Ideální výbava Škody Fabia podle Světa motorů: Chuďas a boháč
V redakci se nám poslední dobou sešlo několik dotazů týkajících se výbavy Škody Fabia. Většinou se v nich opakují témata kolem využitelnosti některých prvků a jejich vliv na bezpečnost, jízdní vlastnosti nebo spotřebu paliva. Většinou odpovídáme, že záleží na vkusu, potřebách a možnostech
každého zákazníka. Občas jsme překvapeni, co všechno spotřebitelé od městského kompaktu vyžadují. Po pravdě musíme říct, že nás řada jejich požadavků překvapila, protože bychom nad některými prvky a systémy ani neuvažovali. Takže jsme si vzali dvě fabie: jednu v relativně chudé verzi, druhou vybavenou do samého maxima. Vyzkoušeli jsme, co nám bude vyhovovat, a co naopak ne. Zaměřili jsme se také na chování vozu, dynamiku a spotřebu.
Šest set není problém
Ale postupně. Nejprve se podíváme do ceníku na škodováckou nabídku. Nejlevnější fabia se zážehovým tříválcem 1.0 MPI/44 kW v provedení Active stojí 239.900 Kč. Na opačném konci jsme našli vznětové provedení 1.4 TDI/66 kW s automatickou převodovkou v akční linii Monte Carlo za 424.900 Kč – za to už byste pomalu mohli mít dva základní vozy. Co tam máme dále? Doobjednat si můžete paket Plus se samočinnou klimatizací, zadními parkovacími čidly a velkým palubním počítačem za 10.000 Kč. Hodit se bude i asistent rozjezdu do kopce, rozpoznávání únavy řidiče či světelný a dešťový senzor – dohromady za 9500 Kč. Jedeme dál: 17palcová litá kola za 7500 Kč budou vypadat pěkně, bez rezervy za 1100 Kč se neobejdeme, výsuvné ostřikovače světlometů za 3800 Kč ušetří práci s čistěním reflektorů, sportovní podvozek za 3000 Kč by mohl zlepšit jízdní vlastnosti, metalický lak stojí 10.900 Kč, kůží potažený multifunkční volant za 4000 Kč musíme mít také, stejně jako loketní opěrku za 3000 Kč nebo vyhřívání předních sedadel s cenovkou 5000 Kč. Myslíme i na cestující vzadu, takže jim pořídíme elektrické stahování oken za 5000 Kč. Technický vrchol představuje bezklíčové odemykání a startování za 9000 Kč. Při cestování na delší vzdálenosti do méně probádaných krajů oceníme tempomat za 9000 Kč a navigaci Amundsen s 6,5palcovou dotykovou obrazovkou za 18.300 Kč. Šest reproduktorů za 2000 Kč bude s digitálním příjmem DAB za 3000 Kč určitě znít lépe. Najednou jsme se vyšplhali na 529.000 Kč, tedy na cenu slušně vybavené octavie. A to u Monte Carla nemůžete mít tažné zařízení, panoramatickou střechu ani dvoubarevné lakování – Fabia Style v plné náloži by šest set tisíc překonala.
