Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Kona Electric: Elektrický crossover má ještě výraznější design a sympatický dojezd

Stanislav Kolman
Diskuze (44)
Světu se ukázala nová varianta crossoveru Hyundai Kona. Tentokrát jde o elektromobil, jenž má zamířeno na výstavní premiéru v Ženevě. Vše podstatné se ale dozvídáme už nyní.

Na elektrický pohon nesází automobilka Hyundai jen v případě modelové řady Ioniq, s kabelem do zásuvky počítá i pro vozy stále se rozrůstajícího segmentu SUV. Není divu, společnost do této kategorie vstoupila před 17 lety modelem Hyundai Santa Fe a od té doby v ní prodala 1,5 milionu aut po celé Evropě.

Nejčerstvějším přírůstkem mezi sportovně-užitkovými vozy je právě crossover Kona, jenž se doposud na českém trhu nabízel se dvěma zážehovými motory – litrovým tříválcem (88 kW) a šestnáctistovkou T-GDI (130 kW). Nyní se paleta rozroste o vůz na elektrický pohon, který můžete blíže prozkoumat na přiloženém videu...

Video se připravuje ...

Respektive dva, jelikož Kona dorazí ve dvou variantách, které od sebe liší výkon a kapacita baterie. Základ tvoří akumulátor s 39,2 kWh a certifikovaným dojezdem 300 kilometrů na jedno nabití. V takovém případě bychom v útrobách hledali elektromotor s výkonem 99 kW.

Silnější provedení s elektromotorem o 150 kilowattech už je podstatně zajímavější. Uschovává totiž baterie s kapacitou 64 kWh, což znamená deklarovaný dojezd až 470 kilometrů. Obě varianty pojí totožný točivý moment 395 N.m.

V obou případech doplníte akumulátory na 80 % kapacity pomocí rychlonabíječky za asi 54 minut. Využijete-li klasické zásuvky, potřebujete lehce přes šest hodin u slabší varianty, případně devět hodin a 40 minut s výkonnějším provedením.

Ve srovnání s klasickou Konou se neměnila jen použitá technika, ale i design. Příď nově dostala zacelenou masku, která má působit stylověji, hlavně ale zlepšuje aerodynamiku vozu, což se v případě elektromobilu obzvláště hodí. Odvážnější ale mohou jít ještě dál, kupříkladu elektrický crossover vybavit střechou v jiném barevném provedení než zbytek auta. V praxi to dělá 21 nejrůznějších kombinací.

Pozměnily se i samotné rozměry. Šířka 1800 mm zůstala, ale vůz je o 20 mm vyšší (1570 mm) a 15 mm delší (4180 mm). Rozvor 2600 milimetrů zůstal zachován. Auto je pak posazeno na sedmnáctipalcových kolech z lehkých slitin. Zavazadelník pojme 332 litrů včetně prostoru pro nabíjecí kabel, případně 373 l bez něj.

Změny spatřujeme i v interiéru, tou hlavní je zřejmě přepracovaná středová konzola se všemi potřebnými tlačítky a voličem jízdy. Další funkce a data o automobilu čerpáte ze sedmipalcové obrazovky s vysokým rozlišením. Nechybí ani head-up displej s informacemi o jízdě přímo v zorném poli řidiče.

Po jízdní stránce řidiči jistě ocení adaptivní tempomat, který kromě jiného dokáže zcela zastavit a auto do tří sekund zase rozpohybovat, rozjede-li se kolona před ním. Systém pracuje v rychlostech 0-180 km/h. S dalších položek vypíchněme automatické nouzové brzdění s detekcí chodců, varování před vybočením z jízdního pruhu či hlídání mrtvého úhlu.

V plné parádě se nám čistě elektrická Kona ukáže již na blížícím se autosalonu v Ženevě. Cílem automobilky Hyundai je poskládat portfolio modelů tak, aby do roku 2020 bylo 60 % elektrifikovaných.

Hyundai Kona Electric: Dostupná technická data
Variantakratší dojezd/delší dojezd
Max. výkon [kW]99/130
Max. točivý moment [N.m]395
Max. rychlost [km/h]167
Baterielithium-iontové
Kapacita [kWh]39,2/64
Nabíjení standardně [hod.]6:10/9:40
Nabíjení rychlonabíječkou na 80 % [hod.]0:54
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,3/7,6
Certifikovaný dojezd [km]300/470
Délka [mm]4180
Šířka [mm]1800
Výška [mm]1570
Rozvor [mm]266
Přední převis [mm]855
Zadní převis [mm]720

Stanislav Kolman
Diskuze (44)
Avatar - ElectroDad
27. 1. 2019 22:22
Kona Electric 64 kWh versus nový Nissan Leaf 62 kWh?
i po roce je elektrická Kona jedním z nejlepších elektroaut na trhu, a teď ji konečně dohnal Nissan Leaf s baterií 62 kWh a dojezdem se přibližuje 400 km.
Rozhoduji se mezi těmito dvěma auty a vyhrál jsem si s porovnámím z pohledu rodinného auta, což za mne oba elektromobily dobře splňují. [odkaz]
28. 2. 2018 16:47
Re: 39kWh a 300km :D
Pro elektromobily je úplně stejná metodika jako pro konvenční auta. Nikdo však automobilkám nezakazuje používat jiné metodiky. Ta předepsaná se týká pouze homologace. Do reklamy si klidně můžou dávat horší hodnoty. Že to některé automobilky dělají a jiné ne, nebo každá použije jinou metodiku, je sice guláš, ale ta možnost tu vždy byla. Potenciální problém budou mít jen ve chvíli, kdy udají lepší hodnoty než ty homologační. Pak by mohly u soudu narazit.
28. 2. 2018 16:40
Re: 39kWh a 300km :D
Trik je v tom, že odpor vzduchu je síla. Ta třetí mocnina se ti tam dostane přepočtem na výkon.

výkon = práce / čas (P = W/t)
práce = síla * dráha (W = F*s)
rychlost = dráha / čas (v = s/t)

P = W/t = F*s/t = F*v

Pokud si tedy dobře vzpomínám. :-)
28. 2. 2018 16:20
Re: teraz ked mame
Ona to úplně zbytečnost není, protože je to dojezd za dobrých podmínek. Ani nechceš, aby běžný nájezd baterii příliš vyčerpával.
28. 2. 2018 16:07
Re: Nevypadá špatně
Čerpadlo je rozhodně super, ale v mrazech zrovna neexcelují.