Import čínských hybridů do Evropy roste. Důvodem jsou i cla
Elektromobily jsou zatíženy dodatečnými cly, tak Čína do Evropy vyváží čím dál více hybridních aut. Letos má být růst pětinový, příští rok ještě vyšší.
Jestli jsou v něčem čínské automobilky už teď lepší než ty evropské, je to rychlost adaptace na změny. Ukázkou budiž např. MG3, které přišlo na trh bez dělené zadní lavice a bez podélného nastavování volantu, ale automobilka to dokázala do vozu přidat v řádu pár měsíců.
Podobně rychle Čína reaguje na vysoká cla, která v reakci na přímé i nepřímé dotování tamních automobilek komunistickou vládou EU zavedla na import v Číně vyrobených elektromobilů. „Továrna světa“ se přeorientovává na hybridy, reportuje agentura Reuters. Cla totiž platí výhradně na bateriové elektromobily.
„Za zvýšením stojí přesun čínských automobilek k plug-in hybridům jako cestě, jak se vyhnout novým clům,“ říká Murtuza Ali, analytik britské společnosti Counterpoint Research. Očekává, že export hybridů z Číny do EU během letoška poroste o pětinu a v příštím roce ještě víc.
Export plug-in hybridů i tzv. full hybridů do Evropy v rámci letošních čtvrtletí letošního roku postupně roste. Bateriové elektromobily dosáhly vrcholu ve druhém čtvrtletí a ve třetím už klesly, ale pořád držely nadpoloviční většinu. Jak bude vypadat poslední kvartál, v němž došlo k zavedení oněch cel, si musíme zatím počkat.
Export čínských aut do Evropy | |||
Q1 2024 | Q2 2024 | Q3 2024 | |
Benzinové vozy | 27 % | 14 % | 24 % |
Hybridní vozy | 5 % | 10 % | 11 % |
Bateriové elektromobily | 62 % | 71 % | 58 % |
Plug-in hybridy | 4 % | 4 % | 7 % |
Zdroj dat: Reuters/China Passenger Car Association |
Čína v loňském roce předstihla Japonsko a stala se světovou jedničkou v exportu aut. Evropa je pro ni klíčovým trhem, tím spíš poté, co Spojené státy a Kanada zavedly 100% clo na dovoz elektromobilů z Číny.
Zda a jak bude Evropská komise reagovat na růst importu čínských hybridů, není jasné. Zatím situaci nekomentovala.