Porovnání výbav | Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW | Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW | Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW |
Základní cena | 257 900 Kč (Active) | 271 900 Kč (Ambition) | 294 900 Kč (Style) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Manuální/automatická klimatizace | 5000 Kč*/Ne | 5000 Kč**/30 000 Kč | Ne/Ano |
Omezovač rychlosti/tempomat | Ne/Ne | Ano/9000 Kč | Ano/9000 Kč |
Front Assist (nouzové brzdění) | Ne | Ano | Ano |
Aut. spínání světel/dešťový senzor | Ne/Ne | 1000 Kč/6000 Kč | S/5000 Kč |
Elektrické ovládání oken vzadu | Ne | 5000 Kč | Ano |
Litá kola 15"/16" | 17 400 Kč/Ne | 12 100 Kč/17 400 Kč | Ano/5300 Kč |
Litá kola 17" | Ne | 22 700 Kč | 10 600 Kč |
Přední mlhovky/s Corner funkcí | 4100 Kč/Ne | Ano/2500 Kč | Ano/2500 Kč |
Projektorová světla s LED den. svícením | Ne | 6100 Kč | Ano |
Malý kožený paket | 7000 Kč | 5000 Kč** | Ano |
Výš. nastav. sedadlo řidič/spolujezdec | Ano/Ne | Ano/2000 Kč | Ano/Ano |
Loketní opěrka vpředu | Ne | 3000 Kč | Ano |
Palubní počítač/Maxi DOT | 2000 Kč/6000 Kč | Ano/4000 Kč | Ne/Ano |
Bezklíčové startování | Ne | 4500 Kč | Ano |
Loketní opěrka vpředu | Ne | 3000 Kč | Ano |
Parkovací čidla vzadu/vpředu a vzadu | Ne/Ne | 9200 Kč/17 200 Kč | Ano/8000 Kč |
Rádio Blues | 6500 Kč | Ano | Ne |
Infotainment Swing | 10 500 Kč | 4000 Kč | Ano |
Navigace Amundsen | Ne | 22 300 Kč | 18 300 Kč |
* Součástí paketu Active Plus, ** součástí paketu Ambition Plus | |||
Příplatkové prvky pro všechny verze | Síťový program a držáky v kabině 2000 Kč, Asistent rozjezdu do kopce 2000 Kč, Rezervní kolo 1100 Kč, Tažné zařízení 9000 Kč, Paket pro špatné cesty 4000 Kč, Uni barva bílá Candy a červená Corrida 3500 Kč, Uni barva bílá Laser 5900 Kč, Metalické barvy 10 900 Kč, Zvláštní lakování 15 900 Kč |
Jdeme porovnávat
Takhle by to asi nešlo, zvolíme rozumné řešení. S provedením Active dostanete jen to nejnutnější. Pokud však nevyžadujete větší komfort a připlatíte si za paket Active Plus s klimatizací, elektrickým ovládáním předních oken a vnějších zpětných zrcátek či lakovanými klikami 5000 Kč, budete spokojeni. S rádiem Blues za dalších 6500 Kč ještě více. Základní stupeň má však jednu nectnost: spoustu komfortních i bezpečnostních prvků nemůže získat ani za příplatek. A my máme rádi pohodlí, své zdraví zbytečně ohrožovat také nechceme.
Takže volíme Ambition s nouzovým brzděním, 15palcovými ocelovými koly, předními mlhovkami, dekorační lištou Light Brushed před spolujezdcem, palubním počítačem, dálkovým ovládáním centrálního zamykání a rádiem ve standardu. Bílá Fabia 1.0 MPI/44 kW s paketem Plus a velkým palubním počítačem nakonec vyšla na 269.400 Kč. Je to taková šedá myška a ničím nezaujme, ale zase si na nic nehraje a splní základní požadavky každého motoristy.
U modré škodovky jsme se řádně odvázali a její cena se nakonec zastavila na částce 425.200 Kč. Není to málo, kombinace modré metalízy s bílými doplňky je však působivá. Fabia se proměnila v kouzelné auto, za kterým se lidé na ulici otáčejí. Výrazný posun jsme zaznamenali i uvnitř.
Všude spousta tlačítek a uprostřed palubky velká obrazovka. Připadá nám, že sedíme v luxusním vozidle, které jen vzdáleně připomíná fabii. Na první pohled tedy všechno jasné – bohatší verze si nás okamžitě získala.
Údaje o testovaných vozidlech | Škoda Fabia 1.0 MPI |
Motor, ventilový rozvod | zážehový tříválec, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 44/5000-6000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 95/3000-4300 |
Převodovka | 5° manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 3992 x 1732 x 1467 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2470, 1463/1457 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1055/530 |
Objem zavazadelníku (l) | 330/1150 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 45/978 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 15,7 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) | 5,6/4,0/4,6 |
Emise CO2 (g/km) | 104 |
Kila navíc
Jenže nám připadá při jízdě nějaká línější. Záměrně jsme totiž u obou aut zvolili nejslabší motorizaci v nabídce. Na ní by se mělo nejlépe ukázat, jaký
vliv může mít bohatá výbava na jízdní dynamiku a vlastnosti. Rozdíly jsou prakticky jenom dva. Modrá fabia je obuta do pneumatik Michelin Alpin
215/45 R16 a podle našeho měření váží 1139 kg. Bílá má pláště 185/60 R15 a odborníci v Dekře stanovili její hmotnost na 1139 kg.
Na komfortu jízdy se různé velikosti ráfků a rozměry plášťů neprojevily. Filtrování nerovností nám u obou škodovek připadá stejné – plavná jízda na kvalitní vozovce a občasné rázy a uskakování zádě na rozbité okresce. První odlišnost jsme zaznamenali při vyhýbacím manévru mezi kužely. Modrá
fabia je jistější a její široké pláště lépe drží. Méně se naklání a stabilizace zasahuje o chvilku později. Rozdíl však není nijak zásadní. Takže jdeme na dynamiku. Zapínáme přístroj Race Logic a vyrážíme změřit pružné zrychlení bílé, méně vybavené škodovky. Ze šedesátky na stovku se na čtyřku dostane za 14,6 s a z osmdesáti na sto dvacet na pětku za 23,4 s. Jaké je naše překvapení, když je modrá fabia v prvním případě pomalejší o 1,2 s, v druhém dokonce o 3,8 s. Představovali jsme si rozdíly v řádech setin sekundy, ale tohle nám na stejné auto se shodnou motorizací připadá dost.
Naměřené hodnoty | Levnější bílá | Dražší modrá |
Rozměr a výrobce pneumatik | 185/60 R15, Barum Polaris 3 | 215/45 R16, Michelin Alpin |
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) | 14,6/23,4 | 15,8/27,2 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 4100 | 4100 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 54,9 | 58,2 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47,9/86,6/125,2 | 47,6/86,5/124,8 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 | 5,9 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1097/488 | 1139/446 |
Vliv na běžný provoz
Kde hledat hlavní důvody? Rozdíl v hmotnosti 42 kg by zřejmě takovou odchylku nevyvolal. Výrazný vliv na dynamiku měla podle nás i použitá kola. Lité šestnáctky na modré fabii jsou výrazně těžší než „plecháče“. Z toho pramení, že k jejich roztočení je potřeba vynaložit mnohem větší sílu. S tím jistě souvisí i vyšší spotřeba paliva.
Na 170 km dlouhém okruhu – převážně jsme se pohybovali po dálnici – spotřebovala bílá fabia v průměru 5,6 l benzinu na 100 km. Modrá si řekla o 5,9 l. Rozdíl 0,3 l na 100 km možná nevypadá až tak zásadní, dokud však nezačnete počítat s delším horizontem. Při nájezdu 100.000 km totiž spotřebuje o 300 litrů více, což je při průměrné ceně 30 Kč za litr 9000 korun. Překvapeni jsme byli z brzdné dráhy – se zimními plášti při třech stupních nad nulou byla u obou hodně dlouhá. Jenže fabia s úzkými koly ze stovky zastavila na 54,9 metru a ta se širšími o 3,3 metru dále. Jak to? Vždyť pneumatiky se šířkou 215 mm musejí mít lepší kontakt s vozovkou! Vysvětlení máme jediné – 42 kg navíc a těžká litá kola, která s roztočením fungují jako setrvačník.
Ceny porovnávaných fabií | Škoda Fabia 1.0 MPI/44 kW (levnější) | Škoda Fabia 1.0 MPI/44 kW (dražší) |
Základní cena a výbava | 256 900 Kč (Ambition) | 256 900 Kč (Ambition) |
Výbava nad rámec provedení Ambition | ||
Paket Plus* | 5000 Kč | Ne |
Rain and Light Assist** | Ne | 6000 Kč |
Rezervní kolo | Ne | 1100 Kč |
Mlhovky/se svícením do zatáčky | Ano/Ne | Ano/2500 Kč |
Projektorové halogenové reflektory s denním svícením LED | Ne | 6100 Kč |
Uni barva bila Candy | 3500 Kč | Ne |
ColourConcept s metal. lakem, bílou střechou a 16palcovymi liťáky | Ne | 35 800 Kč |
Interiér Jeans Blue s bílou dekorační lištou | Ne | 1000 Kč |
Kožený multifunkční volant, dekor bila piano | Ne | 10 500 Kč |
Vyškově nastavitelné sedadlo spolujezdce | Ne | 2000 Kč |
Vyhřívaní předních sedadel | Ne | 5000 Kč |
Loketní opěrka vpředu | Ne | 3000 Kč |
Maxi DOT | 4000 Kč | 4000 Kč |
Elektrické ovládaní oken vzadu | Ne | 5000 Kč |
Kessy – bezklíčové odemykaní a startování | Ne | 9000 Kč |
Automatická klimatizace Climatronic | Ne | 30 000 Kč |
Parkovací senzory vzadu a vpředu | Ne | 17 200 Kč |
Tempomat | Ne | 9000 Kč |
Tkané koberečky | Ne | 1300 Kč |
Infotainment Bolero | Ne | 10 700 Kč |
Sound paket se 6 reproduktory | Ne | 2000 Kč |
Vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla | Ne | 800 Kč |
Digitální radiopříjem | Ne | 3000 Kč |
Funkce SmartLink | Ne | 3300 Kč |
Porovnání cen | 269 400 Kč | 425 200 Kč (o 58 % dražší) |
* S klimatizaci a malým koženým paketem, ** automatické spouštěni světel, dešťový senzor, vnitřní zrcátko s automatickým stmíváním |
Náš ideál
Po změření aut jsme si uvědomili, že jsme to s výbavou modré fabie trochu přehnali. Takže začínáme škrtat a slevovat ze svých nároků a tužeb. Litá kola jsou sice pěkná, ale praktický význam nemají, navíc pneumatiky na ně jsou výrazně dražší. Určitě bychom si vystačili s jednobarevnou karoserií, i když bílá zrovna není nejzářivější. Základní rádio Blues hraje slušně a navigaci si můžeme pustit na mobilu. Správný motorista nepotřebuje tempomat, parkovací senzory vzadu ani vpředu a už vůbec ne systém rozpoznání únavy řidiče. Za základ bychom vzali bílou fabii a přidali
automatické spínání světel za 1000 Kč, projektorové reflektory za 6100 Kč, dojezdovou rezervu za 1100 Kč, elektrické ovládání všech oken za 5000 Kč, protože jedině potom funguje sklo u řidiče na jedno stisknutí. A možná i vyhřívání předních sedadel za 5000 Kč – v zimě se hodí. Ideální Škoda Fabia 1.0 MPI/44 kW by podle nás měla stát 287.600 Kč.
Doporučení Světa motorů
Kola
Lité 16palcové ráfky možná vypadají lépe, ale praktický přínos jsme u nich nezaznamenali. Spíše naopak. Kola jsou těžší a auto potřebuje více energie k jejich roztočení. Široké pneumatiky s větším valivým odporem se zase postarají o vyšší spotřebu. Výhody jsme nezjistili ani při brzdění a stabilita v zatáčkách se rapidně nezlepšila. Určitě bychom si vystačili s plechovými koly.
Rezerva
Náhradní kolo ve standardu snad už nenabízí žádný výrobce. Ušetřený kila se totiž následně promítnou v nižších emisích – a o ty jde v první řadě. Jenže co když prorazíte plášť? To už nikoho nezajímá. Sada na rychlou opravu zvládne jen malé poškození, při větším proražení budete muset volat odtahovku. Rezervu bereme.
Světla
Standardní halogenové reflektory svítí slušně, ale projektorové mají mnohem vyšší účinnost. Sice také využívají halogenovou žárovku, jenže osvítí více prostoru před vozem. Takže máte lepší přehled o provozu na silnici i dění kolem ní. Také dálková světla dosvítí dále. Denní diody jsou navíc efektní. Za nás říkáme ano.
Rádio
S výbavou Ambition dostanete základní rádio Blues. Nevypadá špatně, ladí s designem vozu, navíc získáte v palubní desce přihrádku navíc. Má konektor USB i vstup pro karty SD, takže můžete přehrávat muziku ve formátu MP3 z externích nosičů. Určitě stačí. Bohužel ale nejde dovybavit šesti reproduktory. Váháme.
Tempomat
Standardní omezovač rychlosti Speedlimiter považujeme za zbytečnou funkci a také tempomat si jen těžko hledá místo v našich srdcích. Známe však spoustu motoristů, kteří si ho při dlouhých cestách nemohou vynachválit. My ale chceme mít auto pod neustálou kontrolou, takže se bez tempomatu obejdeme.
Rozsvícení
Automatické spínání světel Easy Light Assist je vyhrazeno nejvyšší výbavě Style, ale tahle drobnost se nám líbí. Přechod mezi dnem a nocí je rychlý. Hlídat, zda jsme zapnuli potkávací světla, a hledat za jízdy otočný spínač někde pod volantem se nám nechce. Tisícovka navíc je přijatelná.
Zrcátko
Samozatmavovací vnitřní zrcátko zpříjemňuje jízdu za tmy. Je součástí paketu s automatickým spínáním světel nebo dešťovým senzorem. U standardního provedení s páčkou na překlopení clony proti oslnění se nám stávalo, že jsme si hnuli s celým zrcátkem. Ale pokud ho mít nebudeme, nic se nestane.
Elektrické ovládání oken
Pokud je v autě klimatizace, vystačíme si s elektrickým ovládáním předních oken a „švihadly“ vzadu. Jenže v tomto případě nefunguje stahování na jeden dotek. Musíte tlačítko pořád držet. Při každodenním vyjíždění z garáže, kde je potřeba přiložit čip, je to nekomfortní. To je hlavní důvod, proč chtít elektriku i pro zadní okna.
Simply Clever
Paket s chytrými řešeními si Škodovka cení na dva tisíce. Ale síťový program v kufru, odpadkový koš v obležení dveří nebo držák na multimediální přístroje – náš mobil s pětipalcovým displejem se do něj nevešel – oželíme. Praktická škrabka pod víčkem nádrže je ve standardu u všech fabií.
Startování tlačítkem
Přijít k autu, které se samo odemkne, a startovat tlačítkem je velká frajeřina, zejména u městských hatchbacků. Jenže za devět tisíc, které za systém Kessy Škodovka požaduje, bychom si raději pořídili několik plných nádrží paliva.
Sedadlo spolujezdce
Pokud už nevíte, co s penězi, můžete spolujezdci dopřát výškově stavitelné sedadlo, které v provedení Ambition stojí 2000 korun. Pohodlí podle nás ale potřebuje hlavně řidič – zbytek se jen veze. Proto stačí standardní výškové seřízení křesla řidiče, aby našel ideální pozici za volantem.
Klimatizace
Důležité je, aby nějaká klimatizace v autě byla. Manuální je součástí paketu Ambition Plus za 5000 Kč a svou funkci plní dobře. Připlácet třicet tisíc
za automatický Climatronic nám připadá jako vyděračství. Vždyť ani neumí různé teploty pro levou a pravou část. Stačí manuální.
Vážení u profíků
Pro oficiální vážení automobilů při homologaci platí jasně stanovená pravidla, která by v polních podmínkách nešla dodržet. Vyrážíme proto s oběma fabiemi do zkušebny Dekry, zaručující profesionální přístup. Bohužel podle vnitřních předpisů nemůžeme být při vážení přítomni a musíme čekat za vraty. A Dekra nám dává za pravdu. Na certifi kovaném protokolu modrého hatchbacku 1.0 MPI/44 kW vidíme provozní hmotnost 1139 kg, tedy o 84 kg více než podle údaje výrobce. Bílá fabia váží 1097 kg, tedy o znatelných 42 kg méně než modrá, i když automobilka oficiálně uvádí ještě nižší číslo. Příplatková výbava něco váží a každý zákazník s tím musí počítat i při nakládání auta. Celková přípustná hmotnost vozidel uvedená v technickém průkazu činí 1510 kg – ta se nemění. A podle tohoto údaje se budou řídit i policisté při případné kontrole přetížení. Když si do modré fabie sednou čtyři pořádní pořízci nebo ji naložíte až po střechu při cestě na týdenní dovolenou, je najednou užitečné zatížení na hraně.