Ian Callum šéf designu Jaguaru o dřevě v interiérech a trendu kupé-sedanů (rozhovor časopisu AutoDesign&Styling)
Ian Callum se narodil v roce 1955 v Dumfries ve Skotsku. Vystudoval dopravní design na univerzitě v Coventry a magisterský titul získal na londýnské Royal College of Art.
V letech 1979 – 1990 pracoval ve Fordu a podílel se zde například na modelech Mondeo, Fiesta, ale také Escort RS Cosworth. V roce 1990 překvapil mnohé kolegy, když přešel z Fordu do malé anglické sportovní značky TWR. Během angažmá u TWR tvořil i pro ostatní značky (Aston Martin, Volvo, Mazda).
V čele designu Jaguaru stanul v roce 1999. Trend retro designu, nastolený jeho předchůdcem, dozníval ještě v modelech S-Type a XJ. První výraznější změny v designu Jaguaru se představily na modelu XK a následný model XF definitivně odstřihl Jaguar od retro stylu.
Ian Callum je ženatý, má dva syny. Jeho bratr Moray Callum patří také mezi významné automobilové designéry.
AutoDesign&Styling: Co si myslíte o užívání materiálů jako dřevo v interiérech aut?
Callum: Záleží na provedení. Důvod, proč v našich autech používáme dřevo a kůži, je ten, že jsou to teplé a příjemné materiály.
Dřevo není starý materiál. Ano, dříve se v interiérech aut používalo často, ale když dnes půjdete do luxusního hotelu nebo se podíváte na jinou moderní architekturu, tak ho uvidíte všude. Můžete ho používat klasickým způsobem, ale i velmi moderně.
Možná teď budu trochu popírat vlastní slova, ale rozhodli jsme se používat tradiční materiály Jaguaru, protože to byly vždy naše materiály. Nechtěli jsme je odstranit. Místo toho jsme si řekli: Udělejme je v odlehčenějším a zábavnějším stylu, který se více vztahuje k současnosti. Proto jakkoliv velké změny jsme udělali na XJ a XF, pořád v nich dřevo najdete. Už to není velká dřevěná přístrojová deska, ale jen jednotlivé segmenty.
Dřevo nebude nikdy starý materiál, na rozdíl třeba od sametu.
AutoDesign&Styling:Jak se vám líbí současný trend kupé-sedanů?
Callum: Líbí se mi. Jaguar je také dělá, a to z toho důvodu, že jsme sportovní značka. Máme jen tři modely, ale u každého, a to včetně toho největšího, je pro mě důležité, aby z něj bylo cítit sportovní zaměření. Vyrábíme sportovní auta, je to naše tradice a tím jsme si udělali jméno. Každé auto co vytvoříme, musí mít sportovní esprit a to je důvod, proč jsme se rozhodli jít do kupé profilu.
Ostatní značky jdou podobnou cestou. Dozvěděl jsem se od designérů Mercedesu, že když pracovali na modelu CLS, čerpali inspiraci z tradičních Jaguarů a dokonce jej tak i kódově označovali.
Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích. Více informací naleznete na stránkách časopisu www.auto-design.cz.