Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Interiér s tlačítky v testech převálcoval dotykové ovládání

Ondřej Mára Ondřej Mára 19. 8. 2022 • 15:24
20
58
Zobrazit náhledy (20)
Tesla Model 3 Long Range Tesla Model 3 Long Range Tesla Model 3 Long Range Tesla Model 3 Long Range Tesla Model 3 Long Range Tesla Model 3 Long Range Tesla Model 3 Long Range BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive40 Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI

Automobilky se v posledních letech rozhodly přenést většinu ovládacích prvků na dotykové obrazovky, což možná vypadá moderně, nicméně praktické to není.

Hlavním trendem automobilových interiérů posledních let se stávají obrazovky. Nejprve nabízely zajímavé funkce, umožňovaly elegantně zjednodušit palubní desku a nabízely modernější vzhled. Mnohé automobilky se však v posledních letech rozhodly jít ještě dál a přenést do dotykových obrazovek ovládání většiny řady systémů a funkcí.

Dotykové obrazovky navíc neustále rostou a zabírají stále větší část palubní desky. Ostatně stačí připomenout systém MBUX Hyperscreen, který nabízí Mercedes-Benz pro vlajkový model EQS. Navzdory rostoucí velikosti, rozlišení a kvalitě dotykových obrazovek se však nedá říct, že by také rostla uživatelská přívětivost.

To ostatně dokázal i nedávný test švédského motoristického magazínu Vi Bilägare, který porovnával ovládání palubních funkcí u dvanácti automobilů. Jedenáct z nich byly moderní stroje s dotykovými obrazovkami, dvanáctým automobilem však bylo 17 let staré Volvo V70, jehož palubní deska je postaru poseta různými tlačítky.

V každém automobilu měli řidiči pár jednoduchých úkolů: změnit stanici rádia, nastavit klimatizaci, resetovat počítadlo kilometrů a ztlumit podsvícení přístrojového panelu. To vše při rychlosti 110 km/h.

Video se připravuje ...

Redaktoři přitom měřili dobu, jakou řidiči v každém automobilu k provedení těchto úkonů potřebovali. Navíc byla sledována i vzdálenost, kterou vůz za tuto dobu urazil. Mezi testy přitom řidiči dostali čas, aby se mohli s každým systémem seznámit a výsledky testu byly realističtější. A výsledky?

Vůbec nejhůř dopadl pokus v MG Marvel R, ve kterém trvaly úkony 44,9 sekundy a za tu dobu, kdy se řidiči nevěnovali plně řízení, vůz urazil vzdálenost 1400 metrů. Naopak nejlépe dopadlo nepřekvapivě 17 let staré Volvo V70, ve kterém řidiči potřebovali k úkonům pouze rovných 10 sekund, a vůz za tu dobu urazil jen 306 metrů. Kabina V70 se všemi tlačítky přitom na první pohled nepůsobí zrovna nejpřehledněji.

Model Čas [s] Ujetá vzdálenost [m]
Volvo V70 (2005) 10 306
Dacia Sandero 13,5 414
Volvo C40 13,7 417
Subaru Outback 19,4 592
Mercedes GLB 20,2 616
Tesla Model 3 23,5 717
Nissan Qashqai 25,1 765
VW ID.3 25,7 786
Hyundai Ioniq 5 26,7 815
Seat Leon 29,3 895
BMW iX 30,4 928
MG Marvel R 44,9 1372

Slušné výsledky pak redaktoři zaznamenali ještě u vozů Volvo C40 a Dacia Sandero, naopak na druhé straně tabulky najdeme BMW iX, Seat Leon nebo Volkswagen ID.3. Koncernové vozy přitom jednotky infotainmentů sdílejí a často si u nich stěžujeme na podobné problémy. Například nepodsvícenou lištu nastavení teploty ventilace, na kterou si postěžovali i švédští kolegové.

Na obhajobu moderních automobilů je třeba dodat, že jsou stále častěji vybaveny sofistikovanými systémy hlasového ovládání, které mnohdy zcela odstraňují nutnost na něco ťukat. Tyto systémy však nefungují vždy zcela spolehlivě, a proto se je redaktoři rozhodli netestovat.

Doporučujeme

Témata
22. 8. 2022 07:20
Re: V tom článku ovšem nezaznělo to hlavní...
Tak sa stravuj diétnejšie, aby si nemal stále mastné prsty... :-[] :-[] :-[]
22. 8. 2022 07:19
Re: V tom článku ovšem nezaznělo to hlavní...
Jedno s druhým. O to horší výsledok. Ovláda sa to zle, naviac to funguje blbo.
21. 8. 2022 08:45
Re: V tom článku ovšem nezaznělo to hlavní...
Tam je ale kritika hlavně směrem k nefunkčnost.
21. 8. 2022 08:27
Re: V tom článku ovšem nezaznělo to hlavní...
Jen podle sebe? Cha chá. Třeba nové šílené dotykové ovládání v novějších modelech koncernu VW je tvrdě kritizováno po celé Evropě a v Česku obzvlášť. Prý " jen podle sebe". Lháři! :-O :-( :no:
Avatar - miromen
20. 8. 2022 18:21
Re: V tom článku ovšem nezaznělo to hlavní...
To sniženi kvuli unifikaci mě taky napadla, ale pořad to nebude na urovni te klasiky. A jinak ta cena je či byla z loňskeho roku.