Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IAA Frankfurt II

Tomáš Zajíček
Frankfurtské novinky II "Where car and future meet" Nejmodernější technologie, vše co můžeme očekávat od blízké budoucnosti automobilového průmyslu je k vidění na 58. ročníku mezinárodního autosalónu ve Frankfurtu nad Mohanem. Od 16. do 26. září mohou...

Frankfurtské novinky II

"Where car and future meet"

Nejmodernější technologie, vše co můžeme očekávat od blízké budoucnosti automobilového průmyslu je k vidění na 58. ročníku mezinárodního autosalónu ve Frankfurtu nad Mohanem. Od 16. do 26. září mohou návštěvníci shlédnout 51 světových premiér. Celkem se letošního ročníku zůčastnilo 1200 vystavovatelů z 43 zemí. Pro nás byla asi nejočekávanější světová premiéra nové Fabie.

Mercedes-Benz

Hlavním lákadlem asi nejlepšího stánku ve Fankfurtu byl jednoznačně SLR Roadster. Parametry jsou úctyhodné: kompresorem přeplňovaný motor o objemu 5,5 litru podává nejvyšší výkon 410 kW (557 k). Snad ještě "šílenější" je nejvyšší točivý moment, který dosahuje hodnoty 720 Nm! Tomu odpovídá akcelerace z klidu na 100 km/h, kterou SLR zvládne za 4,2 s. Nejvyšší rychlost je 320 km/h. Pozoruhodná je také brzdová soustava. Brzdové kotouče jsou z kompozitů, podobně jako v F1...

Novinky v sériové výrobě také nechyběly. Třída S dostala zcela nový dvanáctiválec (270 kW, 530 Nm) a dva CDI turbodiesely. Slabší šestiválec 320 CDI (145 kW, 470 Nm, průměr 8,0 l/100 km) a především osmiválec 400 CDI (175 kW, 560 Nm, průměr 9,0 l/100 km).

Třída M je nyní k dispozici i ve verzi AMG ML 55 s osmiválcem o výkonu 255 kW - spotřeba neudána :). Vznětové motory pod kapotou M-ka nyní zastupuje 270 CDI s výkonem 120 kW, a nejvyšší točivým momentem 370 Nm. Průměrná spotřeba 9,4 l/100 km.

Další světovou premiérou je CLK 55 AMG s osmiválcem o výkonu 255 kW. 0-100 km/h - 5,4 s.

Mitsubishi

Světovou premiéru si prožil Pinin dopracovaný do sériové podoby. Je osazen motorem 1,8 GDI. V prodeji bude od podzimu. Carisma dostala facelift. V Evropské premiéře se představil Space Runner.

Nissan

Po novém Nissanu Primera přichází i nová Almera, čímž automobilka výrazně inovovala svůj vozový park. Nová Almera má dravější design, poháněna bude dvěma zážehovými motory (1,5 a 1,8) a jedním vznětovým (2,2 l) s přímým vstřikováním paliva. Vyrábět se bude v Evropě.

Terrano dostalo facelift. Studie Cypact se zaměřuje především na nízkou spotřebu (3,4 l/100 km) a emise CO2 (90 g/km). Tyto hodnoty jsou dosaženy pomocí turbodieselu s přímým vstřikováním paliva, nej. výkon 55 kW. Také design interiéru není špatný (viz foto) ...

Opel

V příštím roce začne prodej nové Astry Coupé. Bude vybavena třemi motory. Novým dvoulitrem s turbodmychadlem s výkonem 140 kW a atmosferickými 2,2/108 kW a 1,8/85 kW. Akceleraci na 100 km/h zvládne s tubomotorem za 7 sekund. Nejvyšší rychlosti jsou popořádku: 240, 215 a 205 km/h.

Astra OPC je upraveným modelem od Opel Performance Center a bude připravena v "limitované" sérii. Výkon dvoulitrového motoru je 118 kW (běžně 100 kW), nejvyšší rychlost stoupla na 220 km/h a navíc "stojí" na sedmnáctipalcových discích BBS (pneu 215/40). Akcelerace na 100 km/h - 8,2 s.

Speedster = Ecotec 2,2, poměr hmotnosti k výkonu pouze 5,4 kg/k, 0-100 km/h okolo 6 s, nejvyšší rychlost 220 km/h

Astra ECO4 s přímovstřikovým turbodieselem 1,7 se dostala na velmi dobrou průměrnou spotřebu - 4,5 l/100 km.

Omega dostala facelift. Motory mají nyní výkon od 106 do 221 kW.

Koncepty zastupuje model G90, součinitel odporu vzduchu pouze 0,22, 1,0 l zážehový tříválec s produkcí pouze 90 g/km CO2 a spotřebou 3,88 l/100 km. Hmotnost tohoto konceptu je díky kombinaci hliníku a magnézia jen 750 kg. Přes nevelký výkon 44 kW dokáže G90 akcelerovat na 100 km/h za 14,0 s.

Peugeot

Světová premiéra 607 zastínila pochopitelně vše ostatní. O novém Peugeotu 607 jsme již psali v rubrice Představujeme. Cabrio 20(srdíčko) byl prezentován stále jako koncept, ale již v příštím roce bude uveden do prodeje.

Porsche

Po delší přestávce navazuje nová 911 turbo na legendární "starou 911 turbo". Nejvyšší výkon přeplňovaného šestiválce s objemem 3600 ccm je 309 kW (420 k). Nejvyšší točivý moment 560 Nm (!) dosahuje při 2700 ot/min. Nej. rychlost je 305 km/h. Zrychlení na 100 km/h - 4,2 ! Rozměr pneu je také zajímavý: 225/40 R18 a 295/30 R18. Navíc má pohon všech kol...

