Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IIHS vyhlásila nejbezpečnější auta pro rok 2016

Michal Fokt
Diskuze (14)
Metodika crashtestů a dalších zkoušek bezpečnosti se v Evropě a Americe liší. Jaké modely se s nástrahami amerického IIHS vypořádaly nejlépe?

Pojem bezpečné auto je hodně relativní. Mění se (logicky) nejen v čase, ale i v závislosti na tom, v jaké části světa se posuzuje. Není to zase tak dlouho, co sebevědomé hvězdy evropských crashtestů NCAP dopadly v Americe (skoro) jako stopětka. ;-) To nebylo úplně v pořádku a zdá se, že spolu agentury Euro NCAP, IIHS a NHTSA od té doby párkrát mluvily, takže se rozptyl výrazně snížil, ale tak dosahují některá auta různých výsledků.

Americká IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) vyhlásila nejbezpečnější auta jednotlivých tříd pro rok 2016 a určitě neškodí se podívat, jak to dopadlo. Pokud jste vlastníkem v Evropě bezpečného auta, určitě nic nepotěší víc, než zjištění, že obstál i za Velkou louží. Ty nejlepší vozy dostávají od IIHS ocenění Top Safety Pick+. Právě o těch se v tomto článku dočtete, pokud vás zajímá situace v nižších částech tabulek, můžete si zabrouzdat přímo na webu IIHS.

Třída minivozů je velice jednoduchá, tam má TSP+ pouze Scion iA neboli rebadgeovaná Mazda 2 Sedan. podobná situace je v segmentu velkých rodinných aut, v níž bodovala Toyota Avalon a nijak zvlášť bezpečno není ani v Midsize SUV, kde přesvědčila jen Honda Pilot a Nissan Murano. Ovšem stále je to lepší, než ve třídě midsize kabrioletů, malých i velkých pick-upů, minivanů a velkých SUV, kde není TSP+ ani jeden, byť je to možná částečně způsobeno i tím, že se všechny nominované automobily nestihly komplexně otestovat a některé dílčí výsledky chybí.

V malých autech konkurenci přehrává Subaru, přední příčky patří Crosstreku (XV), Impreze a WRX, následuje japonské duo Acura ILX a Lexus CT200h, doprovázené Golfem a Golfem GTI. na TSP+ pak dosáhly už jen Mazdy 3 Sedan a 5D. V midsize mainstreamu se to bezpečnými auty doslova hemží. Vrchol potravního řetězce opět tvoří Japonci - Honda Accord Coupe a Sedan, Mazda 6, Subaru Legacy a Outback. Asijskou partu trhá Chrysler 200, ale japonská invaze pokračuje Nissanem Maxima, Toyotou Camry a Priusem V. Laťku pak přelezly ještě Volkswageny Passat a Jetta.

V luxusním midsize už je seznam kratší - Vede Lexus EX350, následovaný evropskou smečkou ve složení Volvo S60, V60, BMW 2 a Audi A3. Lépe na tom jsou velká luxusní auta, kde žebříčku vévodí Acura RLX, Hyundai Genesis a Mercedes-Benz E. Za stupni vítězů se seřadily vozy Infiniti Q70, Lexus RC, Audi A6 a stále ve formě je i staroušek Volvo S80.

V malých SUV si nejlépe vede Hyundai Tucson, před skvadrou Japonců v podobě Mazdy CX-5, Subaru Forester, Toyoty RAV4 a Hondy CR-V. uspěl i Fiat 500X a elitní skupinu uzavírá Mitsubishi Outlander. A konečně tu máme luxusní SUV. Mezi Acury MDX a RDX se vklínilo Volvo XC90 a kontinenty se nám střídají i dále - Volvo XC60, Lexus NX a Audi Q5.

Michal Fokt
Diskuze (14)
11. 12. 2015 12:28
Re: Japonci
Hele, nic osobního... ale už jsi nějakého japonce vlastnil? To co tvrdíš už deset let není pravda. Naopak. Japonci si dávají sakra záležet, aby k této "závadě" nedocházelo.
Takový argument už není platný.
11. 12. 2015 07:59
Re: rozdiel USA / EU
Môžem len potvrdiť, že ak v USA nejaké auto obstálo v nejakom teste, neznamená to, že to isté auto predané pre EU trh by obstálo rovnako. Stačí trochu pouvažovať prečo je tomu tak.
Avatar - Ronault.
11. 12. 2015 06:21
Re: Japonci
Nebourane a nejete, schované v archivu, ne? >:-[]
10. 12. 2015 23:51
Re: Japonci
Znám Hondy z 2001 - karoserie čistá. Nesmí být bourané, to pak se něco najde.
Avatar - Lonestarstate
10. 12. 2015 23:20
Re: rozdiel USA / EU
Ty nároky jsou rozdílné a nelze jednoznačně určit, kdo má tu sadu pravidel lepší. Většina výrobců se prostě soustředí jen na to, aby prolezli typ crash testů prováděný na jejich hlavním trhu pro daný model. V USA jsou například povinné nárazníky, co vydrží bez poškození náraz do 7 mil za hodinu, takže americké specifikace některých evropských aut jsou papírově delší kvůli tlustším nárazníkům, atd.

Nutno dodat, že IIHS není hlavní test ani v USA, kde je mnohem víc sledovaný výsledek NHTSA. A IIHS teprve nedávno zavedlo svůj nový šokující čelní střet, kdy se příď automobilu překrývá s překážkou jen 25%. Do všech aut kromě Volva a Acury TL to zajelo jak nůž do másla. Ještě chvíli tím budou lidi strašit a pak všichni hlavní výrobci upraví karoserie. Agentura vymyslí jinej test a začne strašit nanovo něčím jiným a tak dále dokola. :-)