TEST Hyundai i40 vs Škoda Octavia – Opravdu stačí 1,7 litru?
Otevíráme oblíbené téma Škoda, nebo Hyundai – domácí stálice, nebo ambiciózní korejská značka, která by chtěla být nejlepším z dovozu? K rozstřelu jsme vybrali dva kombíky: nový i40 1,7 CRDi s klasickým automatem a Octavii Combi 2,0 TDI vybavenou dvouspojkovým DSG.
Karoserie
Začněme od designu, kde šedivé odstíny srovnávají vstupní podmínky. U obou aut lze použít slovní spojení nemusí se líbit každému. Složité fluidní křivky, které harmonicky obepínají celou karoserii, se buď líbí, nebo ne. Škoda se stříbrným lakem naopak nemá jedinou křivku přitahující pozornost. Strohý design by mohl bodovat díky Styling kitu (+21.000,- Kč), kolikrát jste ho ale na nějaké Octavii viděli?
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty
V přímém srovnání je proto vítězem i40. Pokud je pro vás její design stravitelný, má právě ona výraznější tvary, sebevědomější postoj a vyváženější proporce. Octavia ale neurazí a statečně odolává zubu času, takže za nějakých pět let v autobazaru mohou být preference zase obrácené…
Interiér
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty Uvnitř už ale není pro pochyby místo. Kabina Octavie tvoří účelně poskládané celky – ignorance moderních 3D řešení se už stala pro interiéry Škody typickým rysem. Nutno říct, že u Superbu to stále funguje, ale Octavia II už má po stránce vnitřního designu nejlepší léta za sebou.
Na dveřích řidiče Octavii chybí madlo pro zavírání. I tak je ale škodovácký interiér dost úzký. Srovnání s i40 navíc naplno ukazuje další známé nedostatky, jako jsou subtilní sedadla nebo příliš úzký středový tunel.
Naopak Hyundai je ryzí moderna. Tvarové experimenty se nebojí inspirace v prémiovém segmentu, jak dokládá například souvislý pás stříbrného dekoru. i40 ale především nabídne více prostoru, rozměrnější sedadla a větší pohodlí. Vzadu pak panují proti Octavii doslova prostorové orgie.
Chyby v interiéru i40 jsou jen v detailech. Třeba dotyková obrazovka multimediálního systému je zbytečně vzdálená, u Škody je víc po ruce. Naopak tajným trumfem Korejců je barevný displej palubního počítače – to mezi konkurenty nabízí zatím jen Hyundai a Ford.
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty A Hyundai je celkově na výši co do funkční výbavy. Tedy ne že by na tom byla Octavia nějak špatně – třeba vyhřívaná zadní sedadla může mít stejně tak. Hyundai je ale už v základu lépe vybavený (navíc má třeba USB nebo kolenní airbag) a nabízí řadu příplatkových specialit. Za všechny jmenujme například vyhřívaný volant, parkovací kameru, bezklíčový vstup nebo boční airbagy vzadu. Na leccos z toho si musí nechat zajít chuť i zájemce o Superb. Na druhou stranu většina nadstandardní výbavy je u Hyundaie bohužel realizovatelná jen formou pevně daných paketů.
Na každý pád i40 prostorem, provedením i výbavou interiéru právem ukazuje, že si zaslouží zařazení o stupeň výš – mezi auta střední třídy.
Kufrový duel
Ale u kombi záleží i na zavazadlovém prostoru. Škoda je nekorunovaným králem rodinných stěhováků, a tak by měla být Octavia velkým soupeřem i pro o třídu větší i40.
Přes rozdíly v normovaném objemu jsou reálné rozměry zavazadelníků velmi podobné. Hyundai naopak mírně vítězí délkou a výškou pod roletou – a to přesto, že i40 má dvojité dno (pro Octavii jen za příplatek). Ve srovnání s Octavií může u korejského kombi mrzet snad jen menší výška pod otevřenými pátými dveřmi, dlouháni deseticentimetrový rozdíl ocení.