Boxster také nespí na vavřínech. Základní verze má nyní šestiválec o objemu 2,7 l (dříve 2,5 l) s výkonem 162 kW a navíc nedávno přibyla výkonnější verze Boxster S (3,2 l/185 kW/305 Nm). Akcelerace na 100 km/h - 5,9. Nejvyšší rychlost 260 km/h.

Renault

Novinky: facelift Scénic, Scénic RX4 a Avantime. Výborně prodávaný Scénic dostal facelift, zčásti určitě také protože Citroen uvedl Xsaru Picasso. Scénic RX4 je návratem Renaultu do oblasti automobilů s pohonem všech kol, navíc netradičně v segmentu středních VANů. Grand Touring coupé Avantime se přes své futuristické tvary dostane v příštím roce do prodeje!

Rolls-Royce / Bentley

Když jsem usedal při minulém autosalonu (Ženeva 99) na zadní sedadla prestižního modelu Rolls Royce - Silver Seraph, vcelku mě překvapila vysoká podlaha, která neumožňovala pohodlný posez. Přestože jsem na to upozornil jen své kolegy, změna se dostavila a ve Frankfurtu již byl vystaven Silver Seraph se inovovaným (zvětšeným) prostorem pro cestující.

Bentley je v modelovém roce 2000 možno objednat s novým přeplňovaným motorem 6,7 l V8. Výkon 298 kW (400 k) a "nepřekonatelným" nejvyšším točivým momentem 830 Nm (!). Akcelerace velmi těžkého vozu (2520 kg) je také neuvěřitelná - 0-100 km/h zvládne za 6,3 s!

Rover / Land Rover

U Roveru je stále největší novinkou model 75, který zabíral velkou část expozice. Zajímavým exponátem byl Land Rover Defender (studie) s obrovitými 20-ti palcovými koly a neméně velkým ochranný rámem.

Saab

Vysokovýkonné varianty Saab nazývá Aero a nyní má tuto variantu v obou vyráběných modelech: 9-3 i 9-5. Saab 9-3 (údaje v závorkách platí pro 9-5) Aero pohání "full" turbomotor 2,0 (2,3), nejvyšší výkon je 151 kW (169 kW), nejvyšší točivý moment 280 Nm/2200-5000 (350 Nm/1900-4000) ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h - 7,3 (6,9) s

Seat

Seat předvedl nový model León, který by cenou mohl konkurovat i naší Octavii. Ve špičkové verzi je osazen turbomotorem 1,8/132 kW a šestistupňovou převodovkou. Překvapením byla prezentace "třílitrové" Arosy s tříválcovým motorem 1,2 TDI, která pochopitelně vychází z již dříve uvedeného "třílitroveho" VW Lupo. Dále si návštěvníci mohli prohlédnout inovovanou Ibizu a Cordobu.

Subaru

Tentokrát nic nového, takže se alespoň koukněte na současnou produkci...

Suzuki

Suzuki prezentovala druhou variantu Jimny, pod názvem Jimny Cabrio (viz foto). Koncept MR-Wagon je zaměřen na maximální funkčnost a prostornost interiéru. Motor o objemu pouhých 658 cm3 je umístěn pod podlahou.

Škoda

Fabia, fabia, fabia a ještě jednou fabia. Veškeré dostupné informace jsme pro vás zpracovali ZDE. U Octavie je poslední novinkou verze 4x4 s Haldex spojkou.

Toyota

Tři významné novinky si Toyota připravila pro Frankfurt. Ještě nedávno studie Yaris Verso jde nyní do sériové výroby. Další novinkou je zcela nová Celica. Pozoruhodná je nízká hmotnost - 1100 kg. Díky tomu i relativně malý motor 1,8 VVT-i/105 kW dokáže divy. Zrychlení na 100 km/h zvládne za 8,7 s a nejvyšší rychlost je 205 km/h. Přestože mnozí obdivují Celicu, zřejmě ještě lepším vozem od Toyoty je nový roadster MR2 s motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol. Navíc hmotnost je snížena pod 1000 kg! Motor je prakticky stejný jako v Celice, tedy 1,8 VVT-i/103 kW. Zrychlení na 100 km/h za 7,9 s. Max. rychlost je 210 km/h.

Volkswagen

Zřejmě největší pozornost poutala studie superluxusního vozu s názvem Concept D, který v dohledné době zaútočí na city těch, kteří si chtějí koupit například Mercedes nebo BMW. Vůz pohání zážehový motor V10 v výkonem 230 kW.

Další super novinku je zážehový motor 1,4 FSI s přímým vstřikováním benzínu do válců. Výkon 77 kW, točivý moment 130 Nm. Spotřeba by měla být nižší o 15 procent oproti obdobnému motoru s nepřímým vstřikováním. Tento motor by se měl objevit v Lupu v polovině příštího roku. Průměrná spotřeby by měla být cca 5,5 l/100 km.

Beetle dostal dva nové motory 1,6/74 kW a 1,8T/110 kW. Motorová řada Passatu je rozšířena o 2,0/88 kW. V Golfu se objevil 1,9 TDI motor s neuvěřitelným výkonem 110 kW a točivým momentem 320 Nm !! Dodáván bude s šestistupňovou převodovkou. Polo dostalo facelift, který výrazně omladil především interiér.

Volvo

U Volva tentokrát k vidění žádný nový model nebyl. Přesto si Volvo jedno prvenství v Evropě připsalo. Jako první spustilo on-line prodejnu svých automobilů na internetu v rámci EU na adrese www.volvocars.com. Mimochodem Volvo patří již od začátku roku pod koncern Ford.



Tomáš Zajíček