Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ideální výbava Škody Fabia podle Světa motorů: Chuďas a boháč

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
91 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (250)
Škoda Fabia je nejprodávanějším malým hatchbackem. Můžete ji mít naprosto holou nebo vybavenou jako luxusní limuzínu. Které prvky se ale opravdu vyplatí?

V redakci se nám poslední dobou sešlo několik dotazů týkajících se výbavy Škody Fabia. Většinou se v nich opakují témata kolem využitelnosti některých prvků a jejich vliv na bezpečnost, jízdní vlastnosti nebo spotřebu paliva. Většinou odpovídáme, že záleží na vkusu, potřebách a možnostech

každého zákazníka. Občas jsme překvapeni, co všechno spotřebitelé od městského kompaktu vyžadují. Po pravdě musíme říct, že nás řada jejich požadavků překvapila, protože bychom nad některými prvky a systémy ani neuvažovali. Takže jsme si vzali dvě fabie: jednu v relativně chudé verzi, druhou vybavenou do samého maxima. Vyzkoušeli jsme, co nám bude vyhovovat, a co naopak ne. Zaměřili jsme se také na chování vozu, dynamiku a spotřebu.

Šest set není problém

Ale postupně. Nejprve se podíváme do ceníku na škodováckou nabídku. Nejlevnější fabia se zážehovým tříválcem 1.0 MPI/44 kW v provedení Active stojí 239.900 Kč. Na opačném konci jsme našli vznětové provedení 1.4 TDI/66 kW s automatickou převodovkou v akční linii Monte Carlo za 424.900 Kč – za to už byste pomalu mohli mít dva základní vozy. Co tam máme dále? Doobjednat si můžete paket Plus se samočinnou klimatizací, zadními parkovacími čidly a velkým palubním počítačem za 10.000 Kč. Hodit se bude i asistent rozjezdu do kopce, rozpoznávání únavy řidiče či světelný a dešťový senzor – dohromady za 9500 Kč. Jedeme dál: 17palcová litá kola za 7500 Kč budou vypadat pěkně, bez rezervy za 1100 Kč se neobejdeme, výsuvné ostřikovače světlometů za 3800 Kč ušetří práci s čistěním reflektorů, sportovní podvozek za 3000 Kč by mohl zlepšit jízdní vlastnosti, metalický lak stojí 10.900 Kč, kůží potažený multifunkční volant za 4000 Kč musíme mít také, stejně jako loketní opěrku za 3000 Kč nebo vyhřívání předních sedadel s cenovkou 5000 Kč. Myslíme i na cestující vzadu, takže jim pořídíme elektrické stahování oken za 5000 Kč. Technický vrchol představuje bezklíčové odemykání a startování za 9000 Kč. Při cestování na delší vzdálenosti do méně probádaných krajů oceníme tempomat za 9000 Kč a navigaci Amundsen s 6,5palcovou dotykovou obrazovkou za 18.300 Kč. Šest reproduktorů za 2000 Kč bude s digitálním příjmem DAB za 3000 Kč určitě znít lépe. Najednou jsme se vyšplhali na 529.000 Kč, tedy na cenu slušně vybavené octavie. A to u Monte Carla nemůžete mít tažné zařízení, panoramatickou střechu ani dvoubarevné lakování – Fabia Style v plné náloži by šest set tisíc překonala.

Porovnání výbav Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW
Základní cena 257 900 Kč (Active) 271 900 Kč (Ambition) 294 900 Kč (Style)
Výbava verze Světa motorů ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Manuální/automatická klimatizace 5000 Kč*/Ne 5000 Kč**/30 000 Kč Ne/Ano
Omezovač rychlosti/tempomat Ne/Ne Ano/9000 Kč Ano/9000 Kč
Front Assist (nouzové brzdění) Ne Ano Ano
Aut. spínání světel/dešťový senzor Ne/Ne 1000 Kč/6000 Kč S/5000 Kč
Elektrické ovládání oken vzadu Ne 5000 Kč Ano
Litá kola 15"/16"17 400 Kč/Ne12 100 Kč/17 400 KčAno/5300 Kč
Litá kola 17"Ne22 700 Kč10 600 Kč
Přední mlhovky/s Corner funkcí 4100 Kč/Ne Ano/2500 Kč Ano/2500 Kč
Projektorová světla s LED den. svícením Ne 6100 Kč Ano
Malý kožený paket 7000 Kč 5000 Kč** Ano
Výš. nastav. sedadlo řidič/spolujezdec Ano/Ne Ano/2000 Kč Ano/Ano
Loketní opěrka vpředu Ne 3000 Kč Ano
Palubní počítač/Maxi DOT 2000 Kč/6000 Kč Ano/4000 Kč Ne/Ano
Bezklíčové startování Ne 4500 Kč Ano
Loketní opěrka vpředu Ne 3000 Kč Ano
Parkovací čidla vzadu/vpředu a vzadu Ne/Ne 9200 Kč/17 200 Kč Ano/8000 Kč
Rádio Blues 6500 Kč Ano Ne
Infotainment Swing 10 500 Kč 4000 Kč Ano
Navigace Amundsen Ne 22 300 Kč 18 300 Kč
* Součástí paketu Active Plus, ** součástí paketu Ambition Plus
Příplatkové prvky pro všechny verze Síťový program a držáky v kabině 2000 Kč, Asistent rozjezdu do kopce 2000 Kč, Rezervní kolo 1100 Kč, Tažné zařízení 9000 Kč, Paket pro špatné cesty 4000 Kč, Uni barva bílá Candy a červená Corrida 3500 Kč, Uni barva bílá Laser 5900 Kč, Metalické barvy 10 900 Kč, Zvláštní lakování 15 900 Kč

Jdeme porovnávat

Takhle by to asi nešlo, zvolíme rozumné řešení. S provedením Active dostanete jen to nejnutnější. Pokud však nevyžadujete větší komfort a připlatíte si za paket Active Plus s klimatizací, elektrickým ovládáním předních oken a vnějších zpětných zrcátek či lakovanými klikami 5000 Kč, budete spokojeni. S rádiem Blues za dalších 6500 Kč ještě více. Základní stupeň má však jednu nectnost: spoustu komfortních i bezpečnostních prvků nemůže získat ani za příplatek. A my máme rádi pohodlí, své zdraví zbytečně ohrožovat také nechceme.

Takže volíme Ambition s nouzovým brzděním, 15palcovými ocelovými koly, předními mlhovkami, dekorační lištou Light Brushed před spolujezdcem, palubním počítačem, dálkovým ovládáním centrálního zamykání a rádiem ve standardu. Bílá Fabia 1.0 MPI/44 kW s paketem Plus a velkým palubním počítačem nakonec vyšla na 269.400 Kč. Je to taková šedá myška a ničím nezaujme, ale zase si na nic nehraje a splní základní požadavky každého motoristy.

U modré škodovky jsme se řádně odvázali a její cena se nakonec zastavila na částce 425.200 Kč. Není to málo, kombinace modré metalízy s bílými doplňky je však působivá. Fabia se proměnila v kouzelné auto, za kterým se lidé na ulici otáčejí. Výrazný posun jsme zaznamenali i uvnitř.

Všude spousta tlačítek a uprostřed palubky velká obrazovka. Připadá nám, že sedíme v luxusním vozidle, které jen vzdáleně připomíná fabii. Na první pohled tedy všechno jasné – bohatší verze si nás okamžitě získala.

Údaje o testovaných vozidlech Škoda Fabia 1.0 MPI
Motor, ventilový rozvod zážehový tříválec, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 999
Největší výkon (kW/ot. za min) 44/5000-6000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 95/3000-4300
Převodovka 5° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 3992 x 1732 x 1467
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2470, 1463/1457
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1055/530
Objem zavazadelníku (l) 330/1150
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 45/978
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 15,7
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) 5,6/4,0/4,6
Emise CO2 (g/km) 104

Kila navíc

Jenže nám připadá při jízdě nějaká línější. Záměrně jsme totiž u obou aut zvolili nejslabší motorizaci v nabídce. Na ní by se mělo nejlépe ukázat, jaký

vliv může mít bohatá výbava na jízdní dynamiku a vlastnosti. Rozdíly jsou prakticky jenom dva. Modrá fabia je obuta do pneumatik Michelin Alpin

215/45 R16 a podle našeho měření váží 1139 kg. Bílá má pláště 185/60 R15 a odborníci v Dekře stanovili její hmotnost na 1139 kg.

