Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ikona mezi dodávkami Mercedes-Benz Sprinter má zajímavou verzi Worker+

Ladislav Černý
Diskuze (7)

Stuttgartská značka odhalila před dvěma roky verze Worker. Co obnáší Sprinter Worker+?

Vyzkoušeli jsme provedení Worker+, které je o padesát tisíc korun dražší než Worker. Přesto cenovka bez DPH zůstává pod hranicí šesti set tisíc korun. Zkoušený vůz měl vůči Workeru navíc například klimatizaci, audiosoustavu s digitálním rádiem DAB a elektricky ovládaná vnější zrcátka. Samozřejmě zůstává pohon předních kol, což je na fotografii vidět díky příčné zástavbě motoru.

Když jsme nasedli do vozu, potěšila nás polička nad čelním sklem pro uložení drobností, které nejsou zvenku vidět. Museli jsme se však smířit s naftovou nádrží o objemu 65 l. Přesto na náklad zůstalo vzhledem k třítunové celkové hmotnosti solidních 867 kg. K nastupování do nákladového prostoru však nebylo díky výšce hrany 57 cm nad vozovkou potřeba příliš námahy. V ložném prostoru se nad bočními posuvnými dveřmi nacházela lampička, takže Worker+ je připraven i na noční rozvážku.

Standardní velikost

Kdo by podezříval Mercedes-Benz z toho, že cenově zvýhodněné provedení Worker+ nabízí za příznivou částku jen nejmenší furgon, mýlil by se. Za necelých šest set tisíc korun bez daně jsme měli 5,93 m dlouhý furgon, přestože se vyrábí ještě kratší 5,28 m nazvaný kompaktním s objemem skříně 7,8 m3.

Zkoušený Worker+ tedy měl druhou celkovou délku a již velmi příjemný objem 9,5 m3. Ten už je pro rozvážkové služby a podobné práce dostatečný, proto se také jedná o nejžádanější variantu nejen u stuttgartské značky. Na podlaze se nacházelo standardně šest kotvících ok. Obložení stěn deskou do poloviny výšky vypadalo pěkně, ale není stavěné na nárazy středně těžkých břemen s hranami. Velmi dobře však odolá pohybu papírových krabic rozvážkových vozidel e-shopů. Pro úplnost dodejme, že model Sprinter lze ve verzi furgon pořídit ve čtyřech délkách a třech výškách, přičemž největší provedení převeze 17 m3.

Základní motor

Sprinter s předním pohonem dostal 2,15litrový čtyřválec ve dvou specifikacích 84 nebo 105 kW. Testovaný furgon v rámci nabídky Worker+ má základní variantu, ale na třítunový vůz stačila i mimo město. Sprinter krásně držel dálniční tempo i do mírného stoupání. Za defenzivně svižnou jízdu se odvděčil průměrnou spotřebou 6,5 l/100 km, což jsme žasli jako malé dítě nad novou hračkou. Agregát byl zároveň velmi tichý, takže jej můžeme považovat za skvost celé dodávky.

Zájemci o zadní pohon s jeho výhodami i nevýhodami mají větší motorický výběr. Kromě dvou specifikací pro přední trakci mají k dispozici rovněž 110, 120, 125 nebo 140 kW. S rostoucím výkonem samozřejmě roste i cena, i když o žádné velké mechanické změny zejména ve specifikacích do 125 kW se nejedná.

Kontroluji tě

Na displeji uprostřed přístrojového štítu jsme si nastavili hodnocení jízdního stylu ve třech oblastech. Zajímalo nás, nakolik bude metodika udělování plusových bodů odpovídat skutečnému efektivnímu provozu. Dokonce nás překvapilo, že po vjetí jiného vozidla z vedlejší silnice do našeho směru a našem prudkém brzdění nás palubní počítač „nepotrestal“. To je běžná praxe většiny těchto systémů, které toto vyhodnocují jako nedostatečnou předvídavost.

U Sprinteru však programátoři začlenili prudké brzdění hned po uvolnění akcelerátoru za normální bezpečnostní sekvenci, kterou řidič ovlivnit nemůže a ani by neměl jednat jinak. Něco jiného je intenzivní brzdění sekundu a více po uvolnění akcelerátoru, protože to ukazuje na řidičem zamýšlený neekonomický styl „brzda-plyn“.

My jsme v drtivé většině jízdy obdrželi velkou hvězdičku, která se na přístrojovém štítu ukáže v případě, že za všechny tři kategorie jste dosáhli maximum. Výjimečnost tohoto hodnocení spočívala v tom, že v dolní části displeje se ukazovala vzdálenost „Od startu“. Původně jsme mysleli, že to znamená ujetou vzdálenost na maximální hodnocení. Posléze jsme pochopili, že počet km znamená bonus v ujeté vzdálenosti díky efektivnímu způsobu jízdy.

Technické parametry
Motor   OM 651
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů   4/16
Objem válců (cm3) 2143
Největší výkon (kW/ot. za min) 84/3800
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/2200
Převodovka  šestistupňová přímo řazená
Nejvyšší rychlost (km/h) 146
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,0/7,3/7,9
Pohon   předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5932/2020/2351
Rozvor (mm)  3924
Objem nákladového prostoru (m3) 9,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 3397/1787/1789
Výška nákladové hrany (mm) 569
Provozní hmotnost (kg) 2133
Celková hmotnost (kg)  3000
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Nádrž (l) 65
Základní cena (Kč bez DPH) 599 900
Ladislav Černý
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
6. 6. 2021 07:36
Re: Osobní zkušenost
Keď ti to chcípne na križovatke samo od seba, tak to je asi nejaký inteligentný štart-stop systém.
Ak je to tak ako popisuješ tak je to to čistá tragédia. Možno menej pohodlné ale zlatá trojička F-P-C.
Avatar - speedfred
6. 6. 2021 07:33
Re: Worker???
Vietnamcom na prevoz perníka alebo gandže tá nosnosť bude stačiť až až.
6. 6. 2021 01:22
Osobní zkušenost
Máme sprintery v práci a jsou to strašně nespolehlivý šmejdy, v jednom z nich máme při 120k km už třetí motor, v dalším při 25k km druhej. Ten s 25k km už má prodřenou sedačku spolujezdce. Občas maj ty auta svojí náladu, tak třeba bezdůvodně nestartujou, chcípaj v křižovatkách, nebo váhaj, jestli maj odemknout kabinu, nebo ne.
Německá kvalita!
5. 6. 2021 22:38
Worker???
Objem 9 a pol kubika, a nosnost len ~800kg! A este to nazvu ze "Worker+"!
A ja som sa uz bal, ze sa dnes nezasmejem...
5. 6. 2021 21:07
Áno...
Sprinter - ikona autoservisov :no: