Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Infiniti FX30d – Dieselová ofenziva

Diskuze (30)
U Infiniti se rozhodli změnit poměry mezi prémiovými SUV. Model FX s turbodieselovým třílitrem se konečně stává vážným soupeřem evropských konkurentů.

Infiniti FX se představilo na ženevském autosalonu roku 2008. Japonská prémiová automobilka naplánovala světovou premiéru druhé generace symbolicky na tento evropský vrchol automobilové sezóny, aby tak zahájila svůj vstup na zdejší trhy. Modelovou řadu ale tehdy tvořily výlučně zážehové motory – nejprve osmiválcové FX50 a o měsíc později představené šestiválcové FX37.

Zájemci o turbodiesel si museli počkat přesně dva roky. Svůj první vznětový motor představila luxusní divize Nissanu v Ženevě v březnu 2010, a to hned ve třech modelech – FX, menším crossoveru EX a novém sedanu řady M. My jsme nový motor v FX30d poprvé vyzkoušeli v létě, k zákazníkům zamířil na podzim 2010.

Nová motorizace v Evropě podstatně zvyšuje šance Infiniti na úspěch. V segmentu velkých SUV představují vznětové motory zhruba 80 % prodejů a hlavní slovo mají šestiválcové turbodiesely – právě takové, jako například motor v FX30d. Infiniti proto tímto krokem vyráží do přímé konfrontace se zavedenými značkami.

suv infiniti predstavujeme suv infiniti predstavujeme
 

A ambice Infiniti v boji o přízeň zákazníků nejsou zdaleka přízemní – japonská automobilka si v celoevropském kontextu věří na zisk a ¾ podílu v segmentu dieselových prémiových SUV!

V současné době je věkový průměr majitelů Infiniti 47 let, méně než u konkurenčních značek. Přes 40 % majitelů Infiniti FX už dříve vlastnilo podobný vůz kategorie SUV, k japonské značce nejčastěji přecházejí od BMW, následují majitelé značek Audi, Mercedes-Benz a Porsche.

Nový motor může s touto statistikou samozřejmě zamíchat. Automobilka očekává, že FX30d bude tvořit 85 % prodejů, osmiválcové FX50 8 % a šestiválcové FX37 7 %. Tak jako nedávno u Porsche, i v případě Infiniti se zařazením vznětového motoru do nabídky radikálně rozšiřuje okruh potenciálních zákazníků (4 z 5 kupujících v daném segmentu neuvažují o jiném než dieselovém pohonu).

Srovnání s konkurencí

Nejvýraznějším konkurentem Infiniti FX je BMW X6. Mnichovský crossover (americké výroby) sice vyznává naprosto odlišný designový styl, jinak ale sází na podobný recept, kdy praktické vlastnosti ustupují designu a stylovému sportovnímu pojetí. Infiniti a BMW navíc spojují podobné proporce – mají nadprůměrně dlouhou a na poměry SUV nízkou karoserii.

Výše uvedené platí do značné míry i pro druhou generaci Porsche Cayenne, které se sice svým pojetím blíží více klasickým SUV, podobně jako u Infiniti ale designéři vsadili na oblé svalnaté tvary a ve srovnání s X6 méně radikální sklon zadního sloupku.

Do srovnání přidáváme i Mercedes-Benz třídy M a Range Rover Sport, které představují konvenční pojetí kategorie SUV – mají například o 12 cm vyšší karoserii než Infiniti a BMW.

Infiniti FX30d - srovnání rozměrů s konkurencí
Rozměr Infiniti FX BMW X6 Mercedes-Benz ML Porsche Cayenne Range Rover Sport
Délka [mm] 4865 4877 4781 4846 4798
Šířka [mm] 1925 1983 1911 1939 1928
Výška [mm] 1680 1690 1815 1705 1812
Rozvor [mm] 2885 2933 2915 2895 2745
Rozchod vpředu [mm] 1635 1644 1627 1655 1605
Rozchod vzadu [mm] 1640 1706 1629 1669 1612
Objem zav. prostoru [l] 410 570 551 670 -
Součinitel odporu vzduchu 0,36 0,33 0,34 0,36 0,37

Motor

Motor pod kapotou Infiniti FX je výsledkem společného vývoje aliance Renault-Nissan. Práce na novém vznětovém šestiválci, který je určen primárně pro evropské modely Infiniti, ale v pozměněné podobě také pro nejdražší verze Nissanů a Renaultů, byly zahájeny v roce 2005. Konstruktéři zvažovali jak konfiguraci V6, tak i V8, nakonec se v souladu s aktuálními trendy rozhodli pro obvyklejší šestiválec.

Dieselové osmiválce ustupují před dvojitě přeplňovanými šestiválci, Infiniti ale pro svůj vznětový V6 zvolilo jednodušší a stále podstatně rozšířenější konstrukci s jedním výfukovým turbodmychadlem. Jinak se ale motor v FX30d vyznačuje hned několika specifiky.

Při vývoji se uplatnily bohaté zkušenosti Renaultu s vývojem a výrobou common-railových turbodieselů, Nissan a Infiniti zase přispěly know how v oblasti šestiválcových motorů. Výsledkem jejich spolupráce je motor, jehož výslednou podobu ovlivnil požadavek zástavby do existujících modelů Infiniti a použitelnosti v modelech s podélně i příčně uloženým hnacím agregátem.

Nový motor nese kódové označení V9X. Úhel sevření válců 65° je dostatečně malý, aby měl motor přijatelnou šířku, zároveň však umožňuje umístit turbodmychadlo mezi válce. Blok motoru je, na rozdíl od mnoha moderních turbodieselů, vyroben ze speciální grafitické litiny CGI (Compacted Graphite Iron) a ne z hliníku. Volba CGI zajišťuje dostatečnou tuhost a pohlcení hluku motoru při použití menšího množství materiálu, než by bylo nutné u hliníku. Grafitická litina má navíc lepší tepelnou odolnost. Hlava motoru je z hliníku, ventilový rozvod je poháněn řetězem.

Motor je osazen vstřikováním common rail Bosch s piezo-elektrickými vstřikovači, které mají maximální tlak 1800 bar. Ze zdvihového objemu 2993 cm3 (vrtání 84 mm, zdvih 90 mm) dává nejvyšší výkon 175 kW, maximum točivého momentu 550 Nm je dostupné mezi 1750 a 2500 min-1. Volnoběžné otáčky jsou nastaveny jen na 650 min-1.

Infiniti FX30d - srovnání s konkurencí
Značka Infiniti BMW Mercedes-Benz Porsche
Model FX30d X6 xDrive30d ML 350 CDI Cayenne Diesel
Převodovka 7A 8A 7A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2987 2967
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Kompresní poměr 16,0:1 16,5:1 17,7:1 16,8:1
Největší výkon [kW/min-1] 175/3750 180/4000 170/3800 176/4000-4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 550/1750 540/1750-3000 540/1600-2400 550/2000-2250
Max. rychlost [km/h] 212 210 (222) 215 218
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,3 7,5 8,6 7,8
Komb. spotř. [l/100 km] 9,0 7,4 8,9 7,4
Poh. hmotnost [kg] 2150 2150 2185 2175

Výkonnostní parametry drží krok s ostatními šestiválcovými turbodiesely ve velkých SUV (verze s jedním turbodmychadlem) – hodnoty výkonu a maxima točivého momentu jsou u všech srovnatelných modelů překvapivě podobné. Infiniti navíc tvrdí, že motor v této podobě je schopen podávat výkon 190 kW, k odladění na 175 kW došlo z důvodu snížení emisí výfukových plynů.

Agregát V9X nalezneme kromě FX30d i v Infiniti EX30d a M30d. Motor stejné konstrukční řady také od roku 2008 pohání Renault Laguna Coupé 3,0 dCi (173 kW, 450 Nm) a stejně motorizované kombi Laguna Grandtour, Nissan se rozhodl pro jeho aplikaci do terénní dvojice Pathfinder a Navara 3,0 dCi (170 kW, 550 Nm). Pohonná jednotka v Infiniti se však neliší jen výkonem a obchodním označením.

Unikátní pro Infiniti je blok, klikový hřídel, sací trakt, systém vstřikování, turbodmychadlo, katalyzátor, EGR ventil a olejová vana.

V kontextu ostatních motorů nabízených pro řadu FX představuje FX30d vstupní motorizaci. Navzdory vysokému maximu točivého momentu se jedná o výkonnostně nejslabší agregát, který se vyznačuje nejpomalejší akcelerací z klidu, ale také s odstupem nejnižší kombinovanou spotřebou.

Tak jako u zážehových motorů, i v FX30d motor standardně spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou.

Infiniti FX - technická data a ceny na českém trhu
Model FX30d FX37 FX50
Motor 3,0 V6 diesel 3,7 V6 VVEL 5,0 V8 VVEL
Převodovka 7A 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 2993 3696 5026
Válce/ventily 6/4 6/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 175/3750 235/7000 287/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 550/1750 360/5250 500/4400
Max. rychlost [km/h] 212 233 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,3 6,8 5,8
Komb. spotř. [l/100 km] 9,0 12,1 13,1
Poh. hmotnost [kg] 2150 2012 2120
Cena GT [Kč] 1.500.000,- 1.452.000,- -
Cena GT Premium [Kč] 1.658.500,- 1.598.000,- -
Cena S [Kč] 1.569.900,- 1.521.900,- -
Cena S Premium [Kč] 1.728.400,- 1.667.900,- 1.892.900,-

Technika

Konstrukční základ FX30d se nijak neliší od ostatních provedení tohoto modelu. Vůz je postaven na platformě Front-Midship (FM), která se v aktuálním provedení představila právě v Infiniti FX v roce 2008. Rozvržení konstrukce se inspiruje u sportovních aut – hlavní hodnotou je dobrá ovladatelnost daná vyspělou konstrukcí náprav, ideálním rozložením hmotnosti a umístěním těžiště co nejníže. Motor je uložen podélně za přední nápravou.

Podvozek kombinuje nápravu s dvojitými lichoběžníkovými rameny vpředu a víceprvkové zavěšení zadních kol. Dynamičtěji zaměřená verze FX30d S má navíc elektronicky řízené adaptivní tlumiče Continuous Damping Control (CDC) s možností volby sportovního režimu a aktivní řízení zadní nápravy 4WAS, s elektrickým ovládáním úhlu natočení zadních kol při změně směru.

suv infiniti predstavujeme suv infiniti predstavujeme
 

Rozdělení momentu mezi nápravy zajišťuje inteligentní systém ATTESA E-TS (Advanced Total Traction Engineering System for All Electronic Torque Split), který je známý především díky Nissanu Skyline GT-R. Jedná se o aktivní systém s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou, která rozděluje točivý moment mezi nápravy v poměru od 0:100 do 50:50.

Ve výchozím stavu má tedy Infiniti FX poháněna pouze zadní kola, což má pozitivní vliv na spotřebu paliva a ovladatelnost na suché vozovce. Vozidlo má navíc přirozený sklon k přetáčivému charakteru, který zlepšuje zážitek z jízdy.

Systém vyhodnocuje mimo jiné trakci a pohyb auta kolem svislé osy a v závislosti na dané situaci přesouvá část momentu na kola přední nápravy. Připojování předních kol probíhá u ATTESA E-TS plně automaticky, nevyžaduje žádné zásahy od řidiče, ale ani neumožňuje manuální uzamknutí spojky.

Bezpečnost

Společně s příchodem nové motorizace se rozšířila nabídka bezpečnostních systémů sdružených do balíčku Infiniti Safety Shield. K dosud dostupné výbavě (adaptivní tempomat ICC, inteligentní asistent brzd IBA) se přidávají nové systémy zvyšující úroveň aktivní bezpečnosti.

Hlavní novinkou jsou pomocníci pro jízdu v pruzích. Varování před opuštěním jízdního pruhu LDW (Lane Departure Warning) varuje řidiče v rychlostech při neúmyslném opuštění jízdního pruhu – vybočení bez signálu směrovky. Systém využívá kameru u vnitřního zpětného zrcátka, která snímá horizontální dopravní značení. K upozornění řidiče používá zvukový signál.

suv infiniti predstavujeme suv infiniti predstavujeme Rozšířením funkcí LDW je samostatný aktivní systém LDP (Lane Departure Prevention). Při neúmyslném vybočení z jízdního pruhu v rychlostech nad 72 km/h koriguje směr jízdy. Ke korekci dochází, pokud řidič ignoruje upozornění LDW. Systém LDP využívá stabilizačního systému, díky kterému může přibrzďovat jednotlivá kola – přibrzděním kol na jedné straně auta dojde k jeho stočení do správného směru jízdy.

Infiniti je první automobilkou, která nasadila takový systém do sériové produkce. Na stejném principu pracuje Active Blind Spot Assist od Mercedes-Benzu, který se objevil krátce po Infiniti společně s faceliftem třídy CL.

Funkce inteligentního tempomatu je rozšířena o varování před čelní srážkou FCW (Forward Collision Warning). I když je tempomat deaktivovaný, jeho radar monitoruje situaci před autem. V případě nedostatečného odstupu od vpředu jedoucího auta FCW upozorní řidiče zvukovým i vizuálním signálem a zároveň se inteligentní brzdový asistent IBA připraví na případné nouzové brzdění.

Výbava

Infiniti FX30d se nabízí ve dvou úrovních výbavy, přičemž už základní provedení GT se vyznačuje neobvykle bohatým seznamem standardně dodávaných prvků. Mimo jiné má kožené čalounění, vyhřívaná a klimatizovaná přední sedadla, bixenonové světlomety s natáčením (AFS), zadní kamera a parkovací čidla, elektrické nastavení předních sedadel (s pamětí i pro sedadlo řidiče), elektrické výškové a podélné nastavení volantu, střešní okno, 20" kola z lehké slitiny, klíč I-Key s inteligentním přístupem, tempomat a samoopravný lak Scratch Shield odolný proti poškrábání.

Provedení S akcentuje sportovní charakter elektricky nastavitelnými předními sportovními sedadly, tlumiči s elektronickou regulací CDC, 21palcovými koly z hliníkové slitiny a systémem aktivního řízením zadních kol RAS, které bylo dosud vyhrazeno jen pro osmiválcové FX50S.

Obě verze mají základní multimediální systém Conectiviti se 7palcovým displejem, CD mechanikou, připojením USB/iPod, úložištěm pro 2 GB hudby a Bluetooth hands-free.

Na přání se dodává verze Conectiviti+ s rozšířenými funkcemi – pro tuto možnost se rozhodlo zatím 98 % majitelů řady FX. Součástí Conectiviti+ je navigační systém obsahující databázi průvodce Michelin Green and Red Guide, 30GB harddisk, hudební databázi Gracenote a podporu přehrávání hudby a videí na DVD.

Conectiviti+ je možné objednat samostatně nebo v rámci paketu Premium, který dále přidává audiosystém Bose Premium Sound s 11 reproduktory, Around View Monitor – sadu čtyř parkovacích kamer, které umožňují sledovat celé okolí auta, a kompletní balíček výše popsaných bezpečnostních systémů – inteligentní tempomat s FCW a asistenty pro jízdu v pruzích LDW a LDP.

suv infiniti predstavujeme suv infiniti predstavujeme
 

Diskuze (30)
Avatar - pelikoš
5. 1. 2011 20:53
Re: paráda
a další znalec automobilů >:-[]
Avatar - pelikoš
5. 1. 2011 20:51
Re: Krasavec
do krasavce má daleko tak akorát q7,infiniti patří mezi úzkou špičku :-!
Avatar - jazva
5. 1. 2011 15:19
Re: Nový pohon 4x4 odhalený
tak ja sa písaním neživím, takže sa k tomu aj tak staviam. Ale zase perly, ako "čýtanie" ani odo mňa nečakaj... >:D
5. 1. 2011 10:23
Re: Nový pohon 4x4 odhalený
zlatá slovenčina! na škole sa mi vždy zdala nezmyselne komplikovaná, milión výnimiek, divné zákonitosti hlavne čo sa týka i/y, ale až pravopis češtiny mi otvoril oči, že se to dá robiť ešte komplikovanejšie >:-[]
Avatar - jazva
5. 1. 2011 09:26
Re: Nový pohon 4x4 odhalený
Čo nespraví jedno y/i.... Uznávam sekol som sa. Ja pravda, že tu si na ten pravopis vôbec nedávam pozor. Asi s tým budem musieť začať. >:D