Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Sonata 2,0T (204 kW, 364 Nm): Twin-scroll a přímé vstřikování pro korejský sedan

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 3. 4. 2010 • 23:20
15
18
Zobrazit náhledy (15)
Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata
Nová generace Hyundai Sonata se na autosalonu v New Yorku objevila v premiéře s motorem 2,0T s turbodmychadlem typu twin-scroll a přímým vstřikováním benzinu.

Nový čtyřválec Theta II objemu 2,0 litru dává výkon 204 kW (278 k) v 6000 min-1, jeho točivý moment vrcholí hodnotou 364 Nm v pásmu 1800-4500 min-1. Sonata s tímto motorem spotřebuje dle metodiky EPA v dálničním režimu 6,9 l/100 km, ve městě pak 10,7 l/100 km. Tyto údaje jsou zatím předběžné.

Kompaktní turbodmychadlo typu twin-scroll je rozděleno na dvě části (komory). Dvojice válců plní každou z nich zvlášť. Svody na straně turbíny jsou tedy odděleny a spojují se až těsně před ní. Tento způsob přeplňování má několik výhod. Lopatky turbodmychadla se roztáčejí rychleji, motor je tedy účinnější v nízkých otáčkách, palivo se lépe spaluje a válce i výfukové plyny mají nižší teplotu. Systém přeplňovaní pak spaliny může využívat ve větší míře, jejich kinetická energie tak nepřijde vniveč.

Tzv. turboefekt, tedy zpožděná reakce turbodmychadla na sešlápnutí plynového pedálu, je potlačena na nejnižší možnou míru. Snižování spotřeby a emisí pomáhá také přímé vstřikování GDI (Gasoline Direct Injection). Benzin je dopravován do válců pomocí vysokotlakého čerpadla poháněného vačkovým hřídelem, kompresní poměr je na hodnotě 9,5:1.

Nový motor je spřažen se šestistupňovou samočinnou převodovkou A6LF2 s možností sekvenčního řazení prostřednictvím funkce Shiftronic. Řidič přesune volič do druhé dráhy, poté může řadit dopředu nahoru, nebo dozadu dolů. Zvolený režim prozrazuje LCD indikátor na přístrojové desce. Více stupňů umožnilo zkrátit jednotlivé poměry mezi nimi. Nová rychlostní skříň má také velmi kompaktní rozměry a je lehčí než její pětistupňová předchůdkyně.

Sonata 2,0T bude v Severní Americe ke koupi ve dvou výbavách: SE a Limited. Druhá jmenovaná obsahuje kromě jiného například panoramatickou střechu, osmnáctipalcová litá kola, dvojitou koncovku výfuku a řazení pádly pod volantem.

Již delší dobu je známo, že s tímto provedením sedanu střední třídy jihokorejského výrobce se v Evropě oficiálně nesetkáme. Přijít má ale jiný model vyvíjený pro Evropu. Do prodeje se má dostat s novým jménem i40.

Témata
Avatar - Onyx
5. 4. 2010 22:21
Vyobrazeny motor s prevodovkou
Mohla by redakce objastnit, k cemu patri?

Prevodovka ma vyusteni pro kardan, takze je to pro zadokolku. Podle fotek motoroveho prostoru je ale nova Sonata predokolka.

Predem diky za vyjasneni.

5. 4. 2010 12:25
Re: výkon
otazkou je jakou zivotnost ma ten osmivalec a jakou tenhle turbomotor
anonym
4. 4. 2010 20:09
super motor -R20
Tak ten motor by sa hodil velmi do i30 alebo do Kia Ceed a keby stáli polovicu z Golfu R20 tak by to bol další hot-hatch a zvýšil by image značkám Hnúj-daj a Kia.
Avatar - blowik
3. 4. 2010 22:51
Re: výkon
tak to se ještě uvidí, ale obávám se že spotřeba o takovýho motoru bude taková, že nebude až takovej rozdíl mezi 4,2 v8 a 2.0T v4, ale uvidíme... sám sem zatim vlastnil samý evropany, ale jezdil sem i korejce a rozhodně nejsem jeden z těch co je haní... docela jim držim palce...:) a zrovna takový H genesis si doma tak za rok představit umim
3. 4. 2010 20:01
Re: TA hridel
Prečo by veta nemohla začínať úvodzovkami? :-O

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku