférický přímovstřikový motor dokáže držet krok s přeplňovaným
Délka záruky
-Vláčný podvozek, utlumené reakce zadní nápravy
Méně přesné a komunikativní řízení
U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny
JAKE.AUTO.CZ Hyundai i30 – všechny testy a další články

Volkswagen Golf 1,4 TSI
+ Snadnější ovládání navigace/rádia
Propojení displeje palubního počítače s navigací/rádiem
Více místa nad hlavou v zadní řadě sedadel
Lépe přístupný zavazadelník
Turbo znamená lepší pružné zrychlení při plné zátěži
Spektrum nabízených verzí
-Bez exteriérových paketů nudný design
Horší odolnost vůči bočnímu přetížení
Vyšší ceníkové ceny
Nižší úroveň standardní výbavy
JAKE.AUTO.CZ Volkswagen Golf – všechny testy a další články

FOTO: SVĚT MOTORŮ

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 Foto: Svět motorů
Technické údaje
Motor Hyundai i30 1,6 GDIVolkswagen Golf 1,4 TSI
Typ motoru: zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15911390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 630090 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 165 / 4850200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.99.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.6 / 5.78.2 / 5.1 / 6.2
Emise CO2:134144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / 1314350 / 1305
Objem nádrže (l):5355
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1268 / 18201290 / 1820
Rozměr pneu:225/45 R17225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 43004199
b) šířka (mm): 17801779
c) výška (mm): 14701480
d) rozvor (mm): 26502578
e) rozchod vpředu (mm): 15551540
f) rozchod vzadu (mm): 15631513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940980
k) šířka vpředu (mm): 14701460
l) šířka vzadu (mm): 14701430
délka sedáku vpředu (mm): 500470
délka sedáku vzadu (mm): 440460
výška opěradla vpředu (mm): 660630
výška opěradla vzadu (mm): 640600
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai i30 1,6 GDI vs. VW Golf 1,4 TSI –…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Video: Hyundai i30 N. Bude mít zvuk jako BMW M? Video: Hyundai i30 N. Bude mít zvuk jako BMW M?

Vývoj hot-hatche i30 N jede na plné obrátky. Dohlédne šéf…

Hyundai i30 N: Na silnicích až příští rok Hyundai i30 N: Na silnicích až příští rok

Hyundai si se svými sportovními modely dává načas, ale už…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

 

iSport.cz

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve Spartě se dere do sestavy

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve…

Jsem zpátky a musíte se mnou počítat! Tiémoko Konaté vyslal sparťanské obci jasný vzkaz. V sobotní přípravě s…

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila penalta, Chelsea slaví

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama