Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Instalace lapačů nečistot: Už zase skáču přes kaluže

Matouš Jelínek
Diskuze (43)
Kam se poděly zástěrky z aut? Na to se nás často ptáte. Otestovali jsme, jak moc bychom je měli postrádat. A na vlastní kůži si vyzkoušeli montáž.

Tři metry dlouhá a necelých pět centimetrů hluboká – tak vypadá louže kousek od naší pražské redakce. Když do ní třicítkou vletí testovací rapid, voda se rozstříkne do všech stran. Maminky s kočárky zpozorní, kolemjdoucí důchodci si ťukají na čelo, jaký puberťák si zde vybíjí nevybouřené ego. Jenže tady právě probíhá exaktní testování. Zástěrky na autech už jsou dávno passé a my jsme se rozhodli zjistit, jestli by nám měly chybět.

Ty stupně

„Už před revolucí byl národní požadavek, že mezi střední rovinou kola a karoserií musel být úhel patnáct stupňů. To je tak málo, že vždy bylo nutné vybavit vůz lapačem nečistot,“ popisuje Petr Říha ze společnosti Dekra. V devadesátých letech se požadavek změnil na dvacet stupňů. „Toho už šlo u karoserií s delším převisem často dosáhnout bez montáže zástěrek,“ vysvětluje Říha. V roce 2001 pak tato povinnost nadobro zanikla v rámci harmonizace naší legislativy s evropskými normami. Tedy alespoň u osobáků a dodávek – větších vozidel se týká nadále.

Test průletem

I na moderní vůz lze snadno lapače nečistot doplnit. Pro náš test jsme na řidičově straně vůz vybavili zástěrkami, spolujezdcova část pak zůstala zkrátka. Nejprve jsme třikrát přesně třicetikilometrovou rychlostí projeli nejhlubší částí louže originální neupravenou částí. Blátíčko stříká na všechny strany a výsledek není nijak překvapivý – celý práh zašpiněný. Stejně tak spodní část zadního nárazníku a předních dveří. Z přineseného kanystru doplňujeme do louže vodu a jdeme na to podruhé. V podbězích na řidičově straně už šustí kapalina, jak vůz na vytočenou jedničku prolétne kaluží. Po dvou opakováních následuje opět zhodnocení testu. Výsledek je nesrovnatelně lepší! Část prahu je sice opět potřísněna, jenže mnohem méně, to samé zadní nárazník.

Dobrá investice

S tím, že zástěrky měly smysl, ostatně souhlasí i odborníci. „Dnes se vychází z toho, že jsou silnice čisté. Jenže když vozovka často vypadá jako v padesátých letech, potom vše, co zvedne auto před vámi, sežerete vy předkem. Odnáší to čelo motorového prostoru, okno či mlhovky. Zástěrky jsou dobré pro vás i toho vzadu,“ popisuje Petr Říha. S tím souhlasí i Karel Starý ze Škody Auto. „Přední lapače efektivně ochraňují boční části vozu před znečištěním v důsledku turbulentního proudění vzduchu, špinavé vody, soli a nečistot v provozu za zhoršených povětrnostních podmínek,“ říká. „Výborně také slouží jako dodatečná ochrana přední části prahů vozidla proti abrazivnímu působení nečistot. Pomáhají zabránit oprýskání prahů a případnému poškození protikorozní vrstvy například štěrkem odlétajícím od předních kol. Zadní lapače nečistot redukují znečištění a snižují riziko poškození vzadu jedoucích vozů třeba odlétajícími kamínky od kol,“ dodává. Málokdo si uvědomí, že například poškození vzadu jedoucího vozu hradí provozovatel auta, od něhož kámen odletěl, z povinného ručení, což může znamenat malus.

Pokud vám tedy na voze záleží nebo jezdíte často po špatných cestách, doporučujeme s instalací neotálet. Škoda že jsme se před patnácti lety museli my přizpůsobit evropským zákonům, a ne naopak. Zástěrky smysl mají.

Udělej si sám: Otázka pár minut

Pořídit lapače nečistot vůbec není takový problém, jak by se mohlo na první pohled zdát. Neoriginálních výrobků jsou na trhu desítky. Některé přímo pasují na konkrétní typy aut, u jiných je třeba upravit je podle tvaru karoserie. Vyjdou do dvou stovek. Další možnost představuje nabídka originálního příslušenství automobilek. Na nejběžnější modely seženete vhodný díl prakticky u všech výrobců, ceny se pohybují mezi asi třemi a patnácti stovkami za pár. My jsme se rozhodli namontovat lapače na Škodu Rapid. V pražském Auto stylu jsme z nabídky originálního příslušenství vybrali přední díl za 321 Kč a o šestadvacet korun levnější zadní sadu.

Právě její montáží jsme začali. Nejprve jsme podběhy vystříkali tlakovou vodou od nánosu zimního bláta a následně celé auto umyli. Pak už zbývalo

pouze sáhnout po torxu číslo 25 a ráčně. Stačí vyšroubovat dvojici vrutů a vypáčit jednu plastovou příchytku.

Důležité je též precizně odmastit lem. Aby plácačka pořádně držela, využívá Škoda samolepicí plochu. My jsme použili odmašťovací hadřík – s ředidly bychom byli opatrní. Zbývá jen zlehka utáhnout spodní část, sundat svrchní vrstvu samolepky, vše spasovat na správná místa a dotáhnout šrouby. Potom vší silou přitlačte samolepku na lem a máte hotovo. Po práci maximálně na deset minut je však potřeba počkat minimálně den, než s autem pojedete do mokrého prostředí – to kvůli samolepce. U předních kol se může jezdit hned – zástěrka, která zde krásně překryje i práh, se nijak nelepí. A i montáž zde by byla hračkou – přichytává se stejně jako vzadu dvěma vruty, které už jsou tam z výroby. Jenže třetí fixační bod se musí vyvrtat – a to na tak nešikovném místě, že se tam s běžnou vrtačkou nedostanete bez demontáže kola. I proto Škodovka doporučuje instalaci v servisu. Třeba při pravidelné prohlídce, kdy je vůz stejně na zvedáku, to bude práce na pár minut.

Matouš Jelínek
Diskuze (43)
29. 2. 2016 09:16
Re: zbytecne zvysuje cenu aut
Nevím jestli si to přečteš, posledně jsi vyhrožoval ignore listem, ale jsi fakt jelito. Fostek ve svém příspěvku nezměnil vůbec nic, jen ho napsal pochopitelněji pro méně chápavé, ano správně, abys ho i ty pochopil...EU vymyslela nepotřebu zástěrek už v 90. letech a my se jen v 2001 přizpůsobili vyhláškou na stav, do kterého jsme vstupovali...
29. 2. 2016 04:08
Re: přesně, ZKORUMPOVANÝ JSOU EMISE, ZÁSTĚRKY i ŽÁROVKY !!
Těší mě, že mě pokládáš za mladého. (ptákuvotvíráku ???)

Děkuji za pozvání do Brna.

Přestože i kdybych tam omylem chtěl jet, skutečnost, že bych se tam s Tebou mohl potkat, nechci riskovat.

Promiň, ale záleží mi na mém duševním zdraví.
28. 2. 2016 23:36
Re: A jak mi to prosím pojišťovna dokáže?
No, za určitých okolností ano. Ale jak jsem psal v příspvěku, dokazuje se to hodně blbě. Ono tam dost záleží na okolnostech. Ale pravdu má cuba, že dokázat to není snadné. Ale hodně by mu přítižilo, kdyby řekl, že za ním nedodržel bezpečnou vzdálenost, protože by se tím prakticky přiznal a chytrý právník by ho na to položil. Ale to už byl extrém, to bylo i u soudu. myslím, že na dfens jsem to četl, ale už si to nepamatuju.

Ono to samozřejmě celé není snadné a dokazování by bylo těžké. Ale třeba když před Tebou pojede Tatra a z korby ji z hromady sutě vyletí kámen a rozbije Ti sklo, nebo cokoliv jiného, tak ho jednoznačně musíš zastavit a volat policajty.
Avatar - twistedTSD
28. 2. 2016 23:22
Re: A jak mi to prosím pojišťovna dokáže?
Zvláštní, opravdu stačí, aby řidiči za mnou "stará" dosvědčila, že jsem jim rozflákal sklo, a mohou po mně něco chtít? Já když jsem si o tom tak před rokem něco málo zjišťoval, dočetl jsem se, že naděje na vyplacení z povka je leda v případě, že se viník ke všemu přizná, a i tak kdoví jestli.
28. 2. 2016 23:13
Re: Přežitek
čoveče, já sám nevím, jak se to tam dostalo. Taky jsem to nechápal, jak se za tím blatníkem list od javoru dostal. Když si vezmu, že ten kanálek je malinký a má tak 3-4 mm, tak takový list, jaký tím prošel jsem nechápal, jak se tam dostal.