Oba modely mají dělená zadní sedadla (Octavia i s otvorem pro lyže), bohužel však nejdou sklopit zcela do roviny. U Octavie by dvojitá podlaha alespoň zarovnala schod, který tvoří nosník karoserie, i tak ale budou sklopná opěradla do kopce.
Rozměry zavazadlového prostoru | Hyundai i40 kombi | Škoda Octavia Combi |
Délka u dna [mm] | 1110 | 1080 |
Délka - sklopená sedadla [mm] | 1710 | 1720 |
Šířka mezi podběhy (min) [mm] | 1000 | 1000 |
Výška pod roletou [mm] | 465 | 450 |
Nakládací hrana [mm] | 590 | 570 |
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] | 1840 | 1940 |
Udávaný objem [l] | 553 / 1719 | 605 / 1665 |
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty
Co se týká zajímavých zlepšováků, není o ně v obou autech nouze. Český i korejský kombík nabízí praktické háčky na tašky i 12V zásuvku. U Škody je možné navíc využít korýtko mezi roletou a zadními sedadly. Hyundai zase kontruje zádržným systémem s kolejnicemi. Toho se u Octavie nedočkáme, podobné řešení je vyhrazeno jen pro Superb.
Českými chalupáři oblíbené ovládání rolety mírným úderem shora je chloubou škodováckých kombíků. V Octavii samozřejmě taková roleta nechybí, ale Hyundai překvapuje: s i40 můžete zkoušet to samé!
1,7 proti 2,0 litru
Otázka v nadpisu testu míří jasným směrem – jak je to s motory? Hyundai se sám korunoval do role leadera downsizingu. Dieselové maximum v této velikostní kategorii se znaky objemu 1,7? To zatím nikdo další nezkusil.
Sedmnáctistovka se chlubí parametry z říše dvoulitrů – 100 kW a 325 Nm rozhodně není málo, nakonec 2,0 TDI v Octavii dosahuje velmi podobných špičkových hodnot: 103 kW a 320 Nm. V době přeplňování není nutně handicapem menší zdvihový objem motoru, takže vstupní podmínky jsou vcelku rovné.
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty
1,7 CRDi je opravdu výkonově přiměřený, problém je ovšem v jeho charakteristice. Při síle je v poměrně úzkém rozmezí 2000 až 3000 min-1. V nízkých otáčkách je sedmnáctistovka slabá, ve vyšších otáčkách zase není další nárůst výkonu nijak markantní.
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty Common-railový 2,0 TDI, který se do Octavie dodává od roku 2010, je točivější a pružnější. Tédéíčko vítězí nad Hyundaiem především dostupností výkonu, protože při plném využití možností motoru toho ve výsledku nezmůže o mnoho víc.
Hlavní rozdíl je v práci s motorem. U Hyundaie je při akceleraci nebo ve vysokých rychlostech na dálnici potřeba často plně sáhnout do zásoby newtonmetrů. Motor se pak projevuje vyšší aktuální spotřebou a zřetelným dieselovým hlukem. Škoda s dvoulitrovým TDI dokáže i při částečném sešlápnutí plynu obstojně zrychlovat, a ačkoliv 2,0 TDI CR není tím nejtišším dieselem na trhu, jeho zvuk je o kousek příjemnější a hlavně lépe utlumen.
Od menšího motoru by se dala čekat i menší spotřeba paliva, alespoň při malé zátěži. Realita Hyundaie není tak růžová, skutečná spotřeba v režimech město a dálnice se drží mezi 6 až 7 litry na 100 km, mimo město se lze dostat k 5 litrům.
Odečtená spotřeba paliva | Hyundai i40 1,7 CRDi | Škoda Octavia 2,0 TDI 4x4 | Škoda Octavia 2,0 TDI |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] | 5,1 / 1800 | 4,8 / 1950 | nezjištěno |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] | 6,7 / 2400 | 7,5 / 2550 | 5,6 / 2550 |
Octavia 2,0 TDI vykazuje téměř stejné hodnoty. To je ovšem způsobeno přítomností pohonu 4x4, který zvyšuje hmotnost (taková Octavia Combi váží stejně jako i40) i mechanické ztráty. S pohonem předních kol by byla kombinace 2,0 TDI DSG zhruba o litr úspornější.
Automat proti DSG
Oba výrobci také spoléhají na různé konstrukce samočinných převodovek. Hyundai se zatím drží obvyklejšího měničového automatu se šesti stupni. Software převodovky přitom s vědomím charakteru motoru často využívá měniče momentu: třeba když na půl plynu prokluzem měniče uměle zvýší otáčky, aby auto lépe akcelerovalo.
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty Škoda naproti tomu nabízí už výhradně jen dvouspojkové převodovky DSG, v případě motoru 2,0 TDI šestistupňové se spojkami v mokré lázni. U DSG dochází vždy k přímé vazbě otáček motoru a kol, a tak je převodovka z pohledu řidiče příjemnější a předvídatelnější. DSG ve verzi používané s motorem 2,0 TDI se navíc kromě rychlosti řazení vyznačuje i vhodnou volbou převodů a slušným komfortem řazení.
DSG se musí před klasickým automatem sklonit při parkování. Elektronicky řízené spojky totiž nedovolují jemný prokluz, zatímco měnič umožňuje bezproblémový plíživý pohyb. Za jízdy ovšem DSG funguje lépe, na druhou stranu práce měniče pomáhá Hyundai překlenout slabší místa motoru. A příplatek za automat je proti dvouspojkové převodovce o třetinu nižší.
Podvozková převaha
V otázce podvozků vyznává Hyundai i Škoda stejnou koncepci: přední nápravu se vzpěrou MacPherson a čtyřprvkové zavěšení vzadu. Hyundai ovšem staví na komfortních základech, přestože je nakonec ve spojení s 18palcovými koly tvrdší a má čitelné reakce. Octavia je naopak od narození tvrdým vozem, který dá více pocítit nedokonalosti českých cest.
i40 proto vyráží do světa s cestovním naladěním. Díky o 20 cm delšímu rozvoru je stabilnější, krátký přední převis a lehce přetáčivé choutky zadní nápravy ale pomáhají k nečekané obratnosti. Octavia dorazila do testu s pohonem 4x4 (i40 tuto možnost nenabízí) a ten ji pomáhá přiblížit se Hyundai. Elektronika autu ráda pomůže do zatáčky řízeným připojením zadních kol a přínosem je i lepší rozložení hmotnosti ve prospěch zadní nápravy.
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty
Samozřejmě dobře známe i Octavii TDI s pohonem předních kol. V jejím případě je už odstup co do vyspělosti jízdních vlastností větší. Výhodou ovšem je zase nižší spotřeba paliva.
Souboj ceníků
Nevěříte úvodní větě, že Octavia stojí podobně jako srovnatelná i40? Počítejte s námi – lépe vybavený Hyundai stojí ve verzi Experience 644.990,- Kč. Když přidáme paket Premium (120 tisíc), automatickou převodovku (40 tisíc), navigaci s prémiovým audiem (35 tisíc) a metalický lak (16 tisíc), jsme na 855.990,- Kč.
Škoda v testovaném provedení Elegance stojí s paketem Plus akčních 612.900,- Kč. Převodovka DSG stojí nemalých 58 tisíc (pohon 4x4 za 60 tisíc nyní nechme stranou), dovybavení na úroveň Hyundaie vytáhne cenu na 842.600,- Kč. Přitom Škodě stále leccos chybí – vyhřívání volantu nebo ventilaci předních sedadel nemá v repertoáru.
Logičtější cesta k nadupané Octavii však vede přes model Laurin&Klement, který se chlubí vysokým standardem. Xenony, kůže, elektrická sedadla, metalíza nebo parkovací senzory jsou zde již v základu. Cenový rozdíl se rázem mění na 90 tisíc ve prospěch Škody.
Je to mnoho? Odpověď je relativní. Na každý pád rozdíl jedné třídy je zřejmý, a tak je obhajitelný i 90tisícový příplatek za vyspělejší auto.
Hyundai i40 kombi vs Škoda Octavia Combi - srovnání cen | |||
Model | Hyundai i40 | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
Motor | 1,7 CRDi 100 kW | 2,0 TDI 103 kW | 2,0 TDI 103 kW |
Výbava | Experience, kombi | Elegance Plus, Combi | L&K, Combi |
Základní cena [Kč] | 644.990,- | 612.900,- | 709.900,- |
Airbagy čelní, boční, okenní | S | S | S |
Airbagy boční vzadu | Premium | - | - |
Airbag kolenní | S | - | - |
Alarm | S | 5.100,- | 5.100,- |
Bezklíčové startování | Style | - | - |
El. sklopná zrcátka | Comfort | 7.600,- | 3.500,- |
Klimatizace dvouzónová | S | S | S |
Kožený multifunkční volant | S | S | S |
Kola litá, 16 palců | S | S | S |
Kožené čalounění sedadel | Premium | 46.900,- | S |
Metalický lak | 16.000,- | 12.100,- | S |
Multimédia - Bluetooth | S | S | S |
Multimédia - navigace | 35.000,- | 12.800,- | 4.000,- |
Multimédia - prémiové audio | 10.000,- | S | |
Parkovací kamera | Style | - | - |
Parkovací asistent | Premium | - | - |
Parkovací senzory P/Z | Comfort | 8.000,- | S |
Přední mlhovky | S | S | S |
Rádio CD/MP3 | S | S | S |
Rádio s USB | S | 2.500,- | 2.500,- |
Sedadla - P el. nastavitelná | Premium | 30.200,- | S |
Sedadla - P odvětrávaná | Premium | - | - |
Sedadla - P vyhřívaná | Comfort | 4.900,- | S |
Sedadla - Z vyhřívaná | Premium | S | |
Střešní nosič | S | 5.600,- | S |
Tempomat | S | S | S |
Vyhřívání volantu | Premium | - | - |
Xenon. adaptivní světla | Premium | 26.000,- | S |
paket Comfort | 20.000,- | - | - |
paket Style | 50.000,- | - | - |
paket Premium | 50.000,- | - | - |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 815.990,- | 784.600,- | 725.000,- |
K tomu automatická převodovka / DSG | 40.000,- | 58.000,- | 58.000,- |
Cena s automatem [Kč] | 855.990,- | 842.600,- | 783.000,- |
K tomu pohon 4x4 | - | 60.000,- | 50.000,- |
Závěr
Vítězem je i40. Korejské kombi ve většině klíčových oblastí zřetelně vede. Ztrácí jen v dostupnosti výkonu, chováním převodovky a hlavně odhlučněním motoru. Znamená to ale jasnou porážku Škody? Nikoliv, přestože ve všem ostatním tu více a tu méně zaostává, není to špatný výsledek. V závěru kariéry dokázala se ctí projít duelem s moderním a o třídu větším konkurentem.
Jádro nabídky u Octavie ovšem spočívá v menších motorech a méně vybavených verzích. Na dané cenové úrovni má smysl upřednostnit Škodu jedině v případě požadavku na 4x4 nebo z ryze subjektivních důvodů.
hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty
Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi | |
+ | Vyspělá elektronická a komfortní výbava Kvalitně působící interiér Působivý design interiéru i exteriéru Komfortní a čitelné jízdní vlastnosti Bohatá bezpečnostní výbava Pětiletá komplexní záruka |
- | Vyšší hluk motoru pod zatížením Slabší jízdní dynamika „nejvýkonnější naftové motorizace“ Omezené možnosti konfigurace Nízko nad podlahou uložené zadní sedáky Výrazný design nemusí vyhovovat každému |
JAKE.AUTO.CZ Hyundai i40 – všechny testy a další články
Škoda Octavia Combi 2,0 TDI | |
+ | Pružnější, pocitově silnější motor Plynulý přísun výkonu, neznatelný turboefekt Kultivovaný chod motoru Komfortně a rychle řadící převodovka DSG Zavazadlový prostor plně srovnatelný s i40 |
- | Nízký komfort odpružení u nezatíženého vozu Vyšší příplatek za automatickou převodovku Stísněnější interiér Málo místa pro kolena na zadních sedadlech |