Renault v souvislosti s ukončením spolupráce s Opelem hledá nového partnera v oblasti velkých dodávek. Logickou možností je rozšíření partnerství s Mercedesem.
Segment lehkých užitkových vozidel je pro automobilky stále zajímavější oblastí, i kvůli rozvoji různých dovážkových služeb nebo rozmachu osobních dodávek nahrazujících klasická MPV. Již tradiční je nicméně spolupráce napříč koncerny pro rozložení výrobních a vývojových nákladů. Renaultu ale nyní takový partner chybí.
Renault v této kategorii léta spolupracoval s Opelem, s nímž společně vyráběl středně velké dodávky (Renault Trafic/Opel Vivaro) a dodnes vyrábí i velké modely (Renault Master/Opel Movano). Jenže Opel se nejprve stal součástí francouzské Skupiny PSA, respektive od letoška koncernu Stellantis, a tak toto partnerství logicky ukončil. Aktuální Vivaro tak už vzniklo ve spolupráci s Peugeotem a Citroënem, obdobná proměna již brzy čeká také velké Movano. Jestliže stávající provedení se vyrábí u Renaultu v továrně Batilly, nová generace už bude vznikat v polské továrně Opelu v Gliwicích.
Podobně Renault musel ukončit také spolupráci s Fiatem, jehož Talento je také přeznačkovaný Trafic. Důvody jsou stejné jako v případě konce partnerství s Opelem. Fiat je po spojení FCA a PSA součástí koncernu Stellantis, a tak si nová skupina výrobu dodávek obstará sama.
Najednou je tak Renault v této oblasti osamocen. V rámci alianční spolupráce sice existují Nissan NV300 a Mitsubishi Express jako bratři Traficu, respektive Nissan NV400 jako sourozenec Masteru, jenže to pro naplnění výrobních kapacit nestačí. A tak Renault hledá další možnosti spolupráce.
Moc jich přitom není. Volkswagen bude nově v této oblasti spolupracovat s Fordem, s nímž vyvine nástupce aktuálního Transporteru a Transitu Custom. Vznik Stellantisu pak bude znamenat rozsáhlé sdílení techniky mezi Citroënem, Fiatem, Peugeotem a Opelem.
Logickou volbou by tak bylo rozšíření spolupráce s Mercedesem, s nímž už automobilka spolupracuje v oblasti kompaktních dodávek. Mercedes-Benz Citan se tak stal sourozencem Renaultu Kangoo, přičemž tato spolupráce bude pokračovat také u nové generace těchto vozidel. A zákulisní zprávy podle agentury Reuters naznačují, že obě strany spolu opravdu jednají o možnosti společné výroby velkých furgonů.
Byl by to jistý zvrat v partnerství mezi aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi a koncernem Daimler. Firmy spolupracují sice už delší dobu, výraznější úspěch ale zaznamenaly vlastně jen v oblasti kompaktních dodávek nebo společném vývoji přeplňované benzinové třináctistovky.
Naopak výroba pick-upu Mercedes třídy X, alias upraveného Nissanu Navara, byla kvůli nízkým prodejům rychle ukončena. Jen jednu generaci pak trvalo partnerství v oblasti miniaut, kdy aktuální Smart ForFour sdílí architekturu s Renaultem Twingo. Nástupce už bude vyvíjen ve spolupráci s čínským Geely. Stejně tak se Mercedes ve svých osobních vozech postupně zbavuje vznětové patnáctistovky vyráběné Renaultem, což podpořilo spekulace, že několikaletá spolupráce pomalu končí.
Aktuální šéf Mercedesu Ola Källenius má totiž vidět větší potenciál v jiných partnerstvích než jeho předchůdce Dieter Zetsche, který kooperaci s Renaultem navázal. Jak se ale nyní zdá, v oblasti dodávek budou obě firmy spolupracovat i nadále a navíc by partnerství mohly dále rozšířit. Stane se tak Renault Master nově sourozencem Mercedesu Sprinter? Vyloučeno to není...