Na komfortu jízdy se různé velikosti ráfků a rozměry plášťů neprojevily. Filtrování nerovností nám u obou škodovek připadá stejné – plavná jízda na kvalitní vozovce a občasné rázy a uskakování zádě na rozbité okresce. První odlišnost jsme zaznamenali při vyhýbacím manévru mezi kužely. Modrá

fabia je jistější a její široké pláště lépe drží. Méně se naklání a stabilizace zasahuje o chvilku později. Rozdíl však není nijak zásadní. Takže jdeme na dynamiku. Zapínáme přístroj Race Logic a vyrážíme změřit pružné zrychlení bílé, méně vybavené škodovky. Ze šedesátky na stovku se na čtyřku dostane za 14,6 s a z osmdesáti na sto dvacet na pětku za 23,4 s. Jaké je naše překvapení, když je modrá fabia v prvním případě pomalejší o 1,2 s, v druhém dokonce o 3,8 s. Představovali jsme si rozdíly v řádech setin sekundy, ale tohle nám na stejné auto se shodnou motorizací připadá dost.

Naměřené hodnoty Levnější bílá Dražší modrá
Rozměr a výrobce pneumatik 185/60 R15, Barum Polaris 3 215/45 R16, Michelin Alpin
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 14,6/23,4 15,8/27,2
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 4100 4100
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 54,9 58,2
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47,9/86,6/125,2 47,6/86,5/124,8
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,6 5,9
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1097/488 1139/446

Vliv na běžný provoz

Kde hledat hlavní důvody? Rozdíl v hmotnosti 42 kg by zřejmě takovou odchylku nevyvolal. Výrazný vliv na dynamiku měla podle nás i použitá kola. Lité šestnáctky na modré fabii jsou výrazně těžší než „plecháče“. Z toho pramení, že k jejich roztočení je potřeba vynaložit mnohem větší sílu. S tím jistě souvisí i vyšší spotřeba paliva.

Na 170 km dlouhém okruhu – převážně jsme se pohybovali po dálnici – spotřebovala bílá fabia v průměru 5,6 l benzinu na 100 km. Modrá si řekla o 5,9 l. Rozdíl 0,3 l na 100 km možná nevypadá až tak zásadní, dokud však nezačnete počítat s delším horizontem. Při nájezdu 100.000 km totiž spotřebuje o 300 litrů více, což je při průměrné ceně 30 Kč za litr 9000 korun. Překvapeni jsme byli z brzdné dráhy – se zimními plášti při třech stupních nad nulou byla u obou hodně dlouhá. Jenže fabia s úzkými koly ze stovky zastavila na 54,9 metru a ta se širšími o 3,3 metru dále. Jak to? Vždyť pneumatiky se šířkou 215 mm musejí mít lepší kontakt s vozovkou! Vysvětlení máme jediné – 42 kg navíc a těžká litá kola, která s roztočením fungují jako setrvačník.

Ceny porovnávaných fabií Škoda Fabia 1.0 MPI/44 kW (levnější) Škoda Fabia 1.0 MPI/44 kW (dražší)
Základní cena a výbava 256 900 Kč (Ambition) 256 900 Kč (Ambition)
Výbava nad rámec provedení Ambition
Paket Plus* 5000 Kč Ne
Rain and Light Assist** Ne 6000 Kč
Rezervní kolo Ne 1100 Kč
Mlhovky/se svícením do zatáčky Ano/Ne Ano/2500 Kč
Projektorové halogenové reflektory s denním svícením LED Ne 6100 Kč
Uni barva bila Candy 3500 Kč Ne
ColourConcept s metal. lakem, bílou střechou a 16palcovymi liťáky Ne 35 800 Kč
Interiér Jeans Blue s bílou dekorační lištou Ne 1000 Kč
Kožený multifunkční volant, dekor bila piano Ne 10 500 Kč
Vyškově nastavitelné sedadlo spolujezdce Ne 2000 Kč
Vyhřívaní předních sedadel Ne 5000 Kč
Loketní opěrka vpředu Ne 3000 Kč
Maxi DOT 4000 Kč 4000 Kč
Elektrické ovládaní oken vzadu Ne 5000 Kč
Kessy – bezklíčové odemykaní a startování Ne 9000 Kč
Automatická klimatizace Climatronic Ne 30 000 Kč
Parkovací senzory vzadu a vpředu Ne 17 200 Kč
Tempomat Ne 9000 Kč
Tkané koberečky Ne 1300 Kč
Infotainment Bolero Ne 10 700 Kč
Sound paket se 6 reproduktory Ne 2000 Kč
Vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla Ne 800 Kč
Digitální radiopříjem Ne 3000 Kč
Funkce SmartLink Ne 3300 Kč
Porovnání cen 269 400 Kč 425 200 Kč (o 58 % dražší)
* S klimatizaci a malým koženým paketem, ** automatické spouštěni světel, dešťový senzor, vnitřní zrcátko s automatickým stmíváním

Náš ideál

Po změření aut jsme si uvědomili, že jsme to s výbavou modré fabie trochu přehnali. Takže začínáme škrtat a slevovat ze svých nároků a tužeb. Litá kola jsou sice pěkná, ale praktický význam nemají, navíc pneumatiky na ně jsou výrazně dražší. Určitě bychom si vystačili s jednobarevnou karoserií, i když bílá zrovna není nejzářivější. Základní rádio Blues hraje slušně a navigaci si můžeme pustit na mobilu. Správný motorista nepotřebuje tempomat, parkovací senzory vzadu ani vpředu a už vůbec ne systém rozpoznání únavy řidiče. Za základ bychom vzali bílou fabii a přidali

automatické spínání světel za 1000 Kč, projektorové reflektory za 6100 Kč, dojezdovou rezervu za 1100 Kč, elektrické ovládání všech oken za 5000 Kč, protože jedině potom funguje sklo u řidiče na jedno stisknutí. A možná i vyhřívání předních sedadel za 5000 Kč – v zimě se hodí. Ideální Škoda Fabia 1.0 MPI/44 kW by podle nás měla stát 287.600 Kč.

Doporučení Světa motorů

Kola

Lité 16palcové ráfky možná vypadají lépe, ale praktický přínos jsme u nich nezaznamenali. Spíše naopak. Kola jsou těžší a auto potřebuje více energie k jejich roztočení. Široké pneumatiky s větším valivým odporem se zase postarají o vyšší spotřebu. Výhody jsme nezjistili ani při brzdění a stabilita v zatáčkách se rapidně nezlepšila. Určitě bychom si vystačili s plechovými koly.

Rezerva

Náhradní kolo ve standardu snad už nenabízí žádný výrobce. Ušetřený kila se totiž následně promítnou v nižších emisích – a o ty jde v první řadě. Jenže co když prorazíte plášť? To už nikoho nezajímá. Sada na rychlou opravu zvládne jen malé poškození, při větším proražení budete muset volat odtahovku. Rezervu bereme.

Světla

Standardní halogenové reflektory svítí slušně, ale projektorové mají mnohem vyšší účinnost. Sice také využívají halogenovou žárovku, jenže osvítí více prostoru před vozem. Takže máte lepší přehled o provozu na silnici i dění kolem ní. Také dálková světla dosvítí dále. Denní diody jsou navíc efektní. Za nás říkáme ano.

Rádio

S výbavou Ambition dostanete základní rádio Blues. Nevypadá špatně, ladí s designem vozu, navíc získáte v palubní desce přihrádku navíc. Má konektor USB i vstup pro karty SD, takže můžete přehrávat muziku ve formátu MP3 z externích nosičů. Určitě stačí. Bohužel ale nejde dovybavit šesti reproduktory. Váháme.

Tempomat

Standardní omezovač rychlosti Speedlimiter považujeme za zbytečnou funkci a také tempomat si jen těžko hledá místo v našich srdcích. Známe však spoustu motoristů, kteří si ho při dlouhých cestách nemohou vynachválit. My ale chceme mít auto pod neustálou kontrolou, takže se bez tempomatu obejdeme.

Rozsvícení

Automatické spínání světel Easy Light Assist je vyhrazeno nejvyšší výbavě Style, ale tahle drobnost se nám líbí. Přechod mezi dnem a nocí je rychlý. Hlídat, zda jsme zapnuli potkávací světla, a hledat za jízdy otočný spínač někde pod volantem se nám nechce. Tisícovka navíc je přijatelná.

Zrcátko

Samozatmavovací vnitřní zrcátko zpříjemňuje jízdu za tmy. Je součástí paketu s automatickým spínáním světel nebo dešťovým senzorem. U standardního provedení s páčkou na překlopení clony proti oslnění se nám stávalo, že jsme si hnuli s celým zrcátkem. Ale pokud ho mít nebudeme, nic se nestane.

Elektrické ovládání oken

Pokud je v autě klimatizace, vystačíme si s elektrickým ovládáním předních oken a „švihadly“ vzadu. Jenže v tomto případě nefunguje stahování na jeden dotek. Musíte tlačítko pořád držet. Při každodenním vyjíždění z garáže, kde je potřeba přiložit čip, je to nekomfortní. To je hlavní důvod, proč chtít elektriku i pro zadní okna.

Simply Clever

Paket s chytrými řešeními si Škodovka cení na dva tisíce. Ale síťový program v kufru, odpadkový koš v obležení dveří nebo držák na multimediální přístroje – náš mobil s pětipalcovým displejem se do něj nevešel – oželíme. Praktická škrabka pod víčkem nádrže je ve standardu u všech fabií.

Startování tlačítkem

Přijít k autu, které se samo odemkne, a startovat tlačítkem je velká frajeřina, zejména u městských hatchbacků. Jenže za devět tisíc, které za systém Kessy Škodovka požaduje, bychom si raději pořídili několik plných nádrží paliva.

Sedadlo spolujezdce

Pokud už nevíte, co s penězi, můžete spolujezdci dopřát výškově stavitelné sedadlo, které v provedení Ambition stojí 2000 korun. Pohodlí podle nás ale potřebuje hlavně řidič – zbytek se jen veze. Proto stačí standardní výškové seřízení křesla řidiče, aby našel ideální pozici za volantem.

Klimatizace

Důležité je, aby nějaká klimatizace v autě byla. Manuální je součástí paketu Ambition Plus za 5000 Kč a svou funkci plní dobře. Připlácet třicet tisíc

za automatický Climatronic nám připadá jako vyděračství. Vždyť ani neumí různé teploty pro levou a pravou část. Stačí manuální.


Vážení u profíků

Pro oficiální vážení automobilů při homologaci platí jasně stanovená pravidla, která by v polních podmínkách nešla dodržet. Vyrážíme proto s oběma fabiemi do zkušebny Dekry, zaručující profesionální přístup. Bohužel podle vnitřních předpisů nemůžeme být při vážení přítomni a musíme čekat za vraty. A Dekra nám dává za pravdu. Na certifi kovaném protokolu modrého hatchbacku 1.0 MPI/44 kW vidíme provozní hmotnost 1139 kg, tedy o 84 kg více než podle údaje výrobce. Bílá fabia váží 1097 kg, tedy o znatelných 42 kg méně než modrá, i když automobilka oficiálně uvádí ještě nižší číslo. Příplatková výbava něco váží a každý zákazník s tím musí počítat i při nakládání auta. Celková přípustná hmotnost vozidel uvedená v technickém průkazu činí 1510 kg – ta se nemění. A podle tohoto údaje se budou řídit i policisté při případné kontrole přetížení. Když si do modré fabie sednou čtyři pořádní pořízci nebo ji naložíte až po střechu při cestě na týdenní dovolenou, je najednou užitečné zatížení na hraně.

skoda fabia svetmotoruskoda fabia svetmotoru | Zdroj: acz

Vstoupit do diskuze (250)